• آرشیو
  • نویسندگان
شنبه 15 بهمن 1401
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی شهر برنامه ریزی و مدیریت شهر

مدیریت شهری در برنامه هفتم توسعه؛ سرمایه ‌ای نهادی یا پادشاه لخت

آرش تقی ‌پوراختری نویسنده: آرش تقی ‌پوراختری
سه‌شنبه 3 اسفند 1400
در برنامه ریزی و مدیریت شهر, شهر
A A
0

مدیریت شهری

چرا رویکرد مدیریت واحد شهری در برنامه‌ های توسعه مطلوب نیست؟

هر چند کمتر شهروندی را می ‌توان یافت که به ناکارآمدی نظام مدیریت شهری در ایران اشاره نکرده‌ باشد؛ و اتفاقا در همین زمینه به تفرق دستگاه‌ های متولی، نپرداخته باشد. با این‌حال روند برنامه‌ های توسعه در کشور نشان می ‌دهد که همچنان تصویر روشنی از آن‌چه مطلوب است در دست نیست. در این میان آن‌چه قابل توجه است، جلوگیری از خطاهای شناختی است که با مشغول کردن مدیران به سراب ‌هایی سرمایه ‌‌سوز، بیش ‌از پیش شهرها را در بحران بدهی و مشکلات خود غرق می ‌کند.

بیشتر بخوانید - Read More

وزارتخانه چند تکه: مسکنی که منتزع می شود

حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

عنوان «مدیریت واحد شهری» که اخیرا از جانب متولیان جدید مدیریت شهرها مکررا به گوش می‌ رسد را می ‌توان در زمره این ‌دست خطاها به حساب آورد. موضوعی که ریشه در برنامه‌ های سوم (ماده136) و چهارم (ماده 137) توسعه داشته؛ و واگذاری مسئولیت‌ های دولت به شهرداری‌ ها را با قید «پیش ‌بینی منابع تامین مالی» ممکن می ‌کرد. تجویزی که در برنامه ششم (ماده 28) بدون ذکر همین قید، و کاملا به هزینه شهروندان فاکتور شده ‌است؛ تا جورکش فرآیندها و زیرساخت ‌های ناکارآمد و فرسوده دولتی باشند.

از آخرین مصادیق عملی این برنامه‌ ریزی [با افق 1400]، پیام غرورآمیز دستیار رسانه ‌ای یکی از شهرهای بزرگ کشور، در اعلام سپرده شدن ماموریت ‌های مرتبط با سه حوزه آسیب ‌های اجتماعی، آلودگی هوا و مدیریت بحران، به شهرداری متبوع ایشان؛ و حرکت در مسیر «مدیریت واحد شهری» بود. پیامی که با توجه به خواستگاه این مجموعه مدیریتی – که همانا مرکز پژوهش‌ های مجلس شورای اسلامی است – می ‌تواند نشانگر رویکرد احتمالی حاکم بر برنامه در دست تهیه هفتم توسعه، در زمینه مدیریت شهرهای کشور باشد.

در این راستا لازم به ذکر است که تفاوت مدیریت یکپارچه شهری (Integrated) با مدیریت واحد شهری (Unitary)  در تفاوت نگاه به ترکیب مدیریت-شهر است. در واقع چنانچه شهر را سیستمی یکپارچه از عملکردهای مختلف (اجتماعی، اقتصادی و غیره) که مقیاس ‌های مختلف (پلاک، بلوک و قطعه، تا کل شهر  و حریم آن) نیازمند اعمال مدیریتی (برنامه ‌ریزی، هدایت ، کنترل و غیره) است، بدانیم؛ نگهداری شهر به شکل واحد نه خواستنی است، و نه البته شدنی.

در سمت مقابل اگر شهر را، دارایی مدیریت شهری تلقی کنیم؛ و «شهرداری» را در راس همه امور مرتبط با شهر بنشانیم؛ هرچند فرصت امضا صورت جلسات حوزه‌ های متعدد موضوعی شهر (نظیر ترافیک، آلودگی‌هوا و غیره) را برای این نهاد اجتماعی فراهم می ‌کنیم؛ اما این افزایش حضور، لزوما به معنای افزایش قدرت و اثرگذاری نبوده؛ و حتی با تحت ‌الشعاع قرار دادن ماموریت‌ های موضعی مدیریت شهری؛ ایشان را ناتوان و شریک خاطیان معرفی‌ می ‌کند.

از این‌رو می ‌توان از محول‌کننده مدیریت آلودگی هوا [در مثال فوق] به مدیریت شهری پرسید؛ که مدیریت شهری چه نقشی در پلاک کردن خودروهای آلاینده، مازوت سوزی نیروگاه‌ ها، کیفیت و بهای سوخت توزیعی، و غیره دارد، که چنین مسئولیتی به آن محول شده؟ و از تحویل گیرنده مسرور مسئولیت نیز، از محل تامین مالی برای پیش‌برد این دست ماموریت ‌ها، در شرایطی که توان پرداخت هزینه ‌های پرسنلی خود را ندارد سوال کرد.

در این راستا از قانون ‌گذاران نیز انتظار می‌رود تا همچنانکه در برنامه‌ پنجم توسعه (ماده 173) – به جای عبارت «مدیریت واحد شهری» – از عبارت «مدیریت یکپارچه شهری»، با قید «برنامه ‌ریزی جامع برای آن» استفاده کرده ‌بودند؛ در برنامه هفتم نیز با فراهم کردن ظرفیت مصالحه موثر ساختارهای سازمانی مستقل و خودمختار، که توان مذاکره بر سر منافع خود، و انطباق متقابل در مقیاس شهر را دارند؛ شهرداری‌ها را در جایگاه سرمایه ‌‌ای نهادی برای دست ‌یابی به توسعه همه ‌جانبه و پایدار در نظر گیرند؛ تا پادشاهی که لباس تنش نیست.

مدیریت شهری در برنامه هفتم توسعه؛ سرمایه ‌ای نهادی یا پادشاه لخت
تصویر1 : مدیریت یکپارچه
برچسب ها: برنامه هفتم توسعهمدیریت شهریمدیریت واحدمدیریت یکپارچه
نوشته قبلی

یک نمای متناقض، یک متناقض نما: خوانش طراحی ساختمان مجلس شورای اسلامی

نوشته بعدی

برنامه تحقق پذیر اجتماعی-اقتصادی؛ حلقه مفقود طرح مصوب ایرانی-اسلامی محله نفرآباد

آرش تقی ‌پوراختری

آرش تقی ‌پوراختری

کارشناسی ارشد مدیریت شهری، دانشگاه علامه و کارشناسی ارشد انرژی معماری، دانشگاه تهران، دستیار معاونت برنامه ‌ریزی و توسعه منابع انسانی شهرداری تهران در اداره کل رفاه و امور ایثارگران

مطالب مرتبط - Related Post

وزارتخانه چند تکه: مسکنی که منتزع می شود

وزارتخانه چند تکه: مسکنی که منتزع می شود

یکشنبه 1 آبان 1401
حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

چهارشنبه 27 مهر 1401

نقش “تعریف از فضا” بر تحلیل “نحو فضا”

دیپلماسی فرهنگی خواهرخواندگی شهرهای ایران در روابط بین الملل

نقد نظام مدیریت ساخت‌وساز شهری تهران (3)

The Line،رویای بلندپروازانه فرار از مرگ

نوشته بعدی
برنامه تحقق پذیر اجتماعی-اقتصادی؛ حلقه مفقود طرح مصوب ایرانی-اسلامی محله نفرآباد

برنامه تحقق پذیر اجتماعی-اقتصادی؛ حلقه مفقود طرح مصوب ایرانی-اسلامی محله نفرآباد

از آزادی سازی نوار ساحلی دریای خزر تا توانمند سازی منظر آسیب دیده اکولوژیکی

از آزادی سازی نوار ساحلی دریای خزر تا توانمند سازی منظر آسیب دیده اکولوژیکی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم