• آرشیو
  • نویسندگان
جمعه 11 فروردین 1402
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی منظر منظر شهری

مقیاس ملموس مقیاس بصری در سیمای شهری

رضا کسروی نویسنده: رضا کسروی
دوشنبه 27 تیر 1401
در منظر شهری, منظر
A A
0

مقیاس در سیمای شهر

برنارد لاسوس نظریه پرداز منظر از دو مقیاس ملموس و بصری در فضا سخن می گوید. ما در مقیاس ملموس که دامنه عملِ ما و اسباب و ابزار ما است حرکت می کنیم، ماشین را پارک می کنیم، از پله بالا می رویم و در را باز می کنیم… . در این مقیاس حرکت های ما تا اندازه زیادی تابع الزامات عملکردی، ارگونومیک و ایمنی است.

اما در مقیاس بصری، اشیاء در دسترس ما نیستند و اصطلاحا تنها بصری هستند و لذا در اینجا ملاحظات عملکردی وزن کمتری دارند و پای ملاحظات دیگری به میان می آید. استفاده از این دسته بندی دوگانه در موضوع نما می تواند راهگشا باشد.

طبیعی است که تنها بخش معینی از نمای یک ساختمان یا یک بدنه شهری، در حوزه مقیاس ملموس قرار می گیرد. ما در مقیاس بصری دلیل عملکردگرایانه­ای برای درگیر شدن با ملاحظات مربوط به اشیاء موجود نداریم. به همین دلیل، ضوابطی که الزامات یک بخش معین از نما را به تمام نما تعمیم می دهد، با نادیده گرفتن تفاوت، هزینه ساخت و نظارت را افزایش می دهد. به نظر می رسد یکی از علل عدم توفیق طرح های متعدد و متنوع سیمای شهری همین سیاست هزینه زا است.

از سوی دیگر اگر در مقیاس ملموس، عملکرد، ضوابط ارگونومیک و ایمنی نقش مهمی ایفا می کنند، در مقیاس بصری نیز معیاری برای توزین وجود دارد. در اینجا به نظر می رسد پای «منظر» بیشتر به میان کشیده می شود. چه بسا مقیاس بصری در یک واشدگاه، میدان شهری یا فضای جمعی، از مقیاس ملموس همان فضا اهمیت بیشتری داشته باشد.

بدنه های فاقد بازشو نماهای جانبی معمولا مثل به دلایل عملکردی مثل حفاظت از دیوار در مقابل شسته شدن ملات در اثر باران با پلاستر سیمان پوشانده می شوند. این اتفاق در واشدگاه ها بیشتر به دید می آید. در حالی که در این نقاط توجه به اقتضائات مقیاس بصری، کمتر از اقتضائات عملکردی نیست. بخشی از سیمای شهری که در دسترس نیست اما در تیر رس نگاه است، می­تواند در بازه ای از رنگ کردن سیمان برای حل مشکل انفصال نمای اصلی و جانبی، تا تامین صفحه­ ای برای انتقال پیام های فرهنگی پیچیده تر  نقش بپذیرد. معیار در اینجا، منظر است (تصویر 1).

مقیاس ملموس- مقیاس بصری در سیمای شهری
تصویر 1: از نظر کمیته نمای منطقه 5 ساختمان یک نمای اصلی دارد و آن همواره رو به معبر بلافصل است. تفاوت طراحی دو ساختمان روبرو توجه طراح ساختمان سمت راستی به میدانگاه و تلاش برای جلوگیری از القای انفصال در نما است. اگرچه دست طراح برای ایجاد باشو در این نما باز نیست اما با نقاشی کردن نمای جانبی به دنبال راهی برای حل مساله است. او بر خلاف طراح نمای ساختمان چیی توجه دارد که در مقیاس بصری، نمای اصلی طرح او، نمای جانبی است حتی اگر کمیته نما توجهی به این ویژگی منظرین نداشته باشد. عکس: رضا کسروی.

بیشتر بخوانید - Read More

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

باغ کوهنوردی

نوشته قبلی

قلمرو در شهرهای صنعتی

نوشته بعدی

شهرسازی ضد انقلاب

رضا کسروی

رضا کسروی

دکتری معماری منظر، طراح معماری در مهندسین مشاور

مطالب مرتبط - Related Post

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

دوشنبه 25 مهر 1401
باغ کوهنوردی در بازمانده های منظر پساصنعتی دویسبورگ نورد1

باغ کوهنوردی

شنبه 23 مهر 1401

نقش “تعریف از فضا” بر تحلیل “نحو فضا”

بازنمایی منظر خوزستان در آرشیو شرکت نفت بریتانیا

منظر: «امرِ گشوده»

نقد نظام مدیریت ساخت‌وساز شهری تهران (3)

نوشته بعدی
شهرسازی ضد انقلاب

شهرسازی ضد انقلاب

مکتب استثنا‌گرایی و اکوتوریسم

مکتب استثنا‌گرایی و اکوتوریسم

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم