پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

ضرورت آموزش و توجه به نیازهای آموزشی سیاست ­گذاران گردشگری در ایران

چکیده: پیچیدگی گردشگری همراه با نیاز به ایجاد یک دیدگاه جامع در مورد این موضوع نشان می ­دهد که آموزش برای سیاست ­گذاران بهتر است در سطح تحصیلات تکمیلی دانشگاه باشد.

چرا آموزش سیاستگذاری در حوزه گردشگری در کنار آموزش حرفه ­ای در ایران ضرورت دارد؟

توجه کمی به روش­ های تدوین سیاست­ های گردشگری در کشورهای در حال توسعه شده است و تقریبا توجهی به آموزش و نیازهای آموزشی سیاست ­گذاران این حوزه نشده است. به نظر می ­رسد در ایران نیز علی ­رغم رشد آموزش حرفه ­ای در گردشگری، به آموزش در حوزه سیاستگذاری پرداخته نشده است. خلأ سیاست­ های گردشگری در طول اولین برنامه های 5 ساله و ضعف سیاست ­های گردشگری در طول آخرین برنامه­ های 5 ساله کشور شاید یکی از بارزترین مصداق های ضعف سیاستگذاری باشد ضمن اینکه واقف نبودن سیاست ­گذاران به اهمیت گردشگری و نقش آن در توسعه را نیز به خوبی می نمایاند. بدین ترتیب، آموزش گردشگری در سطح سیاستگذاری امری ضروری به نظر می رسد.

آموزش گردشگری باید از آموزش حرفه ­ای متفاوت باشد. آموزش حرفه ­ای به معنی مهارت ­آموزی برای یک کار خاص است و تنها مربوط به یکی از مولفه ­های گردشگری است و با آن به عنوان یک قلمرو موضوعی گسترده­ تر برخورد نمی ­کند. مشارکت روزافزون کشورهای در حال توسعه در گردشگری بین المللی و نیاز ویژه به مداخله دولت در گردشگری در این کشورها، نیاز به بررسی سطح و نوع آموزش ارائه شده برای مدیران گردشگری بخش ­های عمومی را ایجاد و تشدید کرده است. به نظر می ­رسد سطح تحصیلات مورد نیاز سیاستگذاران گردشگری باید از تفسیر معمول آموزش حرفه ­ای متفاوت باشد و این آموزش بهتر است آموزش مبتنی بر مطالعات آکادمیک باشد تا آموزش مبتنی بر تجربه.

ضرورت آموزش و توجه به نیازهای آموزشی سیاست گذاران گردشگری در ایران
تصویر 1: ضرورت توجه به نیازهای آموزشی سیاست­ گذاران گردشگری. منبع: www.politicsandideas.org

در ایران نیز نیازی مبرم و فوری به افراد آموزش دیده در گردشگری احساس می ­شود. دخالت دولت­ در گردشگری عمیق­ تر خواهد شد و نگرانی از پیامدهای گسترده گردشگری در مورد محیط زیست و جامعه به طور گسترده این مداخله را تشدید می کند و تقاضا برای مدیران گردشگری بخش عمومی افزایش خواهد یافت. ماهیت این تقاضا ایجاب می­ کند که بیش از پیش به آموزش در این حوزه پرداخته شود. آنچه در این خصوص لازم است آموخته شود را نمی­ توان از طریق آموزش در حین کار به دست آورد بلکه باید در سطح تحصیلات تکمیلی دانشگاه ­ها یا موسسات ارائه شود تا رویکرد انتقادی و تحلیلی نسبت به گردشگری با تاکید بر آموزش شکل گیرد.

با توجه به خلأهای موجود در حوزه سیاست گذاری گردشگری در ایران، توجه به این موضوع یکی از ضرورت ­های توسعه گردشگری محسوب می­ شود. در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران، دولت ­ها از نزدیک درگیر گردشگری هستند. اگر پذیرفته شود که گردشگری نمی ­تواند با غفلت، خوش ­بینی و ساده ­انگاری توسعه یابد، همان ­طور که اکنون در حوزه سیاست­ گذاری گردشگری مشهود است، در این صورت تقاضا برای تهیه دوره­ های آموزشی برای اشخاصی که به مدیریت بخش عمومی گردشگری مشغول هستند، مطرح می­ شود. به معنای گسترده، این مدیران باید قادر باشند ابتکارات گردشگری بخش دولتی و خصوصی را با اهداف توسعه ملی هماهنگ کنند و در این راستا تلاش کنند.

از نظر منطقی پیچیدگی گردشگری همراه با نیاز به ایجاد یک دیدگاه جامع در مورد این موضوع نشان می ­دهد که آموزش برای سیاست ­گذاران بهتر است در سطح تحصیلات تکمیلی دانشگاه انجام شود و حتی اگر موسسات آموزشی داخلی قادر به ارائه با کیفیت چنین دوره ­هایی نیستند بایستی تمهیداتی برای دریافت این نوع آموزش ­ها از مراکز آموزشی ذیصلاح در کشورهای دیگر اندیشیده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

افسانه پورجم

افسانه پورجم

دکترای مدیریت گردشگری و عضو هیئت علمی دانشگاه علم و فرهنگ
میزان مطالعه مطلب