• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
جمعه 6 خرداد 1401
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی منظر مبانی نظری منظر

نسبی ‌گرایی زیبایی ‌شناختی

یادداشت سوم از نسبی‌گرایی در منظر

محمدرضا فروزنده توسط محمدرضا فروزنده
جمعه 7 آبان 1400
در مبانی نظری منظر, منظر
A A
0

متخصص منظر در رابطه با نسبی ‌بودن منظر، باید چه موضعی اتخاذ کند؟

در دو جستار پیشین، دو اشکال موسوم به «خودشکنی» و «خودتنهاانگاری» مطرح شد. بر این اساس، نسبی‌ گرایی رادیکال رد شد. به عبارت دیگر، از منظر معرفت شناسانه پذیرش این باور که هیچ سنجه ای برای تشخیص صدق یک گزاره وجود ندارد امکان پذیر نیست. مسئلۀ «زیبایی» اما دشوار است. چه کسی منکر این است که هر کسی زیبایی را به یک شکل می بیند؟ دست کم سوای تفاوت‌ های فردی در فرهنگ های متفاوت، نمی توان منکر این شد که زیبایی به صورت های مختلف نمایان می شود.

به عنوان مثال اگر منظر شهری و سه عنصر اصلی آن زیبایی، کارکرد و هویت را در نظر بگیریم، شاید بتوان رد نسبی گرایی در مسائل کارکردی یا حتی هویتی را پذیرفت. اما رد نسبی بودن زیبایی چطور ممکن است؟ ما اگر اختلاف نظر داشته باشیم که برای اصلاح هندسی یک گرۀ ترافیکی، شکل دایره بهتر است و یا مربع؛ می‌ توانیم با شبیه سازی، سنجش و محاسبات به پاسخ برسیم. اما برای اینکه دایره برای این گره زیباتر است و یا مربع، «زیباسنج» نداریم.

بیشتر بخوانید

تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

احیای تکنوکرات قنوات

اگر هیچ سنجه ای برای تشخیص زیباتر نیست، پس معمار منظر چگونه می‌ تواند تصمیم بگیرد؟ اگر سنجه هایی هستند که می توان تا حدودی زیباتر را تشخیص داد، پس باید بپذیریم که زیبایی تماماً نسبی نیست؛ و اگر نیست تفاوت آن با کارکرد در چیست که آن را دشوارتر می‌ کند؟

نسبی ‌گرایی زیبایی ‌شناختی
تصویر 1: نسبی گرایی، رد شده. کتابی از هاروی سیگل که در آن نسبی گرایی را مورد چالش قرار می دهد. https://www.waterstones.com/book/relativism-refuted/h-siegel/9789027724694

دیوید هیوم (1711-1776)، برای پاسخ به این سؤال ملاحظه ای را عنوان می کند. او میان «حکم» و «احساس» تفاوت قائل می شود. به همان ترتیبی که در جستارهای پیشین عنوان شد؛ جهت فهم رد نسبی گرایی افراطی، میان «قضاوت» و «ادراک» باید تفاوت قائل شد. او می گوید صادر کردن حکم (قضاوت)، از یک فرآیند عقلی می آید و از آنجایی که امور عقلی به ورای خودشان دلالت می کنند، فقط یک حکم صادق است. ولی «احساس» ها کذب و صدق ندارند. شما نمی توانید به فردی بگویید احساس سرمای تو کاذب است.

حال سؤال اینجاست که «زیبایی» احساس است یا تعقل (معرفت)؟ چرا که اگر معرفت باشد مشمول فرمول نسبی گرایی معرفت‌ شناسانه ای است که اولاً خودشکن است و ثانیاً به خود تنهاانگاری می‌ انجامد. به این معنا که اساساً در جستجوی «زیباتر»، عملی ابتر خواهد شد.

اگر در دوگانۀ هیوم، زیبایی را تماماً احساس بدانیم، احساسی در تراز گرما، تشنگی و یا گرسنگی؛ چرا ثباتی که در شکل احساس گرسنگی هست در درک زیبایی نیست؟ شما ممکن است یک اثر هنری را در نوجوانی ببینید و برایتان زیبا نباشد، ولی پس از چندین سال و مواجهۀ دوبارۀ با اثر آن را زیبا بدانید. اما مزۀ شکر همواره برای شما شیرین خواهد بود. بنابراین حتی اگر زیبایی را احساس بدانیم، واجد مرتبه ‌ای والاتر و یا پیچیده‌ تر از احساس های عامی چون گرسنگی است.

ادراکی است که اگرچه ممکن است در حین آن فرآیند عقلی صورت نگیرد لیکن فرآیندهای عقلی پیشین در آن مؤثر است. در نتیجه زیبایی به نحوی به فرآیندهای عقلی و معرفت وابسته است. اگر این طور باشد ناچاراً باید بپذیریم که زیبایی به عنوان متعلَقی از معرفت، نسبی گرایی افراطی را برنمی تابد و جهت رهایی از خودشکنی و خودتنهاانگاری باید به سنجه هایی حداقلی متمسک شود.

با این تفاسیر ممکن است یک پاسخ واحد جهانشمولی برای یافتن زیباتر وجود نداشته باشد. ولی اگر مرز دسته ها را «فرهنگ» مفروض بگیریم، زیباتری مبتنی بر آن فرهنگ وجود دارد. میان شکل دایره و مربع برای گره های شهری، پاسخ واحدی وجود ندارد-همان طور که یونانیان تناسب طلایی را زیباترین می دانستند- ولی برای گرۀ شهری متعّینی و در مختصات فرهنگی-اجتماعی بخصوصی، قطعا یکی از گزینه ها، پاسخ صحیح تر خواهد بود.

برچسب ها: زیباییمبانی منظرنسبی گرایینسبیت
نوشته قبلی

محدودیت های وضعی استفاده از سامانه های آموزش مجازی معین برای دروس کارگاهی رشته شهرسازی

نوشته‌ی بعدی

«آمار»، بُعد پنهانِ مسکن

محمدرضا فروزنده

محمدرضا فروزنده

پژوهشگر دکتری معماری منظر دانشگاه تهران

مطالب مرتبط - Related Post

تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

چهارشنبه 4 خرداد 1401
احیای تکنوکرات قنوات و زوال ارزش های معنایی منظر شهری تهران

احیای تکنوکرات قنوات

شنبه 31 اردیبهشت 1401

بحران های سرزمینی از دیدگاه منظر

تصمیم‌ گیری برای اقدام در منظر

معضل قاچاق، تهدیدی برای منظر راه

جای خالی پروژه های واقعی در برنامه های درسی معماری منظر دانشگاه های ایران

نوشته‌ی بعدی
«آمار»، بُعد پنهانِ مسکن

«آمار»، بُعد پنهانِ مسکن

راه کار عملیِ ارتقاء کیفیت زندگی در مجتمع‌های مسکونی مسکن مهر

راه کار عملیِ ارتقاء کیفیت زندگی در مجتمع‌ های مسکونی مسکن مهر

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

6
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
گردشگری، سفری مقدس

گردشگری، سفری مقدس

2
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

2
تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

تاثیرات صنعت نفت در شهرهای ایران

چهارشنبه 4 خرداد 1401
استقبال از بیان های جدید هنر در دنیای مجازی و انزوای هنرهای سنتی

بیان های جدید هنر در دنیای مجازی

دوشنبه 2 خرداد 1401
احیای تکنوکرات قنوات و زوال ارزش های معنایی منظر شهری تهران

احیای تکنوکرات قنوات

شنبه 31 اردیبهشت 1401
چرا ما کارناوال نداریم؟!

چرا ما کارناوال نداریم؟!

جمعه 30 اردیبهشت 1401

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم