پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

صادق مصطفوی کاشانی: قطع درخت جرم و مجازات آن ۶ ماه تا ۳ سال حبس است.

چکیده: طبق ماده 686 قانون مجازات اسلامی مصوب 1375 و قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها مصوب 1359 قطع درخت جرم است و برای آن 6 ماه تا 3 سال حبس پیش‌بینی شده است.

چندی پیش طیبه سیاوشی، نمایندۀ مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از ستاد اجرایی فرمان امام تقاضای پاسخگویی دربارۀ خشک‌شدن صد اصله درخت در تملک این سازمان در باغ چیذر را کرده است. علاوه بر این سیاوشی از این ستاد هماهنگی با شهرداری برای تبدیل این باغ به پارک و فضای سبز شهری را خواسته است.

پیرو تذكر كتبی تعدادی از نمایندگان تهران در مجلس، به وزیر كشور و وزیر دادگستری، در خصوص ممانعت جدی از خشكاندن درختان باغ چیذر، پاسخگویی جهت رفع سوءبرداشت احتمالی و درخواست برای تغییركاربری پلاك مذكور به فضای سبز و پارك عمومی، نظرآنلاین گفتگویی با سید صادق مصطفوی کاشانی، وکیل پایه یک دادگستری ترتیب داده است:

 نظرآنلاین: چه قوانینی در خصوص ممانعت از تخریب هایی مانند خشکاندن درختان وجود دارد؟

سید صادق مصطفوی کاشانی: طبق ماده 686 قانون مجازات اسلامی مصوب 1375 و قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها مصوب 1359 قطع درخت جرم است و برای آن 6 ماه تا 3 سال حبس پیش‌بینی شده است. چه مالک باغ، چه شهرداری و چه دستگاه‌های دولتی هیچ‌یک حق ندارد درختان باغ را قطع یا خشک و یا زمینه این اقدام را فراهم کند. اما متاسفانه علی‌رغم وجود این قانون، قوه قضائیه در سال‌های گذشته در این حوزه منفعل عمل کرده است و کمتر پرونده‌های تشکیل شده در دادسراها در مورد قطع درختان و تخریب باغات منتهی به مجازات شده است. در سال 1393 تعدادی از گروه‌های بسیج دانشجویی نامه‌ای به رئیس وقت قوه قضائیه (آملی لاریجانی) نوشته و با ذکر موارد متعددی از تخریب باغات بزرگ عمدتا در تهران از ایشان خواستند با عوامل تخریب این باغات چه در کمیسیون ماده پنج و چه در شهرداری و … برخورد قاطع قضائی صورت گیرد که متاسفانه اقدامی از سوی ایشان صورت نگرفت.

متاسفانه در سال 1388 با پیشنهاد شورای عالی استان‌ها و تصویب مجلس شورای اسلامی، در صورتی‌که تعداد درختان قطع شده کمتر از 30 عدد باشد مرتکب تنها به مجازات جزای نقدی محکوم می‌شود. با این چراغ سبز مجلس به قطع کنندگان درختان، تخریب باغات در تهران و شهرهای دیگر شدت گرفت که ضروری است در اولین فرصت قانون اصلاح شده و مجازات‌های شدیدی در این حوزه پیش بینی شده و دستگاه قضائی نیز برخلاف گذشته با جدیت مرتکبین را مجازات کند.

نظرآنلاین: تشخیص یک ملک به‌عنوان باغ در حفظ درختان آن چه تأثیری دارد؟

سید صادق مصطفوی کاشانی: آنچه در مورد تشخیص باغات و صلاحیت شورای شهر در این زمینه گفتید مربوط به موضوع مقررات ناظر بر ساخت و ساز در باغات است. اگر جایی باغ تشخیص داده شد در صدور پروانه ضوابط باغات اعمال می‌شود. طبق دستورالعمل ماده 14 قانون زمین شهری مصوب 1366، ساخت و ساز در باغات بر مبنای 20 درصد تراکم و 10 درصد سطح اشغال صورت می‌گرفت که معادل یک خانه ویلایی دو طبقه بود. متاسفانه در سال 1383 شورای شهر تهران در یک اقدام غیرقانونی و مجرمانه تصمیم به تخریب گسترده باغات تهران تحت عنوان برج باغ گرفت. در نتیجه باغات تهران به کارگاه‌های ساختمانی تبدیل شده و درختان در آنها  به طور گسترده قطع شده، گودبرداری‌های عمیق صورت گرفته و برج‌های 10 طبقه بالا رفتند. بالاخره از ابتدای سال 1397 اگرچه خیلی دیر، صدور پروانه در قالب برج باغ در باغات تهران متوقف شد و اینک ضوابط خانه باغ که مبتنی بر همان الگوی حاکم بر کل کشور (20 درصد تراکم و 10 درصد سطح اشغال) در تهران اجرا می‌شود.

متاسفانه هنوز اخباری از شروع به ساخت و ساز در باغات تهران بر مبنای مجوزهایی که در سال‌های گذشته از شهرداری تهران گرفته شده شنیده می‌شود که با توجه به وضعیت بحرانی شهر تهران به هیچ عنوان پذیرفته نیست. به عنوان مثال بر طبق یکی از مصوبات کمیسیون ماده 5 به تاریخ 11/7/90 در باغی به مساحت 6 هزار متر مربع در خیابان فرشته خیابان شریفی‌منش اجازه ساخت برجی 25 طبقه داده شده که اخیراً عملیات ساختمانی آن آغاز شده است. انتظار می‌رود شهرداری با ابطال پروانۀ صادره در این خصوص مانع تخریب این باغ ارزشمند شود.

صادق مصطفوی کاشانی: قطع درخت جرم و مجازات آن ۶ ماه تا ۳ سال حبس است. صادق مصطفوی کاشانی: قطع درخت جرم و مجازات آن ۶ ماه تا ۳ سال حبس است. صادق مصطفوی کاشانی: قطع درخت جرم و مجازات آن ۶ ماه تا ۳ سال حبس است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *