• آرشیو
  • نویسندگان
دوشنبه 10 بهمن 1401
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی گردشگری

مشاور گردشگری، حلقه گمشده در تولید فیلم و سریال

مهدی باصولی نویسنده: مهدی باصولی
شنبه 11 اردیبهشت 1400
در گردشگری
A A
0

آیا صدا و سیما در تولید محتوا به مشاور گردشگری نیاز دارد؟

در ایام نوروز 1400، سریال جذاب، ساده و دلنشین نون خ از شبکه‌ سراسری پخش شد و با استقبال مخاطبین روبرو گردید. فضای این سریال در یکی از روستاهای کردنشین کشور ایران می ‌گذشت که به عنوان یک مقصد گردشگری مطرح بود. در طول سریال موضوع گردشگری به دفعات مورد اشاره قرار گرفت. گذشته از حضور گردشگران در بخش‌ های مختلف سریال، شغل یکی از اهالی راهنمای تور و دیگری فعال گردشگری بود.

بیشتر بخوانید - Read More

شهرهای خلاق ایران

احترام؛ ضرورت همیشگی در گردشگری

علی ‌رغم محاسن خیلی خوب سریال که آن را یک سر و گردن از سایر تولیدات بالاتر قرار داده است، سریال فقط از ظاهر مفهوم گردشگری بهره گرفته بود و در این مساله عمقی وجود نداشت. مشخص نبود گردشگران برای چه به روستا آمده ‌اند، چه برداشتی از مقصد دارند. نقش و شرح وظایف راهنمای تور چیست و اصولا بسته‌ سفرشان چگونه تعریف شده است. به بیان دیگر مفهوم گردشگری و عناصر و فعالیت‌ های وابسته به آن هنوز در این سریال و سایر محتواهای تولید شده، مبهم بوده و هرکسی به فراخور برداشت خود از این مفهوم از آن استفاده می‌ کند.

مشاور گردشگری، حلقه‌ گمشده در تولید فیلم و سریال
تصویر 1: سریال نون خ 3، منبع: سایت شبکه اول سیما http://tv1.ir

تاثیر مشاور گردشگری در تغییر مفهوم آن در رسانه ها

این امر را می ‌توان در سایر تولیدهای تلویزیونی و سینمایی نیز مشاهده نمود. برای تصویرسازی از گردشگری صرفا در ایجاد نماهای زیبا، یا نشان دادن بناهای تاریخی و یا در نهایت حضور چند گردشگر استفاده می‌ شود. در حالی که اگر نگاه کاملتری به این موضوع در زمان تولید محتوا صورت پذیرد، می ‌توان از ابزار رسانه در توسعه‌ فرهنگ گردشگری، بهره‌ بیشتری برد. به خصوص رسانه‌ تلویزیون که به واسطه بصری بودن، ارتباط بهتری را می‌ تواند با مخاطب برقرار نماید. در دورانی که گسترش فرهنگ گردشگری می‌ تواند در کمک شایانی در بهبود و تقویت آثار مثبت و کاهش آثار منفی گردشگری داشته باشد.

در سال‌ های قبل و با گسترش فیلم ‌هایی که در آن مباحث نظامی مطرح بود، به مرور مفهوم مشاور نظامی و انتظامی در تهیه‌ فیلم و سریال شکل گرفت. با عمیق ‌تر شدن نگاه مخاطب به تدریج مشاوران دیگری مانند مشاور حقوقی و .. نیز برای بهتر شدن محتوا در کنار کادر تولید قرار گرفتند. اگر خواسته شود از مفهوم گردشگری در تهیه فیلم و سریال استفاده کرد، ایجاد نقشی تحت عنوان مشاور گردشگری می ‌تواند تاثیر مهمی در ایجاد تولیداتی داشته باشد که منطق روایی و محتوایی بهتری داشته باشند.

مشاور گردشگری با بهره ‌گیری از موضوع‌ های مختلفی مانند اقتصاد گردشگری، بازاریابی گردشگری، رفتار گردشگر، انگیزه‌ سفر، سیستم گردشگری، مدیریت مقصد گردشگری و … می ‌تواند مفاهیم جدید و ریشه ‌داری را در هر تولید وارد نماید که صرفا نمایش محض نبوده و دارای بنیه و عمق مناسب علمی هم باشد. چه در روایت طنز و چه در روایت جدی.

شهرهای ایران ظرفیت مناسبی را برای تبدیل شدن به مقاصد گردشگری داخلی و بین ‌المللی دارند. نگاه جدی به توسعه‌ گردشگری در کشور ایجاب می ‌نماید توسعه فرهنگ گردشگری بیش از هر زمان مورد توجه قرار گیرد. بکارگیری مشاورین گردشگری در زمان تولید محتوای فیلم و سریال، نسخه‌ مطلوب ‌تری از مفهوم گردشگری را در تولیدات ارائه می ‌نماید که می ‌تواند منجر به نگاه نوینی به موضوع و توسعه‌ فرهنگ گردشگری شود. هرچند این امر مستلزم نگاه جدی ‌تر به موضوع گردشگری و نقش آن در توسعه‌ افتصادی اجتماعی کشور می باشد.

برچسب ها: فرهنگ‌ سازی گردشگریمشاور گردشگری
نوشته قبلی

ضد محله؛ چرا دوست ندارم در باستی هیلز زندگی کنم؟

نوشته بعدی

قصدیت در فهم زیبایی منظر

مهدی باصولی

مهدی باصولی

دکترای مدیریت گردشگری، معاون هماهنگی و امور مجلس جهاد دانشگاهی

مطالب مرتبط - Related Post

شهرهای خلاق ایران

شهرهای خلاق ایران

یکشنبه 17 مهر 1401
احترام؛ ضرورت همیشگی در گردشگری

احترام؛ ضرورت همیشگی در گردشگری

شنبه 2 مهر 1401

برنامه ریزی فضایی و اکوتوریسم

گرانی سفر و شوک به سلامت جامعه

مکتب استثنا‌گرایی و اکوتوریسم

«بازی» در گردشگری خلاق

نوشته بعدی
قصدیت در فهم زیبایی منظر

قصدیت در فهم زیبایی منظر

از طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم رضوی تا طرح حریم رضوی

از طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم رضوی تا طرح حریم رضوی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • پربازدیدترین
  • پربحث ترین
  • آخرین مطالب
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

7
زنان نامرئی و منظر شهری

زنان نامرئی و منظر شهری

3
زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

3
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
وزارتخانه چند تکه: مسکنی که منتزع می شود

وزارتخانه چند تکه: مسکنی که منتزع می شود

یکشنبه 1 آبان 1401
تأثیر روند رشد و توسعه بر ساختار شبکه اکولوژیکی شهری تهران

تأثیر روند توسعه بر ساختار شبکه اکولوژیکی شهری تهران

جمعه 29 مهر 1401
حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

چهارشنبه 27 مهر 1401
راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

دوشنبه 25 مهر 1401
نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم