• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
پنج‌شنبه 9 تیر 1401
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی گردشگری

ضرورت آموزش و توجه به نیازهای آموزشی سیاست ­گذاران گردشگری در ایران

افسانه پورجم توسط افسانه پورجم
پنج‌شنبه 6 خرداد 1400
در گردشگری
A A
0

چرا آموزش سیاستگذاری در حوزه گردشگری در کنار آموزش حرفه ­ای در ایران ضرورت دارد؟

توجه کمی به روش­ های تدوین سیاست­ های گردشگری در کشورهای در حال توسعه شده است و تقریبا توجهی به آموزش و نیازهای آموزشی سیاست ­گذاران این حوزه نشده است. به نظر می ­رسد در ایران نیز علی ­رغم رشد آموزش حرفه ­ای در گردشگری، به آموزش در حوزه سیاستگذاری پرداخته نشده است. خلأ سیاست­ های گردشگری در طول اولین برنامه های 5 ساله و ضعف سیاست ­های گردشگری در طول آخرین برنامه­ های 5 ساله کشور شاید یکی از بارزترین مصداق های ضعف سیاستگذاری باشد ضمن اینکه واقف نبودن سیاست ­گذاران به اهمیت گردشگری و نقش آن در توسعه را نیز به خوبی می نمایاند. بدین ترتیب، آموزش گردشگری در سطح سیاستگذاری امری ضروری به نظر می رسد.

آموزش گردشگری باید از آموزش حرفه ­ای متفاوت باشد. آموزش حرفه ­ای به معنی مهارت ­آموزی برای یک کار خاص است و تنها مربوط به یکی از مولفه ­های گردشگری است و با آن به عنوان یک قلمرو موضوعی گسترده­ تر برخورد نمی ­کند. مشارکت روزافزون کشورهای در حال توسعه در گردشگری بین المللی و نیاز ویژه به مداخله دولت در گردشگری در این کشورها، نیاز به بررسی سطح و نوع آموزش ارائه شده برای مدیران گردشگری بخش ­های عمومی را ایجاد و تشدید کرده است. به نظر می ­رسد سطح تحصیلات مورد نیاز سیاستگذاران گردشگری باید از تفسیر معمول آموزش حرفه ­ای متفاوت باشد و این آموزش بهتر است آموزش مبتنی بر مطالعات آکادمیک باشد تا آموزش مبتنی بر تجربه.

بیشتر بخوانید

گردشگری، فرهنگ و تحقق سلامت معنوی

چرا ما کارناوال نداریم؟!

ضرورت آموزش و توجه به نیازهای آموزشی سیاست گذاران گردشگری در ایران
تصویر 1: ضرورت توجه به نیازهای آموزشی سیاست­ گذاران گردشگری. منبع: www.politicsandideas.org

در ایران نیز نیازی مبرم و فوری به افراد آموزش دیده در گردشگری احساس می ­شود. دخالت دولت­ در گردشگری عمیق­ تر خواهد شد و نگرانی از پیامدهای گسترده گردشگری در مورد محیط زیست و جامعه به طور گسترده این مداخله را تشدید می کند و تقاضا برای مدیران گردشگری بخش عمومی افزایش خواهد یافت. ماهیت این تقاضا ایجاب می­ کند که بیش از پیش به آموزش در این حوزه پرداخته شود. آنچه در این خصوص لازم است آموخته شود را نمی­ توان از طریق آموزش در حین کار به دست آورد بلکه باید در سطح تحصیلات تکمیلی دانشگاه ­ها یا موسسات ارائه شود تا رویکرد انتقادی و تحلیلی نسبت به گردشگری با تاکید بر آموزش شکل گیرد.

با توجه به خلأهای موجود در حوزه سیاست گذاری گردشگری در ایران، توجه به این موضوع یکی از ضرورت ­های توسعه گردشگری محسوب می­ شود. در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران، دولت ­ها از نزدیک درگیر گردشگری هستند. اگر پذیرفته شود که گردشگری نمی ­تواند با غفلت، خوش ­بینی و ساده ­انگاری توسعه یابد، همان ­طور که اکنون در حوزه سیاست­ گذاری گردشگری مشهود است، در این صورت تقاضا برای تهیه دوره­ های آموزشی برای اشخاصی که به مدیریت بخش عمومی گردشگری مشغول هستند، مطرح می­ شود. به معنای گسترده، این مدیران باید قادر باشند ابتکارات گردشگری بخش دولتی و خصوصی را با اهداف توسعه ملی هماهنگ کنند و در این راستا تلاش کنند.

از نظر منطقی پیچیدگی گردشگری همراه با نیاز به ایجاد یک دیدگاه جامع در مورد این موضوع نشان می ­دهد که آموزش برای سیاست ­گذاران بهتر است در سطح تحصیلات تکمیلی دانشگاه انجام شود و حتی اگر موسسات آموزشی داخلی قادر به ارائه با کیفیت چنین دوره ­هایی نیستند بایستی تمهیداتی برای دریافت این نوع آموزش ­ها از مراکز آموزشی ذیصلاح در کشورهای دیگر اندیشیده شود.

برچسب ها: آموزش حرفه ایآموزش سیاستگذاریگردشگری
نوشته قبلی

تهران؛ شهری …

نوشته‌ی بعدی

کمینه‌ گرایی یا بیشینه‌ گرایی مساله این است

افسانه پورجم

افسانه پورجم

دکترای مدیریت گردشگری و عضو هیئت علمی دانشگاه علم و فرهنگ

مطالب مرتبط - Related Post

گردشگری، فرهنگ و تحقق سلامت معنوی

گردشگری، فرهنگ و تحقق سلامت معنوی

پنج‌شنبه 19 خرداد 1401
چرا ما کارناوال نداریم؟!

چرا ما کارناوال نداریم؟!

جمعه 30 اردیبهشت 1401

گردشگری ایران و نجات از سردرگمی

ولگردی را تجربه کنید!

قصه گویی در سفر

نوروز؛ فرصت بازاندیشی اعتلای صنعت گردشگری

نوشته‌ی بعدی
کمینه‌ گرایی یا بیشینه‌ گرایی مساله این است

کمینه‌ گرایی یا بیشینه‌ گرایی مساله این است

شورای خوب

شورای خوب

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

6
زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

3
زنان نامرئی و منظر شهری

زنان نامرئی و منظر شهری

2
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
درخت خشکیده تحویل دهید و اثر هنری تحویل بگیرید!

درخت خشکیده تحویل دهید و اثر هنری تحویل بگیرید!

پنج‌شنبه 9 تیر 1401
احیای فرهنگی - هویتی بافت پیرامون حرم رضوی، چالش ها و راهکارها

احیای فرهنگی هویتی بافت پیرامون حرم رضوی، چالش ها و راهکارها

سه‌شنبه 7 تیر 1401
قرائت منظر شهری

قرائت منظر شهری

یکشنبه 5 تیر 1401
با رخم متروپل بر منظر شهری آبادان چه باید کرد؟

با زخم متروپل بر منظر شهری آبادان چه باید کرد؟

چهارشنبه 1 تیر 1401

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم