• آرشیو
  • نویسندگان
پنج‌شنبه 18 خرداد 1402
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی معماری مبانی نظری معماری

مسکن از چه جهت منظر است؟

سینا ناصری نویسنده: سینا ناصری
یکشنبه 17 اسفند 1399
در مبانی نظری معماری, معماری
A A
0

بي شک مهم ترين ويژگي مسکن چند وجهي بودن آن و ارتباطي است که با ساير حوزه ها در پيرامون خود ايجاد کرده و نقشي که در ذهنيت جامعه ايفا مي کند. اين وجوه را مي توان در دو دسته وجوه يا عوامل بيروني و دروني دسته بندي نمود.

مراد از وجوه بيروني، عوامل تاثير گذار و نيروهاي بيروني است که عموما از بيرون حوزه خود مسکن  به مخاطب آن تحميل شده است و حاصل از آن نتيجه اي در ذهن مخاطب مسکن نقش مي بندد. اين وجه را که مي توان ذهنيت مخاطب و عامل دروني نيز نام نهاد، اساس فهم پديده، متاثر از ترکيب اين دو وجه کلي است شکل مي گيرد.

بیشتر بخوانید - Read More

ضرورت تکنولوژی ساخت؛ واردات یا تولید؟

معماری ایرانی اسلامی در نمایشگاه ومبلی!

مسکن، مستقیماً به خاطر وجوه کالبدی خود با وجوه حسي انسان و به واسطه تاثيرات ادراکي بر ساکن يا مخاطب مسکن با  ذهنیت او سروکار دارد و بدون شک تاثیرات ذهني مسکن پایاپای عینیت آن در شکل گیری مفهوم آن تاثیر گذار است، لذا ماهيت عيني – ذهني منظر از اين باب نيز مي تواند با صفات اوليه منظر همخوان باشد.

مسکن را در نگاه کلان مي توان واجد کالبد ِسرپناه، ذهنيتِ مخاطب و استحاله اين دو مفهوم دانست که با حضور مخاطب فضا و فهم او معنا مي يابد لذا مخاطب در اين ديدگاه اساس اين فهم تلقي مي شود. از اين رو – وجه مخاطب محوري – مي توان قرابت مفهوم مسکن را با مفهوم منظر مشاهده کرد. قرابتي که مبتني بر وجه ذاتي ماهيت هر دو شکل گرفته است.

مسکن از چه جهت منظر است؟
تصوير 1: مسکن از باب تاثيرات و فهم مخاطب از پيرامون خويش – به ويژه در مسکن که تاثيرات ذهني بسياري به دنبال دارد- مي تواند يکي از مصاديق منظر باشد.

مسکن مانند منظر متاثر از اهميت و زاويه ديد مخاطب امري تفسيري و داراي معاني قابل تغيير و متفاوت بوده که نيروهاي دروني و بيروني در شکل گيري اين تفسير ايفاکنندگان نقش هاي اصلي به شمار مي روند؛ لذا نقش مخاطب در شکل گيري مسکن، هم تراز با نقش او در شکل گيري منظر است و بدون او – مخاطب – هيچ کدام وجود نخواهند داشت.

از این رو منظر از باب مخاطب محوری نیز با به رسمیت شناختن انسان به عنوان کاربر اصلی فضا سعی در استفاده حداکثری از ظرفیت های وجودی او به منظور شناخت مکان – و نه فضا – دارد. اين امر در حوزه مسکن نيز مي تواند در جنبه هاي گوناگون حائز اهميت باشد، از اين روست که مي توان مسکن را منظري دانست که مخاطب را به رسميت شناخته  و از دريچه نگاه او و در استحاله ذهنيات و اصيل تلقي مي گردد هرچند اين مهم تنها عامل اين تشابه نبوده اما اساس شکل گيري هر دو مفهوم است.

برچسب ها: مخاطبمنظر
نوشته قبلی

شهروندی در عصر حاضر

نوشته بعدی

برندسازی، هویت دستوری نمادهای کلانشهر تهران

سینا ناصری

سینا ناصری

پژوهشگر دکتری معماری منظر دانشگاه تهران

مطالب مرتبط - Related Post

ضرورت واردات تکنولوژی ساخت یا تولید آن در داخل کشور

ضرورت تکنولوژی ساخت؛ واردات یا تولید؟

شنبه 9 مهر 1401
معماری ایرانی اسلامی در نمایشگاه ومبلی!

معماری ایرانی اسلامی در نمایشگاه ومبلی!

یکشنبه 6 شهریور 1401

دانشجو محوری و افت کیفیت آموزش معماری

موانع صنعتی سازی ساختمان در ایران

نقدی بر طرح شماتیک مسجد النبی در کتاب باغ و منظر اسلامی

رتبه بندی ساختمان در سلیقه بازار

نوشته بعدی
برند سازی، هویت دستوری نمادهای کلانشهر تهران

برندسازی، هویت دستوری نمادهای کلانشهر تهران

ساختار مشارکت؛ مهمترین مانع درونی در تحقق شورایاری‌ ها

ساختار مشارکت؛ مهمترین مانع درونی در تحقق شورایاری‌ ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم