• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
جمعه 6 خرداد 1401
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی منظر مبانی نظری منظر

نقدی بر دیدگاه بهناز امین زاده در چیستی معماری منظر

امین مقصودی توسط امین مقصودی
پنج‌شنبه 17 مهر 1399
در مبانی نظری منظر, منظر
A A
0

منظر را باید مفهومی دانست که به واسطه جنبه های بین رشته ای آن متخصصانی از علوم مختلف بدان توجه کرده اند که همین موضوع منجر به شکل گیری تعاریفی گوناگونی از آن بر اساس دیسیپلین های مختلف شده است. در همین راستا بهناز امین زاده استاد تمام دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران در بخشی از کتاب خود با عنوان «ارزش ها در طراحی منظر شهری» تلاش داشته کرده است این تفاوت ها را به بحث گذارد.

امین زاده درکتاب خود، مفهوم منظر را از زوایای گوناگونی مورد مطالعه قرار می ­دهد و تلاش می کند آنچه را که در هر یک از این علوم در رابطه با منظر مد نظر است را آشکار کند. این دیدگاه را مطرح می­کند که در تمامی این دیسیپلین­ها جنبه محدودی از معنا و مفهوم منظر را می ­توان یافت. در جغرافیای انسانی به این موضوع اشاره می­ کند که منظر ساختارهای کالبدی دانسته می­ شود که سازماندهی جامعه و اقتصاد را منعکس می­ کند و به مانند متن قابل خواندن محسوب می ­شوند. در جامعه شناسی، به این نکته توجه می ­کند که منظر معادل مفهوم دنیا در نظر گرفته می­ شود و این دانش نیز بیشتر بر جنبه­ های فرمی آن توجه دارد. در علوم وابسته به زمین شناسی بیان می­ کند که منظر به عنوان الگوی لکه ­های سطحی مربوط به خصوصیات زمین و در اکولوژی به محیط و سیمای سرزمین و یا طبیعت محدود می ­گردد.

نقدی بر دیدگاه بهناز امین زاده در چیستی معماری منظر
تصویر 1: کتاب ارزشها و طراحی منظر شهری

با بررسی آرا نظریه پردازان فرهنگی، در این دانش منظر را چگونگی ارتباط انسان با طبیعت معرفی می­ کند. با بررسی این آرا بایستی بیان نمود که به طور کلی امین زاده معتقد است که تمامی این دانش ­ها تنها به جنبه بصری منظر می ­پردازند و تنها آن بخش را در مرکز توجه خود قرار داده ­اند. در ادامه او این نقیصه را برای دیسیپلین های معماری و شهرسازی و گرایش ­های مرتبط با آنها وارد می داند و بیان می کند که در این دانش ها نیز غالبا به منظر به عنوان چشم انداز یا بخشی از یک محدوده تصور پذیر نگریسته می شود.

بیشتر بخوانید

تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

احیای تکنوکرات قنوات

اما نکته جالب در ادامه این بررسی، این موضوع است که امین زاده با معرفی «معماری ­منظر» به عنوان زیر مجموعه ­ای از دانش معماری در کتاب خود، ابراز می کند که این دیسپلین نیز به مانند معماری نگاهی ناقص را به مفهوم منظر دارد. در واقع او بیان می کند که علی رغم تحولاتی که از دو دهه پیش در «معماری منظر» اتفاق افتاده که آن را به سمت جنبه­ های حفاظتی از محیط زیست و اکولوژی سوق داده است، همچنان جنبه ­های بصری منظر مرکز اصلی توجه این دانش قرار دارد، از همین رو نیز اصطلاح «معماری منظر» را مورد انتقاد قرار می ­دهد این ترکیب را  ابهام آفرین و گمراه کننده می داند زیرا  این سو تعبیر ایجاد را می ­کند که معماران منظر گروهی از معماران ساختمان و زیر مجموعه ­ای از تیم طراحی معماری هستند در حالی که منظر به لحاظ نظری، تاریخ و نیز روش شناختی تمایزات فاحشی با معماری دارد از همین رو استفاده از واژه «طراحی منظر» به دلیل ارائه توصیف دقیق ­تر توصیه می ­نماید.

بنابراین همان گونه که بیان شد، از نظر امین زاده تمامی دانش­ هایی که به نوعی در ارتباط با منظر قرار دارند، حتی «معماری منظر» مفهوم ناقصی از منظر را ارائه می دهند که عمدتا بر جنبه بصری آن متمرکز است.  این نگاه به «معماری منظر» می ­تواند ریشه در عدم تسلط کافی وی با چگونگی تعریف مفهوم منظر در این دانش و مبانی نظری آن داشته باشد زیرا آنچه که در معماری منظر بحث می­ شود اساسا تنها متوجه جنبه­ های بصری منظر نیست.

منظر در دیسپلین معماری منظر مفهومی عینی و در عین حال ذهنی (عینی- ذهنی) تعریف می شود. به عبارت دیگر منظر تنها یک شی دیده نمی شود، بلکه پدیده ای دانسته می شود که برای درک آن، تنها دانستن اینکه چگونه اجزای محیط با یکدیگر ترکیب می ­شوند، کفایت نمی­ کند. «معماری منظر» در مبانی خود تلاش می کند که بر تمایزهای فرهنگی، اجتماعی و تاریخی و آنچه که بر ذهنیت انسان را به عنوان مشاهده گر و رکن اصلی شکل گیری منظر اثر می­ گذارد، تاکید کند، به همین دلیل به هیچ عنوان وجه بصری منظر را اصل قرار نمی­ دهد و این کاملا در تضاد با آنچه است که امین زاده از «معماری منظر» توصیف می ­کند.

به عبارت دیگر «معماری منظر» تلاش می ­کند تا بر خلاف سایر دیسیپلین ­ها تنها به ابعاد بصری منظر نپردازد و ابعاد ذهنی انسان را در رابطه با منظر بر جسته نماید و این دقیقا همان جنبه ­ای است که در دیگر دانش ­ها به آن توجه نمی ­شود. با این حال امین زاده به واسطه آگاهی ناقص خود از «معماری منظر»، این گونه می پندارد که منظر جنبه های غیر بصری جایگاهی در این دانش نداشته و به همین دلیل نیاز به تعریف حوزه جدیدی است که بتواند این نقیصه را جبران نماید از همین رو او اصطلاح طراحی منظر بدون هیچ پایه و بنیان علمی دقیق و روشنی پیشنهاد می دهد. اما ساختار علمی واضحی را برای آن ارائه نمی دهد و تنها به ارائه کلیات مبهمی برای اصطلاح «طراحی منظر» می پردازد که بسیاری از آن ها هم اکنون به صورت طبقه بندی شده در مبانی نظری «معماری منظر» جای گرفته و بحث می شوند.

برچسب ها: جنبه های عینی- ذهنیطراحی منظرمعماری منظر
نوشته قبلی

رویکرد محله محوری، سیاست تمرکزگرایی تهران در طرح جامع

نوشته‌ی بعدی

افزایش مساحت های مسکونی و عدم تعادل بازار مسکن

امین مقصودی

امین مقصودی

مطالب مرتبط - Related Post

تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

چهارشنبه 4 خرداد 1401
احیای تکنوکرات قنوات و زوال ارزش های معنایی منظر شهری تهران

احیای تکنوکرات قنوات

شنبه 31 اردیبهشت 1401

بحران های سرزمینی از دیدگاه منظر

تصمیم‌ گیری برای اقدام در منظر

معضل قاچاق، تهدیدی برای منظر راه

جای خالی پروژه های واقعی در برنامه های درسی معماری منظر دانشگاه های ایران

نوشته‌ی بعدی
افزایش مساحت های مسکونی و عدم تعادل بازار مسکن

افزایش مساحت های مسکونی و عدم تعادل بازار مسکن

بین الحرمین؛ طرحی که نسبتی با منظر خیابان ندارد

بین الحرمین؛ طرحی که نسبتی با منظر خیابان ندارد

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

6
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
گردشگری، سفری مقدس

گردشگری، سفری مقدس

2
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

2
تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

چهارشنبه 4 خرداد 1401
استقبال از بیان های جدید هنر در دنیای مجازی و انزوای هنرهای سنتی

بیان های جدید هنر در دنیای مجازی

دوشنبه 2 خرداد 1401
احیای تکنوکرات قنوات و زوال ارزش های معنایی منظر شهری تهران

احیای تکنوکرات قنوات

شنبه 31 اردیبهشت 1401
چرا ما کارناوال نداریم؟!

چرا ما کارناوال نداریم؟!

جمعه 30 اردیبهشت 1401

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم