• آرشیو
  • نویسندگان
جمعه 14 بهمن 1401
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی معماری مبانی نظری معماری

ساختمان و معماری، از محصول تا فرآیند

محمد فرشیدی نویسنده: محمد فرشیدی
شنبه 24 اردیبهشت 1401
در مبانی نظری معماری, معماری
A A
0

ساختمان و معماری

برای درک یک ساختمان، باید آن را هم به عنوان یک محصول و هم به عنوان یک فرآیند مورد واکاوی قرار داد. با باز کردن پیچیدگی های فرهنگی و شناختی ساختمان، می توانیم به دنبال پاسخ به این پرسش باشیم که معماری چه چیزی به ساختمان می افزاید؟

تعاریف متاخر از معماری، آن را جدا از ساختمان سازی می داند. در معماری چیزی به ساختمان سازی افزوده می ‌شود که در آن، معماری از قالب یک جسم و کالبد فراتر رفته و به ساختاری دوگانه تبدیل می شود. این ساختار دوگانه میان کالبد-انسان شکل می گیرد و ارزش های انسانی جزئی لاینفک از بنا می شوند. ساختمان را باید واژه ای پایه ‌ای تر است. باید دانست معنای معماری چه چیزی بیشتر از ساختمان دارد.

بیشتر بخوانید - Read More

ضرورت تکنولوژی ساخت؛ واردات یا تولید؟

معماری ایرانی اسلامی در نمایشگاه ومبلی!

تعریف ما همچنین باید بگوید معماری چه چیزی را به ساختمان می ‌افزاید. باید بیان کرد که معماری هنر را به ساختمان می‌افزاید. بر اساس این دیدگاه معماری در کنار افزودن هنر به ساختمان به جنبه عملی و کاربردی آن هم احترام می‌ گذارد. در نتیجه معنای معماری فراتر از ساختمان است. وقتی یک ساختمان را کپی می‌ کنیم معماری نکرده ایم. پس خصوصیات ساختمان عامل معماری نیست چون در کپی کردن ویژگی ها ثابت است. عامل تفاوت در اینجا فعالیت است.

پس معماری نوعی فعالیت نیز هست. اما معماری از روی ویژگی های عینی ساختمان ‌ها هم قضاوت می شوند. پس ما در یک سیکل دوار قرار می ‌گیریم و مشخص می شود معماری همزمان به دو معنی شئ و فعالیت است.

ساختمان و معماری، از محصول تا فرآیند
تصویر 1: مرکز ku.be اثر معماران MVRDV، نمود فعالیت و شی در شکل گیری اثر معماری، منبع: archdaily.com

زمانی که ساختمان به عنوان یک فرآیند مورد بررسی قرار می گیرد مجموعه ای از روابط را شکل می دهد که به واسطه آن، ساختمان شروع به بازتاب و مداخله روابط اجتماعی می کند. در خلال این فرآیند، ساختمان ها از اشیایی فیزیکی، به اجزایی فرهنگی و اجتماعی بدل می گردند.

این فرآیند، موجب می شود که ساختمان از نظر اجتماعی بیش از کالبد آن اهمیت پیدا کند و به دو صورت این کار را انجام می دهد: نخست به وسیله توصیف فضاها به مثابه الگوهای اجتماعی که در آن رفتارهایی مانند  برخورد و اجتناب شکل می گیرد و دوم به وسیله توصیف و تشریح فرم های فیزیکی و سطوحی که از نظر فرهنگی یا زیبایی شناسی قابل بررسی هستند.

در هر دو وجه، ساختمان ها الگوهای پیچیده تری را نسبت به حالت پایه ای آن شکل می دهند که از فرم و فضا ساخته شده است. از طریق همین الگوهاست که یکباره ساختمان ها پتانسیل شکل دادن و نمایش وجود زندگی اجتماعی و فرهنگی ما را پیدا می کنند.

ما معماری را به صورت محصولی می بینیم که برآمده از خاستگاه های فرهنگی و اجتماعی است. اما در عمل آفرینش معماری، پتانسیل های پیکره بندی فضا و فرم مواد اولیه ای هستند که طراح با آن ها کار می کند. بنابراین معمار نیز مانند سایر هنرمندان، می بایست در جهت اعتلای دانش خود در رابطه با نحوه استفاده از این مواد اولیه تلاش کند. این الگوی فرم و الگوی فضاست که به معماری شخصیتی اجتماعی می دهد. این فرآیند رابطه انسان-فضا را تببین کرده که در طول زمان محل مناقشه و اختلاف نظریه پردازان مختلف بوده است. 

برچسب ها: الگوهای اجتماعی معماریساختمان سازیفضامعماری
نوشته قبلی

تصمیم‌ گیری برای اقدام در منظر

نوشته بعدی

بحران های سرزمینی از دیدگاه منظر

محمد فرشیدی

محمد فرشیدی

پژوهشگر دکتری معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز

مطالب مرتبط - Related Post

ضرورت واردات تکنولوژی ساخت یا تولید آن در داخل کشور

ضرورت تکنولوژی ساخت؛ واردات یا تولید؟

شنبه 9 مهر 1401
معماری ایرانی اسلامی در نمایشگاه ومبلی!

معماری ایرانی اسلامی در نمایشگاه ومبلی!

یکشنبه 6 شهریور 1401

دانشجو محوری و افت کیفیت آموزش معماری

موانع صنعتی سازی ساختمان در ایران

نقدی بر طرح شماتیک مسجد النبی در کتاب باغ و منظر اسلامی

رتبه بندی ساختمان در سلیقه بازار

نوشته بعدی
بحران های سرزمینی از دیدگاه منظر

بحران های سرزمینی از دیدگاه منظر

بازبینی مفهوم مکان و فضا در معماری

بازبینی مفهوم مکان و فضا در معماری

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم