• آرشیو
  • نویسندگان
جمعه 14 بهمن 1401
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی نظرگاه

بیانیۀ نشست بازشناسی تأثیر مجسمه بر شهر: تفاوت مجسمۀ شهری با مجسمه چیست؟

نظر آنلاین نویسنده: نظر آنلاین
یکشنبه 2 تیر 1398
در نظرگاه, منتخب
A A
0

مسأله: نسبیت و رابطه مجسمۀ شهری، انسان و شهر باهم، مسئله‌ای است که با گذشت ۸۰ سال از حضور مجسمه‌ها در شهر همچنان در تعاریف و آئین‌نامه‌های اجرایی مغفول مانده است؛ چنانکه در تعاریف ارائه‌شده و بخش‌نامه‌ها تلاشی برای تعریف جامع ماهیت و چیستی مجسمۀ شهری و مؤلفه‌های لازم برای آن ارائه نشده است.

در بخش اجرایی آیین‌نامه‌های احجام هنری سازمان زیباسازی که اصلی‌ترین متولی مجسمه‌های شهری در تهران است و همچنین آیین‌نامۀ شورای تخصصی نماها و آثار حجمی، بندی مربوط به تعریف وجود دارد که همین تعاریف نشان می‌دهد نگاه عمیقی به مجسمه‌های شهری وجود ندارد. به عنوان مثال در آیین‌نامۀ احجام هنری آمده است که حجم شهری عبارت است از یک عنصر تصویری که دارای سه بعد طول، عرض و ارتفاع است. بر اساس این تعریف مشخص نیست که مجسمه‌های شهری باید چه مؤلفه‌هایی داشته باشند و چه انتظاری باید از آن داشته باشیم. همچنین در آیین‌نامۀ شورای تخصصی نیز آمده است: آثار هنری در زمینۀ مجسمه‌های شهری هستند که متناسب با اصول زیبایی‌شناسی و ویژگی‌های هنری و توسط هنرمندان، طراحی و ساخته می‌شوند که این تعریف نیز مبهم است و تعریف جامعی نیست.

بیشتر بخوانید - Read More

لزوم تعامل معماری با منظر

جداسازی تعاملات اجتماعی از ساختارهای طبیعی در شهر

این تعاریف علاوه بر اشاره نکردن به چیستی مجسمۀ شهری، تفاوت آن با مجسمه‌سازی را نیز بیان نکرده است. چرا که در مجسمه‌سازی، مجسمه به مثابه یک بیانیه است. یعنی هنرمند حرف و نظری دارد که آن را به‌صورت مجسمه می‌آفریند و این بیانیه را در جایی عرضه می‌کند. در این مدل، اصالت با متن بیانیه است و مجسمه عامل آن متن است. حال این متن می‌تواند آگاهانه و حامل یک پیام باشد یا می‌تواند تجربۀ هنرمند باشد بی‌آنکه چیستی آن عیان شود، فارغ از اینکه این شیء شبیه اشکال آشنای ما باشد یا نباشد که این مجسمه بیشتر به ‌درد نمایش در نمایشگاه می‌خورد. مشخص نکردن ماهیت مجسمۀ شهری منجر به ظهور مجسمه در شهر به عنوان بیانیه هنرمند خواهد شد.

مجسمۀ شهری

نتیجه راهبردی: اثر هنری به ویژه مجسمۀ شهری باید در سیستم شهر و در ارتباط با دیگر مؤلفه‌های شهری دیده شود. نه یک عنصر هنری مجرد در فضا که صرفاً تبلور ذوق هنری هنرمند باشد. براساس این دیدگاه مجسمۀ شهری دارای نقشی کمال‌بخش در سیستم ادراکی شهر توسط انسان است. همچنین عاملیت زمان و مکان بر مجسمه به مثابه زیر مجموعه‌ای از منظر شهری می‌تواند آن را به یک نشانۀ شهری تبدیل ‌کند که ضمن تاریخمندی، هویتمندی، حس تعلق و خاطره‌سازی را به مخاطبانش القا می‌کند.

این رویکرد مستلزم اصلاح تعاریف مجسمۀ شهری، قائل به تفاوت با مجسمه‌سازی به معنای کلان و تعیین معیارهایی با هدف زیر خواهد بود:

مجسمۀ شهری محصول خلاقیت هنرمند در نسبت با فضای شهری است که باید رابط انسان و شهر را کیفیت ببخشد.

برچسب ها: گالری نظرگاهمجسمه در شهرمجسمۀ شهری
نوشته قبلی

مالکیت مسکن مهمتر از کیفیت آن برای ایرانیان

نوشته بعدی

لزوم دادخواهی از کسانی که ۱۲هکتار از محدودۀ پیرامون دانشگاه تهران را تخریب کردند

نظر آنلاین

نظر آنلاین

مطالب مرتبط - Related Post

لزوم تعامل معماری با منظر

لزوم تعامل معماری با منظر

یکشنبه 23 آبان 1400
جداسازی تعاملات اجتماعی از ساختارهای طبیعی در شهر

جداسازی تعاملات اجتماعی از ساختارهای طبیعی در شهر

پنج‌شنبه 11 اردیبهشت 1399

گردشگری و مدیریت اوقات فراغت تهران، رهاشدگان در مسیر اتفاقات

زیبایی در باغ معاصر ایرانی

واژه‌شناسی خیابان با روش نحو فضا

رویکرد کمیته نما؛ کالبدی یا هویتی؟!

نوشته بعدی
لزوم دادخواهی از کسانی که ۱۲هکتار از محدودۀ پیرامون دانشگاه تهران را تخریب کردند

لزوم دادخواهی از کسانی که ۱۲هکتار از محدودۀ پیرامون دانشگاه تهران را تخریب کردند

پیشگیری بهتر از درمان است

پیشگیری بهتر از درمان است

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم