• آرشیو
  • نویسندگان
دوشنبه 10 بهمن 1401
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی منظر منظر راه

آزاده راه شمال، خوابی بدون تعبیر برای چالوس

سعید غلام‌پور نویسنده: سعید غلام‌پور
دوشنبه 19 مهر 1400
در منظر راه, منظر
A A
0

 جاده چالوس

با تکمیل روند احداث آزادراه شمال و تسهیل و تسریع سفر، تکلیف جاده چالوس چه خواهد بود؟ برنامه دقیق نهادهای متولی برای این جاده خاطره ساز چیست؟ این جاده طی سالیان گذشته تنها مسیر نبوده، بلکه خود، به ویژه برای پایتخت نشینان خسته از روزمرگی مقصدی برای سفر، بوده است. این جاده راه گریز رهایی از هیاهو است. خاطرات آن و زیبایی هایش در ذهن مسافرانش، خود به مراتب ارزشمندتر و بخشی از سفر طی سالیان است و به سادگی نمی توان از تجربه سفر جدایش کرد.

چالوس، جاده ای پر پیچ و خم، بعضاً با عرض کم و شیب های تند، طبیعت بکر پیرامونی، فرعی های منتهی به آن، همگی جلوه ای از رمزآلودی آن است. رموزی مبهم و نهفته میان مه و غبار که مورد توجه فیلم سازان نیز قرار گرفته و بر نقش فرهنگی و اجتماعی این پدیده افزوده است.

بیشتر بخوانید - Read More

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

باغ کوهنوردی

آزاده راه شمال، خوابی بدون تعبیر برای چالوس!
تصویر 1: جاده چالوس در پاییز، منبع: اقتصاد آنلاین

 در فیلمی چون هامون به کارگردانی داریوش مهرجویی، محصول سال 1368، حمید هامون در این جاده به دنبال معجزه می گردد. در روایتی دیگر قاب های متفاوتی از جلوه های زیبای طبیعت این جاده را می توان در میان آلبوم های خانوادگی ایرانیان پیدا کرد. از همه مهمتر آن که چالوس در آغاز، نام دختری از منطقه دارکلا بوده است، دختری که دلبستگان خود را به این منطقه کشانده و نام امروزی آن نیز وامدار تکرار اسم اوست.

بنابراین نام این جاده نیز پیوندی عمیق با احساسات مسافرانش دارد. جایگاه این جاده در خاطرات جمعی، از جنس تفریح و فراغت است. تجربه ای که سابقه چندانی در سبک زندگی ما ایرانیان ندارد. ایرانیان در گذشته معمولا کمتر از شهر و دیار خود بیرون می رفته اند، مگر با هدف انجام سفری زیارتی، تجارتی و … .

سفر با هدف تفریح و سپران فراغت و بر هم زدن نظم یکنواخت روزمره، سابقه ی نسبتا کوتاه تری دارد. در این میان جاده ای چون چالوس دقیقا در همین راستا پاسخگوی نیاز مردم بوده و زمان های زیادی خود به عنوان مقصد- مسیر انتخاب شده است. کمی تأمل در مستندات بالا [برخی مستندات ارائه شده برگرفته از مجله دالان است] نقش مقصدگونه جاده ای چون چالوس را در نظر مسافران تأیید می کند.

چالوس معنایی ست که پیوندی عمیق با خاطره جمعی مسافران دارد. جایگزینی مسیری مستقیم، تسریع و تسهیل سفر در اولین گام خود به معنای حذف و ندیدگرفتن همه این خاطرات جمعی ست. تفکری رادیکال که حاصلی جز نابودی مقصد- مسیری چون جاده چالوس ندارد. قطعا هرچند مسافران امکان انتخاب نیز داشته باشند، با گذشت زمان و گسترش تفکر ماشین زده بشر، ممکن است نقش جاده چالوس کمتر و کمتر شده و این مسأله تهدیدی بزرگ برای جاده ارشمندی همچون چالوس است.

اگرچه به نظر می رسد این تهدید، کمتر دغدغه تصمیم گیران حوزه راه باشد. بدتر آن که ظرفیت ها و امکانات آزادراه ها به دلیل افزایش سرعت و تضعیف رابطه تعاملی مسافر با مسیر کمتر می توانند معنا و ارزشی هم ردیف جاده ای چون چالوس بیافرینند. چالوس روایتگر داستان سفر مردمان سرزمینش در طی سالیان است. نقطه به نقطه و وجب به وجب آن اسراری نهفته در دل خود دارند.

سد کرج و تونل کندوان به عنوان بزرگترین اسناد راه ضمیمه جاده چالوس بوده و نقشی مضاعف به جایگاه معنایی این جاده در خاطره جمع و در طول زمان می دهد. روا نیست تا با تصمیماتی انتفاعی و سطحی زمینه نابودی گنجینه ای قوی همچون جاده چالوس را فراهم  نمود. از طرفی نیز حتی با پذیرش طرح آزاد راه شمال مستند به دلایل منطقی برنامه ریزانش و بر طبق نیازسنجی های امروز، قطعاً بایستی تصمیماتی در خور توجه برای این جاده و تعیین تکلیفی دقیق و کارشناسانه گرفته و پیشنهاداتی ارائه شود.

برچسب ها: آزاد راهچالوسخاطرات جمعیسفر شمال
نوشته قبلی

آیا نظام پژوهش در ایران موفق بوده است؟

نوشته بعدی

نفت و دگرگونی بندر در شهر-بندرهای خوزستان

سعید غلام‌پور

سعید غلام‌پور

دکتری معماری منظر دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات

مطالب مرتبط - Related Post

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

دوشنبه 25 مهر 1401
باغ کوهنوردی در بازمانده های منظر پساصنعتی دویسبورگ نورد1

باغ کوهنوردی

شنبه 23 مهر 1401

نقش “تعریف از فضا” بر تحلیل “نحو فضا”

بازنمایی منظر خوزستان در آرشیو شرکت نفت بریتانیا

منظر: «امرِ گشوده»

نقد نظام مدیریت ساخت‌وساز شهری تهران (3)

نوشته بعدی
نفت و دگرگونی بندر در شهر-بندرهای خوزستان

نفت و دگرگونی بندر در شهر-بندرهای خوزستان

داستان گذار شیراز سنتی به معاصر و تفسیری رمانتیک و انتقادی از آن

داستان گذار شیراز سنتی به معاصر و تفسیری رمانتیک و انتقادی از آن

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • پربازدیدترین
  • پربحث ترین
  • آخرین مطالب
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

7
زنان نامرئی و منظر شهری

زنان نامرئی و منظر شهری

3
زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

3
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
وزارتخانه چند تکه: مسکنی که منتزع می شود

وزارتخانه چند تکه: مسکنی که منتزع می شود

یکشنبه 1 آبان 1401
تأثیر روند رشد و توسعه بر ساختار شبکه اکولوژیکی شهری تهران

تأثیر روند توسعه بر ساختار شبکه اکولوژیکی شهری تهران

جمعه 29 مهر 1401
حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

چهارشنبه 27 مهر 1401
راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

دوشنبه 25 مهر 1401
نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم