• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
شنبه 31 اردیبهشت 1401
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی شهر برنامه ریزی و مدیریت شهر

تقلیل فعالیت «نهاد» به پایش

لیلا سلطانی توسط لیلا سلطانی
سه‌شنبه 9 فروردین 1401
در برنامه ریزی و مدیریت شهر, شهر
A A
0

تسلط رویکردهای شهری دولت‌ محور با تقلیل فعالیت «نهاد» به پایش

هدف اصلی تشکیل نهاد در طرح های توسعه شهری

آیا آیین نامه اخیر شورایعالی شهرسازی و معماری ایران (مصوب1400) در خصوص نهاد پایش و ارزیابی طرح های توسعه و عمران شهری به منزله بازگشت به رویه دولتی تهیه طرح های توسعه شهری نیست؟

هدف اصلی تشکیل نهاد، تهیه و راهبری طرح ها در فرآیندی مشارکتی و میانبخشی بوده است. برای تحقق این هدف دو توافقنامه در سال های 1382 و 1398 فیمابین وزارت مسکن و شهرسازی (وقت)، شهرداری تهران و شورای اسلامی شهر تهران مصوب و ابلاغ شد.

بیشتر بخوانید

جایگاه نظام بهره برداری در پروژه های شهری

تحلیلی بر ساخت شهرهای جدید به منظور حل صورت مساله بحران مسکن

تأسيس و راه اندازي نهاد برنامه ریزی و مدیریت طرح های توسعه شهری طی موافقتنامه 12/7/82 مبني بر فعاليت پيوسته و مستمر به منظور به هنگام سازي، تكميل، اصلاح و تجديد نظر در طرح‌ هاي توسعه شهري تهران، با توجه به ماهيت پويا و راهبردي – ساختاري اين گونه طرح‌ ها و پاسخگوئي به نيازهاي مديريت شهري بود. طرح جامع فعلی شهر تهران (مصوب1386) در چارچوب این توافقنامه تهیه و تصویب شد.

در آن بازه زمانی تاکيد بر همکاري و مشارکت هر سه رکن نهاد در فرايند تهيه، بررسي، تصويب، اجراء و نظارت بر تحقق طرح هاي توسعه شهري، در عين تفکيک و استقلال مراجع تهيه کننده، تصويب کننده و اجرا کننده طرح ها بود.

در اسناد طرح مذکور یکی از شروط تحقق و از اصلي ترين ضمانت هاي اجرائي تحقق چشم انداز، اهداف و راهبردهاي طرح جامع جديد شهر تهران و عملي شدن سياست هاي اجرائي و ضوابط و مقررات نحوه استفاده از زمين و ساخت و ساز در طرح هاي جديد جامع و تفصيلي جديد شهر تهران و به عبارت خلاصه، ديده‌باني و مراقبت مستمر بر اجراي آنها و تدقيق، تکميل، اصلاح و بهنگام سازي طرح هاي توسعه و عمران شهر، «تأسيس نهاد رسمي، قانوني و دائمي» براي «تداوم مطالعات و تهيه برنامه ها و طرح هاي بهنگام توسعه شهري تهران» است.

در سال 1389 نهاد منحل شد و وظایف معطوف به آن در سند طرح جامع، به شهرداری تفویض شد. در واقع از آنجا که تا پیش از تصویب آیین نامه اخیر شورایعالی، نهاد در نظام برنامه ریزی فاقد جایگاه حقوقی و قانونی بود، همواره در معرض حذف، منحل شدن و ادغام قرار داشته است.

در پی دو مرحله پایش طرح تفصیلی در معاونت شهرسازی و معماری (1393 و 1395) و مغایرت های موجود با سند مصوب طرح جامع، شورایعالی تشکیل دوباره نهاد را درخواست کرد که در سال 1398 منجر به انعقاد تفاهم نامه جدیدی فیمابین سه رکن اصلی نهاد گردید. نهاد مجددا تشکیل شد لیکن همچنان مشکلات مربوط به جایگاه حقوقی و قانونی پابرجا بود که فعالیت آن را با مشکلات جدی و تغییرات رویکردهای مدیریتی مواجه می ساخت.

سرانجام شورایعالی شهرسازی و معماری ایران با تصویب آیین نامه، چگونگی اجرا و نظارت بر اجرای طرح های توسعه و عمران شهرها (3/6/1400) جایگاه نهاد را تثبیت نموده و شکل گیری آن را نه تنها برای تهران که برای همه شهرهای با جمعیت بیش از 50 هزار نفر مورد تایید قرار داده است.

لیکن بواسطه تغییراتی که در شرح وظایف ایجاد شده، شهرداری و شورای اسلامی شهر از فرایند هدایت و راهبری حذف شده اند و فعالیت نهاد محدود به نظارت و ارزیابی طرح های توسعه و عمران است. در این آیین نامه رویکردهای شهری دولت محور قوام یافته است که به منزله حذف ساکنین شهر در تصمیم گیری های شهری است.

تسلط رویکردهای شهری دولت محور با تقلیل فعالیت «نهاد» به پایش
تصویر 1: تثبیت جایگاه حقوقی و قانونی نهاد در آیین نامه چکونگی اجرا و نظارت بر اجرای طرحهای توسعه و عمران- ماخذ: شورایعالی شهرسازی و معماری ایران
برچسب ها: شهرداریشورایعالی شهرسازی و معماری ایرانطرح های جامع و تفصیلینهاد
نوشته قبلی

منظر و مَجاز

نوشته‌ی بعدی

طرح تخریب 57 هکتاری بافت تاریخی شیراز یا لباس جدید پادشاه

لیلا سلطانی

لیلا سلطانی

دکتری شهرسازی، پژوهشگر و مدرس شهرسازی

مطالب مرتبط - Related Post

جایگاه نظام بهره برداری در طرح های معماری و شهرسازی

جایگاه نظام بهره برداری در پروژه های شهری

پنج‌شنبه 29 اردیبهشت 1401
تحلیلی بر ساخت شهرهای جدید به منظورحل صورت مساله بحران مسکن

تحلیلی بر ساخت شهرهای جدید به منظور حل صورت مساله بحران مسکن

چهارشنبه 28 اردیبهشت 1401

هسته امن، پدافند غیرعامل، همسو یا خلاف جهت؟

پاویون، پاویون که می گفتند این است؟

مدیریت شهری کمتر هوشمند و انزوای شهروندان در اداره شهر

بررسی ابعاد مشارکت شهروندان در اجرای سند کاهش خطرپذیری تهران

نوشته‌ی بعدی
طرح تخریب 57 هکتاری بافت تاریخی شیراز یا لباس جدید پادشاه

طرح تخریب 57 هکتاری بافت تاریخی شیراز یا لباس جدید پادشاه

معماری جایزه ‌ای؛ نه معماری ما و نه معماری آنها

معماری جایزه ‌ای؛ نه معماری ما و نه معماری آنها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

6
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
گردشگری، سفری مقدس

گردشگری، سفری مقدس

2
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

2
جایگاه نظام بهره برداری در طرح های معماری و شهرسازی

جایگاه نظام بهره برداری در پروژه های شهری

پنج‌شنبه 29 اردیبهشت 1401
تحلیلی بر ساخت شهرهای جدید به منظورحل صورت مساله بحران مسکن

تحلیلی بر ساخت شهرهای جدید به منظور حل صورت مساله بحران مسکن

چهارشنبه 28 اردیبهشت 1401
بازبینی مفهوم مکان و فضا در معماری

بازبینی مفهوم مکان و فضا در معماری

دوشنبه 26 اردیبهشت 1401
بحران های سرزمینی از دیدگاه منظر

بحران های سرزمینی از دیدگاه منظر

یکشنبه 25 اردیبهشت 1401

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم