• آرشیو
  • نویسندگان
جمعه 14 بهمن 1401
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی اخبار

معماری در تقابل یا تطابق با منظرطبیعی

رضا ناصری نویسنده: رضا ناصری
یکشنبه 15 اسفند 1389
در اخبار, سفرنامه, مبانی نظری منظر, منظر شهری
A A
0

بیان موضوع
مناظر طبیعی بسیار جذاب با پوشش گیاهی مخصوص و دریاچه های متعدد در منطقه تبت، دید وسیعی را ایجاد کرده که معماری خانه ها در میان دشت ها تا بر روی تپه ها در میان آن خود نمایی می کند و حتی این استقرار مکانی به نوعی ریشه در باور های ساکنین تبت دارد. محل قرار گیری پنجره ها و مقدار بازشوها در خانه های روستایی بر اساس اقلیم منطقه، در جبهه های مختلف متفاوت است. پنجره های شمالی کوچک و منقطع و پنجره های جنوبی بزرگ و سراسری هستند. البته در کاخ ها با فرم حیاط مرکزی، پنجره ها به داخل حیاط باز می شوند. این اتفاق هم می تواند پاسخی به رفتار اقلیمی منطقه باشد و هم ایجاد امنیت را منجر شود.
تزیینات، عضو جدا نشدنی از معماری تبت که با الهام از طبیعت اطراف ایجاد شده، ازخانه های روستایی و با ابتدایی ترین امکانات زندگی تا کاخ های مجلل لهاسا نه تنها برای زیبایی بلکه برای اعتقاد به مفاهیم آیینی در تمام نقاط خانه از ورودی وچهار چوب ها تا سقف خانه به چشم می خورد.
سنگ از مصالح بوم آوردی است که با هدف القای ابهت به بنا در نما و سازه کاربرد دارد اما در طراحی داخلی و تزیینات، چوب به عنوان عنصر غالب با کنده کاری و رنگ آمیزی تلفیق می گردد. تقدس چوب، معمار را بر آن داشته که با وجود کمبود چوب در منطقه از استفاده آن کوتاهی نکند.
تراس، عنصری که در خانه های روستایی و کاخ ها دیده می شود و هیچ توجیه اقلیمی نمی توان برای آن یافت جز ایجاد نظر گاهی به منظور آسایش و تأمل در مقابل منظر طبیعی که البته این منظر در کاخ ها به صورت طراحی شده به داخل حیاط های مرکزی یا خصوصی وارد شده است. تراس خانه های روستایی در طبقه دوم قرار می گیرد تا عمق بیشتری را در دید ناظر قرار دهد و در کاخ ها این تراس به مقابل در ورودی منتقل می شود تا به عنوان پیش ورودی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

معماری در تقابل یا تطابق با منظرطبیعی
فرضیه
توضیحات عنوان گردیده این فرضیه را در ذهن متبادر می سازد که به نظر می رسد در معماری منطقه تبت اگرچه عامل اقلیمی نقش بسزایی در شکل گیری ابنیه موجود در منطقه بازی می کند اما در پس آن عواملی چون مناظر یکپارچه و دیدهای وسیع و از همه مهمتر اعتقادات و آداب رسوم مذهبی مردمان این خطه تصویر جدیدی از معماری منطقه را می نمایاند که بعضا در تقابل کامل با طبیعت قرار می گیرد. لذا تأثیر منظر طبیعی بر معماری مسکونی و شکل گیری آن، به نحوی است که گاه به طبیعت پشت کرده یا در میان آن عرض اندام می کند وگاه از عناصر طبیعی الهام می گیرد.
نتیجه گیری
خانه های تبت در زمینه های تزیینات وکاربرد مصالح هم جهت با طبیعت رفتار کرده اند اما در زمینه استقرار و فرم در تقابل با طبیعت و یا شاید هم راستا با دلایل مهمتر آیینی عمل می کنند. آیین بودا بین مردم تبت در درجه ای از اهمیت قرار گرفته که گاه آسایش ساکنین را به مخاطره می اندازد.

بیشتر بخوانید - Read More

منظر: «امرِ گشوده»

نقد نظام مدیریت ساخت‌وساز شهری تهران (3)

نمونه : خانه های تبت
نویسنده : سیده زهرا مردانی/کارشناس معماری
مشاور : سیده پروانه غضنفری/کارشناس ارشد منظر
استاد راهنما : دکتر سید امیر منصوری/استادیار دانشگاه تهران
…
آدرس پست الکترونيکي نویسنده : [email protected]
آدرس پست الکترونيکي مشاور : [email protected]

*این مقاله برگرفته از سفر علمی پژوهشکده نظر به چین، در تابستان 1389 اس

برچسب ها: تبت
نوشته قبلی

مکان‌ یابی میادین کمونیستی، از ایدئولوژی تا عمل

نوشته بعدی

زمان و مکان در نگارگری ایرانی ، قسمت هشتم

رضا ناصری

رضا ناصری

مطالب مرتبط - Related Post

منظر: «امرِ گشوده»

منظر: «امرِ گشوده»

دوشنبه 11 مهر 1401
نقد نظام مدیریت ساخت‌وساز شهری تهران (3)

نقد نظام مدیریت ساخت‌وساز شهری تهران (3)

پنج‌شنبه 7 مهر 1401

اطلس منظر

مرکز افتاد برون، بس که شد این دایره تنگ!

فضای مجازی، فرصتی نو ظهور، جهت مواجهه با منظر شهر

تاثیر رویکرد منظر در تحلیل کل نگر نحو فضا

نوشته بعدی
زمان و مکان در نگارگری ایرانی

زمان و مکان در نگارگری ایرانی ، قسمت هشتم

انيميشن تبر / فسمت اول

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم