• آرشیو
  • نویسندگان
دوشنبه 10 بهمن 1401
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی منظر فضای جمعی

شهر، عرصۀ آشکارگی و رخدادها

مریم مجیدی نویسنده: مریم مجیدی
یکشنبه 12 بهمن 1399
در فضای جمعی, منظر
A A
0

ارتباط انسان به ‌مثابۀ شهروند، با شهر چیست و این ارتباط چگونه می ‌تواند در خلق فضاهای شهری تأثیرگذار باشد؟ اگر قصدمان این باشد که از زاویه ‌ای نو به معنای شهر نگاهی بیندازیم، می ‌بینیم که معنای شهر از نظر دهخدا (مصدر) «آشکاراکردن چیزی» است. چه چیز قرار است در شهر آشکار شود؟

به‌ نظر می ‌رسد شهر عرصه ‌ای است که انسان در آن «خود» را آشکار می ‌کند. اینکه چگونه می ‌اندیشد و چگونه عمل می‌ کند. اما این آشکارگی تنها مرتبط با هر فرد به تنهایی نیست، بلکه از آنجایی که شهر حاصل نوعي کنش اشتراکي و همگاني است، بنابراین بخشی از معنای شهروندی در «با دیگران» و «در کنار دیگر چیزها بودن» و به عبارتی «باهمبودگی» است. یعنی با وجود دیگران و تعامل با آنهاست که شهروندی برای فرد معنا پیدا می ‌کند.

بیشتر بخوانید - Read More

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

باغ کوهنوردی

فرد در عرصۀ عمومی خود را از طریق سخن گفتن و کنش با دیگران به نمود در می ‌آورد و آشکار می ‌کند. چنین عملی به نوعی انکشاف کیستی فرد می‌ انجامد و در آن شهروند هویت خود را در مقابل دیگران آشکار می ‌کند. بنابراین بخشی از این آشکارگی صرفا در گروی ارتباط فرد با افراد دیگر است. از طرفی وجود «ناهمسانی» و «تکثر» در شهر نیز، به تکامل معنای شهروندی کمک می‌ کند. در واقع وجود تفاوت‌ ها و درک آنها مقوم مفهوم شهروندی و به عنوان یک مزیت برای شهر محسوب می ‌شود.

بنابراین می‌ توان گفت شهر عرصه ‌ای برای آشکارگی این گسست‌ ها و تفاوت ‌ها نیز هست، همچون متنی که گفتمان ‌های گوناگونی را در خود جای می‌ دهد. از طرف دیگر شهر به ‌مثابۀ عرصۀ نمایش و آشکارگی، هر لحظه در حال خلق و آشکار کردن «رخداد» هاست. اتفاق افتادن این رخدادها (در شهر) به واسطۀ افراد انسانی و یا همان شهروندان رخ می ‌دهند. در واقع شهر توسط سوژه‌ های انسانی که همان شهروندان هستند، برساخته می ‌شود. این رخدادها در شکل ‌گیری هویت و حافظۀ شهر نقش داشته، خاطرات جمعی تولید کرده و در هر لحظه در حال وقوع هستند. منظر شهر نیز حاصل همین رخدادهاست.

رخدادها پس از وقوع، از بین رفته و محو می ‌شوند اما تأثیر خود را از طریق ذهن شهروندان باقی می‌ گذارند. به همین ترتیب از طریق سوژه ‌های انسانی (یعنی شهروندان متکثر)، به حیات خود ادامه می ‌دهند. در واقع رخدادها هرگز از بین نمی‌ روند بلکه از طریق ذهن هر شهروند باقی مانده و تکثیر می ‌شوند، که این خود عامل ماندگاری آنهاست.

شهر، عرصۀ آشکارگی و رخدادها
تصویر 1: شهر به ‌مثابۀ بستری برای باهم بودگی و رخدادها.

بنابراین می ‌توان اینگونه نتیجه گرفت مسئله ‌ای که امروزه در خلق مناظر شهری مغفول مانده و باید به آن توجه ویژه شود، انسان به‌مثابۀ شهروند است؛ یعنی ارتباطی در هم ‌تنیده و پیچیده از خودآشکارگی، باهمبودگی، ناهمسانی و تکثر و رخدادها. این مفاهیم نباید به طور تصادفی در برپایی فضاهای شهری و به خصوص فضاهای جمعی لحاظ شوند، بلکه باید از ابتدا برنامه ‌ریزی و اندیشیده شده باشند.

«آشکارگی» در فهم چگونگی فضاهایی که می ‌توانند انعکاسی از اعمال و رفتار انسانی باشند کمک می ‌کنند. یعنی آنچه انسانِ شهروند به آن می ‌اندیشد و آنچه در عرصۀ شهر بدان عمل می‌ کند و با توجه به آن فضا را برمی ‌سازد. «باهمبودگی» به عنوان جزئی لاینفک از ارتباط شهر و شهروند و مکمل خودآشکارگی است. شهر باید عرصۀ مشارکت و تعامل شهروندان با یکدیگر و همچنین با برنامه ‌ریزان و تولیدکنندگان فضا باشد.

«ناهمسانی و تکثر» نشان‌ دهندۀ طیف متنوع شهروندانِ مخاطب فضاهای شهری و همچنین چگونگی تأثیرگذاری این تفاوت ‌ها در خلق این فضاهاست. و در نهایت «رخداد» ها که عامل اصلی شکل ‌گیری و ثبت وقایع، خاطرات و هویت جمعی شهروندان هستند و اگر با این نگاه به فضاهای شهری توجه شود، می ‌تواند در چگونگی تاثیرگذاری این فضاها بر ذهن شهروندان و همچنین چگونگی تاثیر گذاری شهروندان در برساختن فضاهای شهری موثر باشد.

برچسب ها: آشکارگیباهم بودگیرخدادشهروندیناهمسانی
نوشته قبلی

این ‌‌همانیِ منظر تهران

نوشته بعدی

زنان و زیرگذر چهارراه ولیعصر

مریم مجیدی

مریم مجیدی

دکتری معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، پژوهشکدۀ نظر

مطالب مرتبط - Related Post

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

دوشنبه 25 مهر 1401
باغ کوهنوردی در بازمانده های منظر پساصنعتی دویسبورگ نورد1

باغ کوهنوردی

شنبه 23 مهر 1401

نقش “تعریف از فضا” بر تحلیل “نحو فضا”

بازنمایی منظر خوزستان در آرشیو شرکت نفت بریتانیا

منظر: «امرِ گشوده»

نقد نظام مدیریت ساخت‌وساز شهری تهران (3)

نوشته بعدی
زنان و زیرگذر چهارراه ولیعصر

زنان و زیرگذر چهارراه ولیعصر

تخصص‌زدایی، آسیب مقالات دانشجویی

تخصص‌زدایی، آسیب مقالات دانشجویی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • پربازدیدترین
  • پربحث ترین
  • آخرین مطالب
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

7
زنان نامرئی و منظر شهری

زنان نامرئی و منظر شهری

3
زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

3
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
وزارتخانه چند تکه: مسکنی که منتزع می شود

وزارتخانه چند تکه: مسکنی که منتزع می شود

یکشنبه 1 آبان 1401
تأثیر روند رشد و توسعه بر ساختار شبکه اکولوژیکی شهری تهران

تأثیر روند توسعه بر ساختار شبکه اکولوژیکی شهری تهران

جمعه 29 مهر 1401
حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

چهارشنبه 27 مهر 1401
راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

دوشنبه 25 مهر 1401
نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم