پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
منو
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
  • یکشنبه 2 مهر 1402 07:05
جستجو
Close this search box.
صفحه اصلی شهر

فساد در مدیریت شهری

آرش تقی ‌پوراختری نویسنده: آرش تقی ‌پوراختری
سه‌شنبه 10 خرداد 1401
در شهر, برنامه ریزی و مدیریت شهر
A A
0

مدیریت شهری؛ و چالش مواجهه با ناسازگاری‌های موثر بر ادراک‌پذیری فساد

فساد مدیریت شهری و چالش ادراک و مواجهه با آن

چگونگی مواجهه با چالش ادراک‌پذیری فساد مدیریت شهری ناشی از ناسازگای ‌های بیرونی؟

«فساد اداری» همچون سایر مفاهيم علوم اجتمـاعی، از دلالـت‌ هـای متنـوعی برخوردار است؛ از ‌این ‌رو تعاریف مختلفی از آن ارائه می ‌شود که از شناخته شده‌ ترین آن‌ها ترجیح نفع شخصی بر نفع عمومی است. با این همه فساد پدیده‌ ای پنهان است؛ که به جای شمارش یا اندازه‌ گیری، «ادراک ‌پذیری» ‌اش مورد مطالعه قرار می ‌گیرد. این نگاشته نیز با دغدغه ‌ای برآمده از وضعیت نامناسب این شاخص در کشور؛ در حوزه مدیریت شهری، به معرفی ناسازگاری ‌های بیرونی و چگونگی مواجهه موثر با آن می ‌پردازد.

بیشتر بخوانید - Read More

مدیر پروژه سفر به هرمزگان در گفت و گو با روزنامه صبح ساحل: اقتصاد محلی دریاپایه بسیار کمرنگ شده است

در نشست شهرسازی روی آب مطرح شد؛ مشهودی: اساس طرح جامع شهرهای ایران روی آب بنا شده است/ منصوری: باید روی چند مساله کلیدی تهران تمرکز کنیم/ خسروی پور: اگر اجازه می‌دادند همین طرح جامع اجرایی شود امروز وضع بهتری داشتیم

فساد شامل سو استفاده از اختیارات برای منافع شخصی، رفتارهای غیراخلاقی و نقض عمدی هنجارهای حرفه‌ای است؛ و وقوع آن مستلزم وجود توامان دو عامل «انگیزه» و «زمینه» است. در این راستا قانون ‌گذار نیز ضمن مهـم و ضـروری دانستن مبارزه با مسـئله فسـاد اداري، تدابیری را برای کاهش دو عامل یاد شده در قـانون اساسي، قانون تعزيرات، قانون مسئوليت مدني، قـانون مبـارزه بـا پولشـويی، قـانون ارتقـاي سـلامت اداري و غیره اندیشیده است.

اما این همه واقعیت فساد نیست؛ و ناسازگاری‌ های زیر -که عموما از بیرون بر مدیریت شهری تحمیل می ‌شوند-  به عنوان عواملی چالش برانگیز، که موجب افزایش ادراک‌ پذیری فساد می‌ شوند، قابل توصیف ‌اند:

  • ناسازگاری میان ماهیت مدیریت شهری و تلقی عامه از آن؛ به این معنا که اغلب مدیریت شهری را دیوانی اداری، با مسئولیت ‌های مشخص، که از پیش کارآمد، اثربخش، و قانون‌ مند طراحی شده در نظر می‌گیرند. حال آنکه مدیریت شهری اساسا یک پدیده شهری، و سرمایه‌ای نهادی برای بسیج منابع و ظرفیت اقدام جمعی، در جهت حفظ و تحقق ارزش‌ ها در مقیاس‌ های شهری است. و کیفیت نتایج عمل آن تا حدود زیادی با انتشار روحیه شهروندی در ساکنان شهر همبسته است. شاهد این مدعا اتخاذ تصمیماتی است که به جای فراگیر بودن، بسترهای سیاسی محدودی را منعکس می ‌سازد.
  • ناسازگاری ناشی از تفاوت در فرآیندهای واقعی و رسمی؛ وارداتی بودن فرآیندهای رسمی، که عموما از سوی دستگاه‌ های تقنین، و قضا مبنای درستی کارها قرار می ‌گیرند؛ به فرمالیسمی انجامیده که به جای «حل مساله» به بروکراسی اصالت می ‌دهد. تاجاییکه عدم درک صحیح از تفاوت اقتضائات بخش دولتی و غیر دولتی (مدیریت شهری)، [که تبلور آن را در مواردی نظیر نظام درآمد-هزینه‌ای و اهمیت روش کسب درآمد؛ سیاست انباشت بدهی؛ بکارگیری کارگر؛ انتخاب و تعامل با پیمانکار؛ می ‌توان یافت] تخلفات و هزینه ‌های اجرایی بالایی را به مدیریت شهری تحمیل می‌ کند.
  • ناسازگاری میان فرهنگ روزمره جامعه و پیش ‌فرض ‌های رفتاری یک سازمان حرفه ‌ای؛ نشت روحیاتی نظیر وابسته‌ سالاری، روابط ماتریسی، علائق کوتاه ‌مدت، در اولویت نبودن نتیجه‌ محوری و نظایر آن، از سطح فرهنگ عامه به رفتارهای جاری در سازمان مدیریت شهری؛ موجب زیر سوال رفتن پیش‌ فرض ‌هایی نظیر بی‌ طرفی بروکراسی، پاسخ ‌گویی سلسله مراتبی، خنثی بودن کارکنان، ارتقای حرفه ‌ای، و شایسته‌ سالاری، شده است. گفتنی است که این پیش ‌فرض ‌ها، اساس سلامت هر سازمان پیگیری کننده نفع عمومی را تعیین می ‌کند.
  • ناسازگاری میان وظایف، و ظرفیت ‌های انسانی سازمان مدیریت شهری؛ به کررات از سوی متولیان امر، کمبود نیروی متخصص به عنوان یکی از موانع دستیابی به سطوح بالاتر کارآمدی معرفی شده است. این موضوع همزمان که بواسطه تورم نیروی انسانی جوان و تحصیل کرده در کشور طنزآمیز است! به واسطه افزایش مداوم پیچیدگی ‌های زندگی شهری، می ‌تواند نگران کننده باشد. باید توجه داد که فساد با فروریختن قدرت فن‌ سالارها و متخصصان آغاز می ‌شود.

در نهایت ضروری است تا مدیریت شهری، برای جلوگیری از عواقب رابطه معکوس میان ادراک ‌پذیری فساد و توسعه شهری؛ با ارائه پاسخ ‌[ترجیحا دموکراتیک] به چهار سوال زیر، و تعهد به آن، با ناسازگاری ‌ها مواجه شود:

  • مدیریت شهری می ‌خواهد سازمان اداره کننده امور جاری شهر باشد، یا سازمان توسعه شهر؟
  • مدیریت شهری می‌ خواهد سازمان مدیریت پروژه‌ های شهری باشد، یا سازمان مدیریت منابع شهر؟
  • مدیریت شهری می‌ خواهد سازمانی مقتدر دولتی در مقیاس شهر باشد، یا یک نهاد کاریزماتیک عمومی؟
  • مدیریت شهری می ‌خواهد یک دیوان اداری بوده و با مشکلاتی نظیر تورم نیروی انسانی، دست و پنجه نرم کند، یا به مثابه یک شرکت نیمه ‌خصوصی ارزش را در ارتقا کارآمدی و کارآفرینی دنبال کند؟
فساد در مدیریت شهری
شکل 1 –ادراک پذیری فساد (www.transparency.org/en/cpi/2021)
برچسب ها: ادراک پذیری فسادمدیریت شهریناسازگاری‌های خارجی
نوشته قبلی

ریسک قراردادهای تامین مالی BOLT در پروژه های توسعه شهری

نوشته بعدی

رتبه بندی ساختمان در سلیقه بازار

آرش تقی ‌پوراختری

آرش تقی ‌پوراختری

کارشناسی ارشد مدیریت شهری، دانشگاه علامه و کارشناسی ارشد انرژی معماری، دانشگاه تهران، دستیار معاونت برنامه ‌ریزی و توسعه منابع انسانی شهرداری تهران در اداره کل رفاه و امور ایثارگران

مطالب مرتبط - Related Post

مدیر پروژه سفر به هرمزگان در گفت و گو با روزنامه صبح ساحل: اقتصاد محلی دریاپایه بسیار کمرنگ شده است

مدیر پروژه سفر به هرمزگان در گفت و گو با روزنامه صبح ساحل: اقتصاد محلی دریاپایه بسیار کمرنگ شده است

شنبه 18 شهریور 1402
در نشست شهرسازی روی آب مطرح شد؛ مشهودی: اساس طرح جامع شهرهای ایران روی آب بنا شده است/ منصوری: باید روی چند مساله کلیدی تهران تمرکز کنیم/ خسروی پور: اگر اجازه می‌دادند همین طرح جامع اجرایی شود امروز وضع بهتری داشتیم

در نشست شهرسازی روی آب مطرح شد؛ مشهودی: اساس طرح جامع شهرهای ایران روی آب بنا شده است/ منصوری: باید روی چند مساله کلیدی تهران تمرکز کنیم/ خسروی پور: اگر اجازه می‌دادند همین طرح جامع اجرایی شود امروز وضع بهتری داشتیم

پنج‌شنبه 9 شهریور 1402

واکنش به زمزمه جابجایی بازار تهران/ سید امیر منصوری: جراحی قلب تهران یک ضرورت خطرناک است

واکاوی علل به سرانجام نرسیدن وعده ساخت 4 میلیون مسکن در گفت و گوی بازار نیوز با سید امیر منصوری؛

نشست تخصصی «شهرسازی روی آب» 1 شهریور برگزار می شود

بهترین زمان سفر به چابهار در ماه های مختلف بر اساس پژوهش محققان

نوشته بعدی
رتبه بندی ساختمان: حلقه مفقوده ارتقاء سلیقه در بازار

رتبه بندی ساختمان در سلیقه بازار

بهره برداری های شتابناک در پروژه های شهری

بهره برداری های شتابناک در پروژه های شهری

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *