• آرشیو
  • نویسندگان
دوشنبه 10 بهمن 1401
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی شهر سازمان فضایی شهر

چالشهای رسیدن به شهر-بندرهای پایدار

یونس غربالی‌مقدم نویسنده: یونس غربالی‌مقدم
جمعه 20 فروردین 1400
در سازمان فضایی شهر, شهر
A A
0

پایداری در شهر- بندری به چه معنی است؟ چرا شهر-بندرها رویکرد به سمت پایداری را انتخاب کرده ‌اند؟ شهر-بندرهای پایدار دارای چه ویژگی ‌هایی هستند؟ تعارض‌ های شهر با بندر در شهر-بندرهای پایدار چگونه از بین می ‌رود؟

در حال حاضر، بنادر و شهرهایی که در همجوار آنها واقع شده ‌اند، با تغییرات قابل توجهی روبرو می ‌باشند. ارتباط میان شهر و بندر، رابطه بسیار پیچیده ‌ای است که تاثیرات چندجانبه در ابعاد مختلف فرهنگی-اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی را شامل می ‌شود. شهرهای بندری، میراث تاریخی غنی دارند، اما در شرایط متغیر اقتصادی که اغلب از سمت دریا و تجارت دریایی بر شهر-بندرها تحمیل شده است، مجبور شده‌ اند امکانات و شکل ظاهری شهری خود را تغییر دهند تا بتوانند با چالش‌ های جدید محلی، ملی و بین ‌المللی روبرو شوند.

بیشتر بخوانید - Read More

وزارتخانه چند تکه: مسکنی که منتزع می شود

حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

چالشهای شهر-بندرها

این چالش ها ناشی از مواردی مانند توسعه صنایع سنگین در محدوده بنادر، ظهور کانتینراسیون و تغییر در نحوه حمل و نقل کالای دریابرد، تغییر کاربری اراضی همجوار بنادر هستند که موجب گردید تا مسئولان شهرهای بندری بازسازی و احیا مناطق قدیمی بندری را برای مصارف جدید کاربری، تفریحات ساحلی و دریایی، بازگرداندن مردم و زندگی شهری به سمت دریا را در چارچوب توسعه پایدار در دستور کار قرار دهند.

برای رسیدن به شهر-بندرهای پایدار چقدر فاصله داریم؟
تصویر1:  تصویر شماتیک از شهر-بندر پایدار از منظر کارکرد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی.

در کشور ما 11 بندر بزرگ بازرگانی وجود دارد که 9 بندر به طور کامل شهر-بندر بوده و 5800 کیلومتر ساحل در نوار ساحلی جنوبی و شمالی کشور نیز از این استعداد برخوردارند که اکنون با چالش ‌های پیش ‌گفته مواجه هستند که برای برون رفت از آن بهره‌ گیری از تجربیات دیگر شهر-بندرها و فعالیت در چارچوب دستور کار جهانی توسعه پایدار (Sustainable Development) امری اجتناب ‌ناپذیر است. تجاربی که بیش از سه دهه است در شهر-بندرهای اروپایی به کارگرفته می شود و ادامه راه را در توسعه پایدار جستجو می نمایند. اما توسعه پایدار به چه معنی است؟ و در شهر-بندرهای پایدار چه المان هایی را باید مورد توجه قرار داد؟

همه این موارد پرسش هایی هستند که اکنون برای بسیاری از مقامات شهرهای بندری که در جهت بهبود رفاه محیط شهری کار می کنند مطرح می باشد و اهداف توسعه پایدار، چشم انداز و نقشه راهی را تعریف می‌ کند که در آن فرصت ‌های برابر برای شهروندان، ارتقا محیط زندگی سالم با دسترسی به فضای سبز و افزایش تاب ‌آوری در برخورد با تغییرات اقلیم یا بحران های دیگر را در شهر-بندرهای پایدار فراهم می نماید. با این توصیف برای اینکه بتوان شهرهای بندری را به سمت توسعه پایدار ترغیب کرد، باید ظرفیت ‌های ذاتی و نهفته در ساختار شهر-بندرها را در برنامه‌ ریزی‌ های مشترک شهر با بندر به عنوان ویژگی ‌های توسعه پایدار مورد توجه قرار داد.

انتظار از شهر-بندرهای پایدار

لذا حداقل انتظار عمومی از شهر-بندرهای پایدار تامین یا برخورداری از ویژگی های به شرح زیر می باشد و امید می ‌رود در برنامه ریزی و تدوین طرح های جامع شهری و بنادر کشورمان مد نظر قرار گرفته و شکاف یا فاصله پایداری را کاهش دهیم.

  1. دسترسی آسان به کالا و خدمات برای شهروندان فراهم و فرصت‎ های امرار معاش را تسهیل نماید.
  2. توسعه فعالیت های بندری منجر به افزایش اشتغال ساکنان و کاهش فقر در شهر گردد.
  3. ترکیب خدمات و کارکرد شهر با بندر توانایی رقابت برای جذب سرمایه گذاران و مهاجران را افزایش دهد و با افزایش تولید ناخالص داخلی شهر، ارزش اقتصادی شهر-بندر افزایش یابد.
  4. به جهت برخورداری شهر از بندر به عنوان کانون تجارت، با گسترش خطوط مواصلاتی با شهرها و روستاها و مناطق پیرامونی، دسترسی به بازارها تسهیل و موجب رونق اقتصادی بیشتر شهر-بندر می شود.
  5. با بهره گیری از فناوری ‌های نوین در استفاده از ظرفیت زیرساخت ‌های طبیعی و ایجادی بندر، صرفه جویی در مصرف انرژی برای ساکنان پیرامونی بندر را پدید آورد.
  6. برنامه ‌ریزی برای کاربری مجدد اراضی در حدفاصل بندر با شهر حیات جدیدی در تعامل شهر با بندر به وجود آورد.
  7. با تعریف مشاغل متنوع شهری- بندری، حضور زنان در را در مشاغل مربوطه افزایش و به برابری جنسیتی عینیت بخشد.
  8. با ایجاد مسیرهای پیاده و تفرجگاه های عمومی در محدوده بنادر، به حق دسترسی مردم به دریا و آب هویت داده و سلامت روانی و فیزیکی مردم کمک نماید.
  9. مقامات شهری می توانند با برقراری اهداف مشترک با ذی‌ نفعان و بازیگران مهم شهری روند رو به رشد شهر-بندر را تسریع نمایند.
  10. با توسعه فضاهای سبز به ویژه در مسیرهای تردد و پیاده عمومی و حفاظت از اکوسیستم شهری نظیر سواحل، برکه‌ ها، جنگل ‌ها و تالاب ‌ها و محافظت از تنوع گیاهی و جانوری، جذابیت محیط زیست شهری برای ساکنان و گردشگران افزایش می یابد.
  11. تقویت و توسعه زیرساخت های بندری میزان تاب آوری شهر را در مقابل سیلاب‌ ها و سایر بلاهای طبیعی کاهش می ‌دهد.
  12. بنادر تحت تاثیر طیف گسترده ‌ای از مسائل زیست محیطی (انتشار آلودگی در آب، هوا و خاک، تولید زباله ، سر و صدا و لایروبی) قرار دارند که پایبندی به رعایت قوانین و مقررات زیست محیطی اثرات نامطلوب آن را کاهش می دهد.
  13. و در نهایت توجه جدی مقامات شهری و استانی به کاهش چالش ‌های شهری و پشتیبانی از اجرای برنامه‌ های توسعه پایدار، می‌ تواند نيازهاي فعلي و آتي مردم و تمامی ذي ‌نفعان كه به واسطه فعاليت‌ هاي بندري در گام نخست و سپس توسعه شهرنشینی در شهر-بندرهای پایدار گردهم آمده‌ اند را بدون اتلاف منابع براي نسل ‌های آينده تامين نمايد.
برچسب ها: توسعه پایدارشهر-بندر
نوشته قبلی

تهران فقط یک رودخانه کن دارد

نوشته بعدی

جایگاه منظرین حرم مطهر رضوی؛ دستاویز پروژه های سرمایه داری

یونس غربالی‌مقدم

یونس غربالی‌مقدم

پژوهشگر دکتری ساماندهی

مطالب مرتبط - Related Post

وزارتخانه چند تکه: مسکنی که منتزع می شود

وزارتخانه چند تکه: مسکنی که منتزع می شود

یکشنبه 1 آبان 1401
حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

چهارشنبه 27 مهر 1401

نقش “تعریف از فضا” بر تحلیل “نحو فضا”

دیپلماسی فرهنگی خواهرخواندگی شهرهای ایران در روابط بین الملل

نقد نظام مدیریت ساخت‌وساز شهری تهران (3)

The Line،رویای بلندپروازانه فرار از مرگ

نوشته بعدی
جایگاه منظرین حرم مطهر رضوی؛ دستاویز پروژه های سرمایه داری

جایگاه منظرین حرم مطهر رضوی؛ دستاویز پروژه های سرمایه داری

معنویت؛ نقطه مغفول گردشگری

معنویت؛ نقطه مغفول گردشگری

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • پربازدیدترین
  • پربحث ترین
  • آخرین مطالب
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

7
زنان نامرئی و منظر شهری

زنان نامرئی و منظر شهری

3
زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

3
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
وزارتخانه چند تکه: مسکنی که منتزع می شود

وزارتخانه چند تکه: مسکنی که منتزع می شود

یکشنبه 1 آبان 1401
تأثیر روند رشد و توسعه بر ساختار شبکه اکولوژیکی شهری تهران

تأثیر روند توسعه بر ساختار شبکه اکولوژیکی شهری تهران

جمعه 29 مهر 1401
حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

چهارشنبه 27 مهر 1401
راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

دوشنبه 25 مهر 1401
نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم