• خانه
  • آرشیو
  • نویسندگان
دوشنبه 2 خرداد 1401
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی منظر منظر شهری

پس کوچه هایی به نام زنان

هانی ارجمندی توسط هانی ارجمندی
شنبه 23 مرداد 1400
در منظر شهری, منظر
A A
0

در اسفند سال 1397 زهرا صدراعظم نوری عضو شورای شهر تهران به نام گذاری معابر واکنش نشان داد گفت: در تاریخ ایران زنان دارای جایگاه خاص، تاثیرگذار و الگوساز بوده اند، که می توان نامشان را روی معابر حک کرد. در حالی که تنها از نام مفاخر مرد برای نام گذاری استفاده می شود. (همشهری آنلاین)

اگر از میدان فردوسی به سمت میدان ونک حرکت کنیم خیابان هایی که طی می کنیم به ترتیب از، خیابان قرنی، تقاطع طالقانی، خیابان کریم خان زند، میرزای شیرازی، تقاطع مطهری، وزرا و گاندی عبور می کنیم. هر چند چنین مسیرهایی را اگر به سمت شمال یا جنوب امتداد دهیم تغییری در جنسیت نام خیابان ها ایجاد نخواهد شد و البته شاهراه های اصلی، میادین، خیابانها، و … همگی به نام ادبا، شعرا، شهدا و قهرمانان! مرد نامگذاری شده اند. حضور در شهری چنین مردانه، فارغ از بحث کیفیت و آسایش امکانات شهری برای زنان، یا اثر آدرس پذیری یا خوانایی مکان به واسطه اسم ها، چگونه می تواند برای زنان شهری متعادل، امیدبخش و یا تعلق پذیر باشد؟

اسم مهمترین عنصر هویت بخش برای هر چیزی است از انسان تا مکان. زمانیکه در یک شهر یا حتی در یک کشور که با رویکرد نامگذاری مشاهیر خود بر گذرگاه ها، آنها را پاس می دارد، نامی از زنی وجود ندارد و یا به ندرت دیده می شود، جایگاه زنان، برخلاف برنامه های شعارگونه، به صورت شفاف بیان می شود، جایگاهی نامرئی و فراموش شده. البته امروزه برنامه هایی در شورای شهر برای برهم زدن این کلیشه جنسیتی وجود دارد.

بیشتر بخوانید

احیای تکنوکرات قنوات

بحران های سرزمینی از دیدگاه منظر

پس کوچه هایی به نام زنان
تصویر 1: مفاخر زن و مرد بسیاری در تاریخ ایران اثرگذار و مهم بوده اند. اما جایگاه مفاخر زنان در ایران امروز، جایگاهی شعارگونه و فراموش شده است. مأخذ: خبرگزاری ایسنا

معرفی شانزده زن که ارزش این را داشته اند که نامشان بر دیواره ای حک شود، اما زمانی که برنامه ریزی عملیاتی یا جانمایی خیابان های مربوطه مشخص می شود در می بابیم که تنها خیابان هایی فرعی و پس کوچه هایی ظرفیت چنین تغییری را داشته اند. پیام همواره ثابت است. اگر نام زنی قرار است در خیابان ها ماندگار باشد، نمی تواند، بزرگراه، میدان یا خیابان اصلی در شهر باشد. به پس کوچه ها بسنده کنید، رویکردی به اصطلاح از سر بازکردنی.

فرهنگ نامگذاری خیابان ها به نام افراد پیش از انقلاب هم وجود داشته است اما تفاوت در اهمیت جایگاه زنان در آن زمان بوده است. میدان ها و خیابان های زیادی به نام زنان و حتی نام های زنانه بودند، که هنوز هم در نسل های گذشته با همان نام ها در یاد ها مانده اند. اما چه شد که پس از انقلاب اسلامی، رویکرد «از دامن زن، مرد به معراج می رود» تاکید بر حضور زنان در فضاهای خصوصی و تعلق عرصه های اصلی به مردان تقویت شد؟!

به زعم نویسنده چنین مساله بازتابی است از موقعیت و قدرت زنان در زمان خود. هر چقدر قدرت زنان بیشتر باشد، حضور و تاثیرگذاری، دیده شدن و شرایط بودن برایشان فراهم تر است و هر چه چنین قدرتی تضعیف شده باشد، این مساله محدودتر و فرعی تر برگزار شده است.

بنابراین اگر چه ایجاد چنین تغییراتی به عنوان مواردی برای بهبود هویت بخشی از رویکرد زنانه در فضاهای شهری می تواند مفید باشد، اما به نظر می رسد شورای شهر بیشتر با نگاهی شعارگونه به موضوع پرداخته است. هدفی متعالی که با راهبردهایی دم دستی یا از سربازکنی به فراموشی سپرده خواهد شد. امید بر این است که با تغییراتی ساختاری، امکان تبدیل فضاهای مردانه به فضاهایی متعادل موجب افزایش رضایت مندی برای زنان شود.

برچسب ها: زنانمفاخر زننامگذاری خیابانها
نوشته قبلی

لزوم بازخوانی رقص به عنوان سرمایه هویتی و فرهنگی اقوام ایرانی

نوشته‌ی بعدی

انقیاد شهروندی

هانی ارجمندی

هانی ارجمندی

مطالب مرتبط - Related Post

احیای تکنوکرات قنوات و زوال ارزش های معنایی منظر شهری تهران

احیای تکنوکرات قنوات

شنبه 31 اردیبهشت 1401
بحران های سرزمینی از دیدگاه منظر

بحران های سرزمینی از دیدگاه منظر

یکشنبه 25 اردیبهشت 1401

تصمیم‌ گیری برای اقدام در منظر

معضل قاچاق، تهدیدی برای منظر راه

جای خالی پروژه های واقعی در برنامه های درسی معماری منظر دانشگاه های ایران

از باغ های تاریخی ایران تا باغ های اجتماعی-کشاورزی شهری مدرن

نوشته‌ی بعدی
انقیاد شهروندی

انقیاد شهروندی

منظر طبیعی ساحل دریای بوشهر، قربانی سیاست غلط استحصال زمین

منظر طبیعی ساحل دریای بوشهر، قربانی سیاست غلط استحصال زمین

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • در جریان
  • دیدگاه‌ها
  • آخرین
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

6
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
گردشگری، سفری مقدس

گردشگری، سفری مقدس

2
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

2
احیای تکنوکرات قنوات و زوال ارزش های معنایی منظر شهری تهران

احیای تکنوکرات قنوات

شنبه 31 اردیبهشت 1401
چرا ما کارناوال نداریم؟!

چرا ما کارناوال نداریم؟!

جمعه 30 اردیبهشت 1401
جایگاه نظام بهره برداری در طرح های معماری و شهرسازی

جایگاه نظام بهره برداری در پروژه های شهری

پنج‌شنبه 29 اردیبهشت 1401
تحلیلی بر ساخت شهرهای جدید به منظورحل صورت مساله بحران مسکن

تحلیلی بر ساخت شهرهای جدید به منظور حل صورت مساله بحران مسکن

چهارشنبه 28 اردیبهشت 1401

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم