• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
شنبه 7 خرداد 1401
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی شهر

کوچه مروی در مقایسه با گذرهای پیاده مدار موفق

نظر آنلاین توسط نظر آنلاین
سه‌شنبه 8 مرداد 1398
در شهر, منتخب, نقد, یادداشت
A A
0

بیشتر بخوانید

طرح محله اسلامی: بیم ها و امیدها

جایگاه نظام بهره برداری در پروژه های شهری

کوچه مروی یکی از کوچه‌های تاریخی تهران با قدمتی ۲۰۰ساله در نزدیکی بازار تهران است که در دهه ۸۰ مورد بازسازی و احیا قرار گرقته است. هدف اجرای برنامه‌های اصلاحی و طرحهای شهری در این محل ، این بود که بازدید‌کننده در این فضا حال و هوای تهران قدیم را داشته باشد و به نوعی با ترویج پیاده‌مداری ، سرزندگی به کوچه مروی هدیه شود. اینکه تا چه حد این برنامه موفقیت‌آمیز بوده است موضوعی قابل تأمل است.

پروژۀ کوچه مروی که توسط سازمان زیباسازی شهر تهران اجرا شد، پیامدهای مختلفی داشت. به طور مثال با ممنوع‌کردن ترافیک سواره، نفوذپذیری بافت کاسته شده و بسیاری از کسبه از نبود امکان حمل‌ونقل اجناسشان در سختی هستند و گاهی با استفاده از موتورسیکلت و چرخ‌های‌دستی به حمل بار اقدام می‌کنند که این موضوع نه تنها زیبندۀ یک مکان با هویت تاریخی نیست بلکه امنیت تردد عابران را نیز دچار مشکل می‌کند. علاوه بر این برخی از مردم برای جابه‌جاکردن اجناس خریداری‌شده با مشکل مواجه هستند. در حقیقت این ممنوعیت عبور و مرور خودرو باعث کاهش نفوذپذیری و در نتیجه کاهش پاسخ‌دهی این فضای شهری شده است.

کوچه مروی

استفاده از گاری برای حمل‌ونقل در کوچه مروی

از طرف دیگر در بسیاری از خیابان‌های پیاده‌مدار و تاریخی دنیا ترافیک سواره و پیاده از یکدیگر جدا نشده‌اند و ترافیک سواره و پیاده با یکدیگر در صلح هستند. به طور مثال در خیابان استقلال ترکیه، با اینکه اولویت در مسیر با عابر پیاده است، اما خطوط تراموا نیز قابل دسترس  هستند. خیابان شانزه لیزه در فرانسه خیابانی پیاده‌مدار است در اینجا نیز جدایی ترافیک سواره از پیاده را مشاهده نمی‌کنیم نمونه مشابه این صلح بین سواره و پیاده را در پیاده‌راه تاریخی باب همایون تهران می‌بینیم. در خیابان باب همایون نیز امکان حمل‌و‌نقل سواره به گونه‌ای  متناسب با حال و هوای تاریخی بافت فراهم است و ممنوعیت تردد خودرو باعث کاهش نفوذ‌پذیری بافت شهری نشده است.در این خیابان حمل‌و‌نقل با استفاده از وسیله نقلیه‌ای شبیه به لوکوموتیو‌های قدیمی صورت می‌گیرد که با روحیۀ قدیمی خیابان هماهنگ است و مردم برای رفت‌وآمد و حمل‌و‌نقل خریدهایشان( خیابان باب همایون نزدیک به بازار تاریخی تهران است) از آن استفاده می‌کنند.

کوچه مروی

خیابان استقلال ترکیه، سرزنده و پیاده مدار

با این اوصاف و بررسی اجمالی چند خیابان پیاده‌محور موفق در دنیا مشاهده می‌کنیم که در هیچ یک از آن‌ها حذف کامل حرکت سواره صورت نپذیرفته است. در حقیقت در این نمونه‌ها رمز موفقیت کنترل ترافیک سواره، بدون ممانعت از حضور آن، درهم‌زیستی مسالمت‌آمیز با حرکت پیاده بوده است که اصطلاحاً به این خیابان‌ها خیابان‌هایی با ترافیک آرام می‌گویند و در آن‌ها همچنان اولیویت با عابر پیاده است. البته برای کوچه مروی نیز پیاده‌کردن ایده‌هایی نظیر آنچه در خیابان باب همایون مشاهده می‌شود زیبنده است و منظور از ترافیک سواره اتومبیل شخصی نیست. بنابراین بهتر است در کوچه مروی که یکی از محورهای تاریخی شهر تهران است نیز ترتیبی برای استفاده از وسایل نقلیه داده شود به طوری که فضای تاریخی و پیاده‌مدار بافت نیز مخدوش نشود به طور مثال استفاده از لوکومتیو‌های قدیمی برای حمل‌و‌نقل ایده خوبیست و به جذابیت و سرزندگی مکان می‌افزاید. البته باید در نظر داشت که نمی‌توان برای همۀ خیابان‌ها و گذر‌ها از یک قاعدۀ خاص پیروی کرد و هر خیابانی با توجه به شرایط و زمینه‌ای که در آن قرار دارد نیازمند مطالعه و در نظر گرفتن همۀ جوانب امر است.

برچسب ها: الهام نهاوندیپیاده‌راهکوچه مروی
نوشته قبلی

اولوو (Olvo)، دوچرخه های بار برای خدمات تحویل

نوشته‌ی بعدی

متروی تهران، فضای بالقوه هنری و تمدن شهری

نظر آنلاین

نظر آنلاین

مطالب مرتبط - Related Post

طرح محله اسلامی: بیم ها و امیدها

طرح محله اسلامی: بیم ها و امیدها

جمعه 6 خرداد 1401
جایگاه نظام بهره برداری در طرح های معماری و شهرسازی

جایگاه نظام بهره برداری در پروژه های شهری

پنج‌شنبه 29 اردیبهشت 1401

تحلیلی بر ساخت شهرهای جدید به منظور حل صورت مساله بحران مسکن

هسته امن، پدافند غیرعامل، همسو یا خلاف جهت؟

پاویون، پاویون که می گفتند این است؟

مدیریت شهری کمتر هوشمند و انزوای شهروندان در اداره شهر

نوشته‌ی بعدی
مترو

متروی تهران، فضای بالقوه هنری و تمدن شهری

گفتگو با شهرزاد مهدوی پیرامون آتش‌سوزی در بافت تاریخی

گفتگو با شهرزاد مهدوی پیرامون آتش‌سوزی در بافت تاریخی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

6
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
گردشگری، سفری مقدس

گردشگری، سفری مقدس

2
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

2
طرح محله اسلامی: بیم ها و امیدها

طرح محله اسلامی: بیم ها و امیدها

جمعه 6 خرداد 1401
تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

چهارشنبه 4 خرداد 1401
استقبال از بیان های جدید هنر در دنیای مجازی و انزوای هنرهای سنتی

بیان های جدید هنر در دنیای مجازی

دوشنبه 2 خرداد 1401
احیای تکنوکرات قنوات و زوال ارزش های معنایی منظر شهری تهران

احیای تکنوکرات قنوات

شنبه 31 اردیبهشت 1401

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم