برنامه آتی نظرگاه
نشست "گردشگری مذهبی در ایران؛ ظرفیت ناشناخته | چهارشنبه ۱۶ بهمن ماه ۱۳۹۸ | از ساعت ۱۶
Sunday, 22 November , 2020
امروز : یکشنبه, ۲ آذر , ۱۳۹۹ - 7 ربيع ثاني 1442
شناسه خبر : 6784
  پرینتخانه » شهر, مبانی شهر تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۹:۰۰ | 9 بازدید | ارسال توسط :
مسائل جانبی پروژه خیابان لاله زار

مشکل اصلی در رویکردهای پیاده مدار مدیریت شهری

به نظر رویکرد پیاده مداری در لاله زار که يک هويت خاطره ای شده و دوره حيات آن به عنوان يك قطب اجتماعی به پايان رسيده است، پاسخگو نیست.

اقدامات کف سازی و پیاده ‌راه سازی که امروزه در ردیف اول راهکار های مدیریت شهری قرار دارد، به چه میزان در بهبود شرایط شهروندان مؤثر بوده ‌است؟ زندگی پیاده در شهر از جمله مباحثی است که در دنیا به ویژه بعد از جنگ جهانی دوم و در دو دهه ی اخیر ایران مطرح بوده است. در سال های اخیر در تهران تجربه های متعددی برای زندگی پیاده صورت گرفته است که اغلب آن ها با عدم موفقیت رو به رو بوده اند. این روند به شکلی کند و با آزمون و خطا در پروژه ‌ّهای مختلف جریان دارد.

از اسفند ماه سال ۹۷، طرح بهسازی و باز آفرینی خیابان لاله ‌زار مطرح می‌ شود و تا به امروز پیاده رو قسمت شمالی این خیابان (حد فاصل خیابان جمهوری و انقلاب) عریض شده است. باز آفرینی و بهسازی خیابان لاله زار با هدف افزایش سهم قسمت های پیاده در شهر و بهبود شرایط برای حضور شهروندان در محیط این خیابان انجام شده‌است. در طرحی که در خیابان لاله زار شمالی اجرا شده است، خیابان به طور کامل به پیاده رو تبدیل نشده است و نظام حرکتی خودرو ها تغییر نکرده است. برای تخلیه و بارگیری نیز در فواصل مشخص پهلوگاه هایی احداث شده است. به گفته «محمدحسین کریمی»، معاون فنی و عمران شهردار منطقه ۱۲، برای پارک خودرو و موتورسیکلت ‌ها هم پارکینگ‌ هایی پیش ‌بینی شده است که کاسبان و خریداران می ‌توانند از آن ها استفاده کنند.

مشکل اصلی در رویکردهای پیاده مدار مدیریت شهری
تصویر۱: خیابان لاله زار شمالی. توقف خودرو ها در خیابان تک لاینی. عکس: اردلان طایفه حسینلو

به گفته مدیران شهری، احیای خیابان لاله زار هم به نفع مردم است هم کاسبان، اما گویا کاسبان با این نظر موافق نیستند و از این کار رضایت ندارند و ادعا می کنند که این طرح سودی برای آن ها ندارد. پیاده راه عریض شده‌ی خیابان تبدیل به پیستی برای موتور سواران شده و امنیت را از پیاده گرفته است. هم چنین با کم شدن عرض خیابان و نبود مسیر جایگزین، ترافیک به شدت افزایش یافته و به تبع آن راه بندان می ‌شود. خودروها بدون توجه به قوانین و در عدم حضور مجری قانون، در خیابان یک لاینی پارک می شوند. (تصویر۱) پهلوگاه های طراحی شده هم تبدیل به پارکینگ شده اند و بر ترافیک خیابان می ‌افزایند. به نظر می ‌رسد خبری از پارکینگ های پیش بینی شده نیست (تصویر۲) و به گفته کسبه‌ ناراضی قدرت مسئولان به لاله زار جنوبی نرسیده و به همین دلیل این طرح ادامه پیدا نکرده است.

 

مشکل اصلی در رویکردهای پیاده مدار مدیریت شهری
تصویر۲: خیابان لاله زار شمالی. پهلوگاه هایی که تبدیل به پارکینگ شده اند. عکس: اردلان طایفه حسینلو

به گزارش همشهری، بازآفرینی این خیابان با توجه به هویت تاریخی آن اجرا شده و بر اساس ظرفیت‌ های موجود در این خیابان اقدامات شهرداری منطقه ۱۲ در راستای بازآفرینی آن بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است اما این کار باید به حفظ هویت تاریخی انجام شود تا چون گذشته شاهد چهره فرهنگی، هنری و تاریخی این خیابان باشیم.

اما به نظر می رسد خیابان لاله زار یک هویت خاطره ای شده و در دوره ای حیات آن به عنوان یک قطب اجتماعی با تنوع کاربری به پایان رسیده است. ساختار شهر تحولاتی داشته است که برگشت حیات پیشین آن را ممکن نمی کند. نباید با استفاده از برچسب پیاده راه سازی از سایر عواملی که در بهبود زندگی شهروندان موثر است غافل شد. در احیا خیابانی مثل لاله زار نمی توان بدون برنامه و صرفا با اقدامات کفسازی، توقع احیا آن را داشت. اکنون خیابان لاله زار با وجود فعالیت هایی که در آن وجود دارد تبدیل به مقصدی تجاری برای شهر شده است و باید با توجه به ساختار اقتصادی امروز آن و در ارتباط با سایر قطب های فعالیتی اطراف آن،  اقدامات احیا برای دوره حاضر برنامه ریزی و اجرا شود.

۰/۵ ( ۰ نظر )
نویسنده : اردلان طایفه حسینلو | منبع خبر : نظرآنلاین
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.