• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
یکشنبه 12 تیر 1401
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی منظر منظر طبیعی

«سایه» عنصری مغفول در منظره سازی فضاهای شهری معاصر

ریحانه خرم‌رویی توسط ریحانه خرم‌رویی
پنج‌شنبه 4 شهریور 1400
در منظر طبیعی, منظر
A A
1

در سال های اخیر منظره سازی فضاهای شهری نظیر پارک ها، باغ ها، برخی از پلازاها و ارسن های باز شهری، میدان ها، بزرگراه ها و خیابان ها همواره در جهت بهسازی محیط و لزوم ایجاد مکانی طبیعی و سالم در جهت گذران اوقات فراغت انسان و با ایده بازگشت به طبیعت در شهرها نمود پیدا کرده است. گیاهان به عنوان عنصری پویا و زنده در منظر، فارغ از جنس و گونه از لحاظ محل قرارگیری، طرح کاشت، زیبایی و سودمندی بسیار قابل توجه هستند.

از آنجایی که گیاهان در گذشته در باغ ایرانی با اهداف متفاوتی از جمله سایه اندازی، محصول دهی و تزئین و ایمنی باغ به کار می رفتند چرا در دوره حاضر توجه به برخی از ویژگی های اصلی گیاهان نظیر سایه اندازی (با توجه به اقلیم گرم وخشک ایران) کمتر مورد توجه قرار گرفته اند؟

در دوره حاضر، پارک ها به عنوان عمده ترین فضای سبز در دسترس عموم، از محدود مکان هایی هستند که انسان ها می توانند هیجانات و فشارهای روحی خود را در آن تخلیه نموده و به آرامش برسند. این در حالی است که باغ های ایرانی به عنوان عنصری هویت بخش در گذشته این وظیفه را به انجام رسانده و در سایه ترکیب عوامل مختلف طبیعی و مصنوع محیطی سرشار از آرامش را برای ساکنان باغ فراهم آورده اند.

بیشتر بخوانید

تقابل آشنايی ‌زدايی و عادت زدايی در منظر

قرائت منظر شهری

با گذر از اوایل دوره پهلوی اول و حضور پارک به جای باغ در شهرهای ایران به عنوان فضایی عمومی جهت گذراندن اوقات فراغت مردم، ساختار هندسی و همچنین المانهای موجود در آن تغییر شکل و هویت داده و استفاده از منظر نرم نظیر گیاهان، آب، سنگ و خاک و غیره به شکل و فرمی دیگر در شهرهای مختلف ایران ظهور یافت. از آن دوره تا کنون عمده پارک ها اغلب طراحی تقلیدی از شیوه های اروپایی دارند و فاقد ارتباط موثر با اقلیم گرم و خشک ایران و مسایل هویتی-کیفیتی می باشند.

«سایه» عنصری مغفول در منظره سازی فضاهای شهری معاصر
تصویر 1: بوستان جوانمردان؛ نبود طرح کاشت سایه انداز در مسیر های رفت و آمد و استراحت مردم، منبع: کارناوال

پارک های اروپایی به واسطه اقلیم مرطوب و معتدل و بارانی نیاز زیادی به درختان سایه انداز نداشته و بیشتر از درخت به عنوان عنصری نمادین در سطح وسیعی از چمن استفاده می کنند. همین دیدگاه از عصر پهلوی به بعد به عنوان دیدگاهی غالب در ساخت فضای سبز ایران مطرح شد. در حالی که در ایران سیستم واحه ای و گرم و خشک منجر به ایجاد نیازی تحت عنوان «سایه» شد.

سایه که در منظر شهری با استفاده از ساباط ها و کوچه های تنگ و دیوارهای بلند ایجاد شد، در منظر طبیعی باغ ها با استفاده از درختان بلند قامت همیشه سبز و خزان پذیر تامین می شد. از این رو تامین آسایش محیطی از طریق ایجاد سایه توسط گیاهان در فضاهای سبز شهری در گذشته در ایران رواج داشته که متاسفانه امروزه این اصل نادیده گرفته شده است.

به طور مثال در پارک هایی که در دهه های اخیر احداث شدند نظیر پارک نهج البلاغه، بوستان جوانمردان و غیره نسبت سطوح سخت به سطوح نرم افزایش یافته و از درخت بیشتر به عنوان عنصری پوشاننده و المانی جهت ایجاد سبزینگی و زیبایی بهره برده شده است بدون اینکه نگاه خاصی به اصل سایه اندازی درخت در فضا داشته باشند. این در حالی است که با توجه به اقلیم گرم و خشک در ایران ایجاد سایه و استفاده از گیاهان با تاج گستره بیش از هر ملاک دیگری برای کاشت گیاهان در پارک ها باید مورد توجه و بررسی قرار گیرد.

برچسب ها: باغ اروپاییباغ ایرانیسایهگیاه
نوشته قبلی

ضعف سیاست‌‌گذاریِ راه در شرایط سختی شیوع پاندمی کرونا

نوشته‌ی بعدی

معایب تغییر زیرپهنه های مسکونی به مختلط در طرح تفصیلی تهران

ریحانه خرم‌رویی

ریحانه خرم‌رویی

پژوهشگر دکتری معماری منظر، دانشگاه تهران

مطالب مرتبط - Related Post

تقابل آشنايي ‌زدايي و عادت زدايي در منظر

تقابل آشنايی ‌زدايی و عادت زدايی در منظر

یکشنبه 12 تیر 1401
قرائت منظر شهری

قرائت منظر شهری

یکشنبه 5 تیر 1401

با زخم متروپل بر منظر شهری آبادان چه باید کرد؟

خارج بیولوژی و اکولوژی

تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

احیای تکنوکرات قنوات

نوشته‌ی بعدی
معایب تغییر زیرپهنه ها از مسکونی به مختلط در طرح تفصیلی شهر تهران

معایب تغییر زیرپهنه های مسکونی به مختلط در طرح تفصیلی تهران

ردپای صنعت گردشگری در سیاستهای کلان کشور ایران

ردپای صنعت گردشگری در سیاستهای کلان کشور ایران

دیدگاه‌ها 1

  1. هانا می‌گوید:
    قبل 2 سال

    بسیار لذت بخش بود.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

6
زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

3
زنان نامرئی و منظر شهری

زنان نامرئی و منظر شهری

2
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
تقابل آشنايي ‌زدايي و عادت زدايي در منظر

تقابل آشنايی ‌زدايی و عادت زدايی در منظر

یکشنبه 12 تیر 1401
درخت خشکیده تحویل دهید و اثر هنری تحویل بگیرید!

درخت خشکیده تحویل دهید و اثر هنری تحویل بگیرید!

پنج‌شنبه 9 تیر 1401
احیای فرهنگی - هویتی بافت پیرامون حرم رضوی، چالش ها و راهکارها

احیای فرهنگی هویتی بافت پیرامون حرم رضوی، چالش ها و راهکارها

سه‌شنبه 7 تیر 1401
قرائت منظر شهری

قرائت منظر شهری

یکشنبه 5 تیر 1401

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم