• آرشیو
  • نویسندگان
شنبه 12 فروردین 1402
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی هنر باستان شناسی

سکه های هخامنشی

نظر آنلاین نویسنده: نظر آنلاین
پنج‌شنبه 1 اسفند 1398
در باستان شناسی, منتخب, هنر, یادداشت
A A
0

با آنکه کورش (559-529 ق.م) بنیانگذار سلسله هخامنشی، متوجه لزوم ضرب سکه و تاسیس ضرابخانه بود، مرگ وی این فرصت را به او نداد. کمبوجیه (529-521 ق.م) در دوره کوتاه پادشاهی خود گرفتار عصیان‌ها و لشگرکشی‌های مداوم بود، به همین جهت فرصت پرداختن به امور داخلی را نیافت، اما داریوش اول (521-485 ق.م) پس از برقراری نظم در امپراطوری پهناور هخامنشی، به تشکیلات امور داخلی و تقسیمات مملکتی و ممالک تابعه پرداخت و بخصوص توجه خاصی نسبت به وضع مالی و اقتصادی مبذول داشت. قبل از وی ترتیب صحیحی در برآورد مالیات متناسب با دارایی هر منطقه یا ساتراپ وجود نداشت و عایدات بر مبنای معین و اصولی تنظیم نمی‌شد، لذا داریوش برای امور مالی و اقتصادی و بازرگانی مقررات جدیدی وضع نمود، داریوش پس از آنکه نظام اداری و مالی را قوام بخشید متوجه لزوم ضرب سکه شد. بنابه دستور وی ضرابخانه‌ها تاسیس گردید و با روش معینی شمش‌های زر و سیم برای ضرب سکه از خزانه به ضرابخانه‌ها فرستاده شد. احتمال دارد ضرابخانه‌ها بعد از سال (514 ق.م) بدستور داریوش تأسیس شده باشند، زیرا در پی و زیرساخت بنای کاخ داریوش در تخت جمشید که تاریخ ساختمان آن بین سال‌های (517-514ق.م) است چند سکه متعلق به کرزوس و شهرهای یونانی قرار داده شده است و این مسئله نشان می‌دهد که در تاریخ هنوز سکه هخامنشی وجود نداشته و ضرابخانه دایر نگردیده بود. سکه‌های زرین هخامنشی را «دریک» (تصویر 1) و سکه‌های سیمین را «شِکِل» (تصویر 2) می‌نامیدند.

سکه های هخامنشی

بیشتر بخوانید - Read More

خلاقیت، واژه ای مهجور در معماری شهر-بندر

مادی های اصفهان و مدیریت بحران

سکه های هخامنشی
معمولاً وزن دریک 42/8 گرم بود و از سکه‌های کرزوس که 17/8 گرم وزن داشت قدری بیشتر بود. وزن سکه‌های نقره (شِکِل) 60/5 گرم بود و نسبت طلا به نقره بمیزان  13بوده است. هرودوت اولین تاریخ‌نگار یونانی است که از پول طلای داریوش (دریک) صحبت به میان آورده و از خالص‌بودن فلز آن تعریف نموده است. پس از تجزیه شیمیایی که در زمان حاضر به عمل آمده معلوم شد که فلز دریک فقط 3% آلیاژ دارد، به همین مناسبت دریک در تمام مناطق یونان و آسیا شهرت و اهمیت بسزایی یافته بود، نظم در وزن و مبادله آسان آن در معاملات و تجارت یکی دیگر از دلایل مهمی بود که باعث رواج آن گردید. در اواخر دوران هخامنشی «دودریکی» به وزن 65/16 گرم ضرب گردید. در روی سکه‌های دریک، تصویر شاه حک شده که ایستاده و تاج کنگره‌داری به سر گذاشته است. علامتی که او را از سایر ساتراپهای تابعه ممتاز می‌کرد، زانوی خمیده او است و زانوی راست او به سمت جلو و پای چپ به طرف عقب متمایل است، کمان و نیزه‌ای که انتهای آن به گوئی منتهی می‌شود در دست دارد، این شکل و سیما بطور خلاصه نشان‌دهنده کمانداربودن اوست، بعضی از محققان معتقدند که این طرز قرارگرفتن مشخصه کمانداران ایرانی در حال جنگ است. یونانیان نیز با درنظرگرفتن خصوصیات دریک بدان نام عمومی کماندار (سازیتاری) داده بودند. یک تیردان مملو از تیر در پشت شاه دیده می‌شود. روی سکه‌های شِکِل (نقره) و گاهی بندرت روی دریک‌های (طلا) شاه به جای نیزه خنجری در دست دارد. دریک‌های هخامنشی از اعتبار خاصی در دنیای آنروز برخوردار بودند. در وزن و عیار دریک از زمان داریوش اول تا عهد داریوش سوم، یعنی مدتی نزدیک به دو قرن به هیچ‌وجه تغییری حاصل نشده است. پشت سکه بجز موارد استثنایی دارای فرورفتگی چهارگوش است. این فرورفتگیها و نقوش و خطوط زمانی در طول، گاهی در عرض سکه دیده می‌شود، سطح مقعر، مربع یا مستطیل که در پشت سکه‌ها دیده می‌شود، معرف قسمت برجسته سندان بوده است که در روی فلز عدس شکل برای جلوگیری از لغزیدن موقعی که چکش به آن اصابت میکرد، گذاشته می‌شد. با سقوط امپراطوری هخامنشی در سال (330ق.م) ضرب دریک‌ها کاملاً متوقف نگردید و بعضی ضرابخانه‌های آسیا در زمان اسکندر و حتی پس از او نیز به کار خود ادامه دادند. قابل ذکر است که سکه جانشینان داریوش شبیه سکه‌های اوست اما، در بعضی موارد، شاه در حال تیراندازی است و یا خنجری در دست دارد و دیگر آنکه ساتراپها و کشورهای تابعه هخامنشی در عقاید مذهبی خود آزاد بودند و تصاویر خدایان و نمادهای آنها و آثاری را که به آنها مباهات میکردند مثل کشتی جنگی و قلاع مستحکم (تصویر 3 و 4) را بر سکه‌های خود نقش ‌میکردند.

سکه های هخامنشی

سکه های هخامنشی

با توجه به مسائل فوق می‌توان گفت با آزادی‌هایی که برای سرزمین‌های تابع خود قائل بودند، آنها را شاه شاهان نامید همان‌گونه که آنها در کتیبه‌ها خود را شاه شاهان می‌نامیدند. هرودوت مورخ یونانی در کتاب تواریخ می‌گوید، دوره تربیت و فرزندان هخامنشی از پنج تا بیست و پنج سالگی است و پیوسته سه کار به آنها می‌آموزند: تیراندازی، سوارکاری و راست‌گویی. در کتیبه‌های هخامنشی مخصوصاً کتیبه‌های داریوش بزرگ بارها به این مسایل اشاره شده، در کتیبه نقش رستم داریوش می‌گوید:

  • هم با دست‌ها و هم با پاها ورزیده هستم
  • در مقام سوارکار سوارکار خوبی هستم
  • در مقام کماندار، کماندار خوبی هستم، چه پیاده و چه سواره
  • در مقام نیزه‌دار نیزه‌دار خوبی هستم
  • این ویژگی‌هایی است که اهورامزدا بمن بخشید (بند 9 و 10 کتیبه نقش رستم)
  • در سکه‌های هخامنشی نیز این نشانها را به وضوح می بینم که شاهان، کمان، نیزه یا خنجر بر دست دارند.
برچسب ها: داریوشسکههخامنشی
نوشته قبلی

اقتدارگرایی مدیریت شهری در برگزاری مسابقات طراحی

نوشته بعدی

گردشگری مذهبی، واسطه‌ای برای رونق گردشگری داخلی و خارجی

نظر آنلاین

نظر آنلاین

مطالب مرتبط - Related Post

خلاقیت واژه ای مهجور در معماری محل تلاقی شهر با بندر

خلاقیت، واژه ای مهجور در معماری شهر-بندر

پنج‌شنبه 27 مرداد 1401
مادی های اصفهان زیرساختی قدرتمند در مدیریت سیل و بارش های فصلی

مادی های اصفهان و مدیریت بحران

سه‌شنبه 25 مرداد 1401

بیان های جدید هنر در دنیای مجازی

بحران های سرزمینی از دیدگاه منظر

چرا دوچرخه اشتراکی در مشهد، اشتراکی نشد؟

نسبت مینیاتور معماری و واقعیت

نوشته بعدی
گردشگری مذهبی، واسطه‌ای برای رونق گردشگری داخلی و خارجی

گردشگری مذهبی، واسطه‌ای برای رونق گردشگری داخلی و خارجی

طرح جامع حمل و نقل ریلی تهران، از چه طرح جامعی خط می‌گیرد؟

طرح جامع حمل و نقل ریلی تهران، از چه طرح جامعی خط می‌گیرد؟

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم