پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

درخت کریسمس اثر Viggo Johansen؛ نقاش دانمارکی

چکیده: تردیدی نیست که مراسم درخت شب کریسمس سنتی است که باید ریشه‌هایش را در مشرق‌زمین جستجو کرد. در سفر پیدایش اولین روز جهان از اول شب با شروع بامداد آغاز شده است

«اخیراً نامۀ برادرم هیو را دیدم که نوشته بود شب عید کریسمس در کشور آلمان درخت کریسمس داشته‌اند. من تردیدی ندارم که این مراسم درخت شب کریسمس سنتی است که باید ریشه‌هایش را در مشرق‌زمین جستجو کرد. در سفر پیدایش معمولاً اولین روز جهان از اول شب با شروع بامداد آغاز شده است. در انگلستان اخیراً مردم در مورد تعطیلات کریسمس صحبت از یکی دو هفته می‌کنند. معمولاً فاصلة غروب تا بامداد که 12 ساعت می‌شود در برابر سال کم و زیاد می‌شود و معمولاً ششمین ساعت همیشه وسط روز است. از نظر عملی در کشوری که راه‌آهن ندارد این ترتیب اثر خوبی دارد. در اینجا دو نوع تقویم رایج می‌باشد. در تمام موارد تقویم قمری به کار می‌رود، ولی درموضوع اخذ مالیات و یا مسائل گمرکی فقط تقویم خورشیدی مرسوم است. وضعیت ماه در اسمان درست با روزهای قمری مطابقت دارد و در کشوری که بیشتر مسافرت‌ها شب‌هنگام صورت می‌گیرد با توجه به شکل ماه ثبت ایام و تقویم برای عامه آسان‌تر از تقویم شمسی است. اروپایی‌ها نیز از تقویم قمری استفاده می‌کنند، ولی البته مورد استفادة آن فقط در امور مذهبی است و در مواقعی مثل جشن ایستر از آن طریق محاسبه می‌شود».

برگرفته از کتاب سفرنامه ویلسون در جنوب غربی ایران نوشتۀ آرنولد تالبوت ویلسون که در فاصلۀ سال‌های 1907-1914م. به منظور حمایت نظامی گروه حفاران کانادایی شرکت نفت دارسی به ایران اعزام شده بود.

درخت کریسمس اثر Viggo Johansen؛ نقاش دانمارکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *