• آرشیو
  • نویسندگان
شنبه 12 فروردین 1402
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی معماری مسکن

ارزیابی برند مسکن ارزان قیمت در شهر معاصر

سینا ناصری نویسنده: سینا ناصری
جمعه 19 اردیبهشت 1399
در مسکن, معماری, یادداشت
A A
0

برندینگ و جایگاه آن در ذهنیت مخاطب جامعه معاصر یکی از نقش‌هایی است که به  تدریج کنترل زندگی جوامع شهری را به دست گرفته است. حوزه مسکن نیز مانند تمام ارکان مرتبط با زندگی فردی و جمعی از این قاعده مستثنی نیست. مسکن ارزان‌قیمت به عنوان یک برند چندوجهی با تکیه بر اجتماع، اقتصاد، سیاست و فرهنگ جامعه، در سده اخیر به شدت مورد توجه بوده است. اما سؤال مطروحه در جامعه امروزی معاصر ایران این است که این برند در ذهنیت مخاطب چگونه ارزیابی می‌گردد و جایگاه آن کجاست؟
واژه ارزان‌قیمت در مفهوم عام خود بار معنایی منفی ندارد. ذهنیت مخاطب است که از هم‌نشینی آن با سایر واژگان، موضوع یا واژه را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

ارزیابی برند مسکن ارزان قیمت در شهر معاصر
تصویر 1: مسکن مهر پرديس در استان تهران به عنوان يکي از بزرگترين پروژه‌های ساخت مسکن ارزان‌قیمت در ایران.

«حق مسکن مناسب» به عنوان یکی از شعارهای مترقی اقتصادی-اجتماعی انقلاب اسلامی نشان از وضعیت کلی مسکن در دو بازه متفاوت شصت و چهل ساله سده اخیر دارد. از طرفی سیر صعودی جمعیت به ویژه در میانه قرن حاضر توجه ویژه به مسکن را طلب کرد و لزوم شکل‌گیری نهادهای متولی امر مسکن از این جهت معنا یافت. نهادهایی چون مسکن و شهرسازی، زمین شهری، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و حتی بخشی از بدنه جهاد سازندگی در راستای تأمین سرپناه به ویژه نوع مسکن ارزان‌قیمت، تعریف و شکل گرفتند و هر یک نقش به سزایی در سیاست‌های کلان بخش مسکن در برنامه‌های توسعه داشتند. اهمیت سیاست‌های کلان بخش مسکن از این روست که شاخص خط مشی ارزان‌سازی مسکن در هر دوره، تابع برنامه‌ای بوده و راهبردهای کلان آن دوره را تعریف و تبیین می‌نماید.

بیشتر بخوانید - Read More

ضرورت تکنولوژی ساخت؛ واردات یا تولید؟

معماری ایرانی اسلامی در نمایشگاه ومبلی!

ارزیابی برند مسکن ارزان قیمت در شهر معاصر
تصویر 2: مجموعه مسکن Qinhuangdao در چین با طراحی موشه سفدی.

اختصاص زمین‌ها و اراضی موجود شهری به ساخت مسکن به جانمایی سیاست‌های مسکن در اراضی حاشیه شهر و به طور کلی سعی در حذف قیمت زمین، یکی از سیاست‌های اصلی به شمار می‌رود. در کنار آن یکی دیگر از راهکارهای کاهش قیمت تمام شده مسکن، استفاده از مصالح و ساختمایه‌هایی با درجه‌بندی پایین کیفی بوده که نتیجه‌ای جز کاهش کیفیت ابنیه در بر نداشته است.
تکمیل سیاست‌ها و توسعه مهار مسکن در قرن اخیر و تأثیرات ذهنی آنها بر مخاطب، ذهنیتی کلی از برند مسکن ارزان‌قیمت را در گفتمان شهری ایران در سده اخیر پدیدآورده است. ذهنیتی که به نظر نمی‌رسد با مفهوم کیفیت درآمیخته باشد و بیشتر تلقی از مسکن ارزان‌قیمت برندی نامطلوب با کیفیت پایین است که « دست اجبار» ساکنان را در آن‌ها جای داده است. برندی با پتانسیلی نهفته در بستر جامعه که می‌توان با اندکی دانش و توجه آن را به جایگاه واقعی خود که همان مسکن «متناسب» است نزدیک نمود.

برچسب ها: برند مسکنحق مسکن مناسبسکونت اجباری
نوشته قبلی

شهرهای جدید، ایده ­ای برخاسته از ضد الگو

نوشته بعدی

از بازار تا مال

سینا ناصری

سینا ناصری

پژوهشگر دکتری معماری منظر دانشگاه تهران

مطالب مرتبط - Related Post

ضرورت واردات تکنولوژی ساخت یا تولید آن در داخل کشور

ضرورت تکنولوژی ساخت؛ واردات یا تولید؟

شنبه 9 مهر 1401
معماری ایرانی اسلامی در نمایشگاه ومبلی!

معماری ایرانی اسلامی در نمایشگاه ومبلی!

یکشنبه 6 شهریور 1401

دانشجو محوری و افت کیفیت آموزش معماری

موانع صنعتی سازی ساختمان در ایران

نقدی بر طرح شماتیک مسجد النبی در کتاب باغ و منظر اسلامی

رتبه بندی ساختمان در سلیقه بازار

نوشته بعدی
از بازار تا مال

از بازار تا مال

جولان سرمایه در شهر

جولان سرمایه در شهر

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم