• آرشیو
  • نویسندگان
شنبه 12 فروردین 1402
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی شهر برنامه ریزی و مدیریت شهر

آیا شهرداری تهران «راع» شهروندان تهرانی است؟

عطیه غفوری نویسنده: عطیه غفوری
یکشنبه 5 مرداد 1399
در برنامه ریزی و مدیریت شهر, شهر
A A
0

پاندمی کرونا بخش زیادی از درآمد شهرداری تهران را، چه در حوزه فروش طرح ترافیک و چه در حوزه حمل و نقل عمومی، کاهش داد. نگرانی از این کاهش، شهرداری را – بر خلاف مصالح عمومی جامعه – بر آن داشت که نسبت به بازگرداندن طرح اقدام کند. هرچند که مخالفت های جدی از سمت مدیران حوزه سلامت در خصوص افزایش شروع کرونا با گسترش استفاده از حمل و نقل عمومی وجود داشت، اما طرح ترافیک با این استدلال که در شرایط بحران ممکن است سرویس دهی خودروهای امدادی در محدوده طرح به لحاظ ترافیک زیاد دچار مشکل شود، بازگشت.
حال سئوال این است که آیا بازگشت طرح ترافیک از سوی شهرداری تهران به این معناست که افرادی که در محدوده طرح شاغل هستند چاره ای جز استفاده از حمل و نقل عمومی ندارند؟ در واقع آیا زمانی که مدیران تصمیمات غیرعاقلانه می گیرند، آیا ما مجبوریم که خود را با طناب آنها در چاه بیندازیم؟
اگر حتی احتمال ابتلا به کرونا را در استفاده از حمل و نقل عمومی کمتر از ده درصد در نظر بگیریم (در حالیکه می دانیم در ساعت های شلوغ امکان رعایت فاصله اجتماعی در مترو و یا اتوبوس اصلا وجود ندارد) و اگر اینقدر خوشبین باشیم که فکر کنیم در صورت ابتلا به کرونای شدید با یک هفته بستری شدن در بیمارستان بهبودی کامل پیدا می کنیم (در حالیکه از نظر پزشکی اثبات شده که آسیب های وارده به ریه در اثر کرونا دائمی خواهد بود و یک بهبودیافته کرونا ممکن است برای تمام عمرش یک بیمار ریوی باشد) با توجه به هزینه آی سی یو که در ارزانترین حالت در بیمارستان های درجه 4 دولتی شبی 383 هزار و در بیمارستان های خصوصی تا 4/2 میلیون تومان است، کاملا مشخص است که پرداخت هزینه ورود به طرح در برابر هزینه های مادی و معنوی ابتلا به کرونا – چه به عنوان هزینه ای که یک خانواده باید بپردازد و چه به عنوان هزینه ای که به سیستم سلامت کشور تحمیل می شود – ناچیز است؛ هر چند در برابر حقوق روزانه افراد بر اساس قانون کار مبلغ قابل توجهی است.
در کشورهای پیشرفته این شرایط، زمان ورود نهادهای مدنی و اصناف به ماجرا برای یافتن یک راه حل میانه است. اما از آنجایی که این نهادها در کشور ما از قدرت کافی برخوردار نیستند و شهرداری هم ظاهرا به جز حفظ منافع مالی خود به چیز دیگری فکر نمی کند شاید وقت این باشد که خودمان به فکر خودمان و یکدیگر باشیم.

آیا شهرداری تهران «راع» شهروندان تهرانی است؟

در دوران پاندمی تاکسی های اینترنتی تلاش کردند که با رعایت پروتکل های بهداشتی درآمد رانندگان خود را حفظ کنند. الزام به استفاده رانندگان از ماسک، باز بودن پنجره های اتومبیل در عین روشن بودن کولر و در مواردی حتی نصب نایلون به عنوان شیلد محافظ از جمله این اقدامات به شمار می روند که باعث می شوند مسافران این تاکسی ها با خیال راحت و با کمترین نگرانی از آنها استفاده کنند.
حال اگر این سرویس ها در راستای مسئولیت اجتماعی خود در ساعت های شلوغ تخفیف های مناسبی را برای افراد شاغل در محدوده طرح در نظر بگیرند، امکان استفاده افراد از این سرویس ها برای رفت و آمد به محل کار افزایش می یابد و هزینه طرح ترافیک بین چندین نفر که در طول روز از یک تاکسی استفاده می کنند تقسیم می شود. علاوه بر این کسانی که به اتومبیل شخصی دسترسی دارند می توانند به صورت اشتراکی (Car Sharing) با یک یا دو نفر از همکاران خود از اتومبیل استفاده کنند و هم هزینه ورود طرح را با هم تقسیم کنند و هم از بار ترافیکی محدوده طرح، که در اثر ورود خودروهای تک سرنشین پدید می آید، بکاهند. در اینصورت استفاده کمتر مردم از حمل و نقل عمومی امکان رعایت فاصله اجتماعی را در اتوبوس و مترو فراهم می آورد و کاهش تعداد اتومبیل های وارد شده به محدوده طرح نیز از نگرانی های موجود در خصوص وضعیت مرکز شهر در مواقع بحران کم می کند. شاید این مشارکت باعث شود که شهرداری به یاد بیاورد که باید بیش از هر چیز به فکر سلامت و امنیت شهروندان باشد، با آنان در شرایط بحران همراهی کند و نقشی بیشتر از سپردن آنها به دست آیه الکرسی بر عهده بگیرد.

بیشتر بخوانید - Read More

وزارتخانه چند تکه: مسکنی که منتزع می شود

حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

برچسب ها: سلامت شهروندانطرح ترافیککرونا
نوشته قبلی

نقش کریم آقا بوذر جمهری در شکل‌ گیری معماری و شهرسازی تهران عصر پهلوی اول

نوشته بعدی

آب در باغ معاصر ایرانی

عطیه غفوری

عطیه غفوری

مطالب مرتبط - Related Post

وزارتخانه چند تکه: مسکنی که منتزع می شود

وزارتخانه چند تکه: مسکنی که منتزع می شود

یکشنبه 1 آبان 1401
حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

چهارشنبه 27 مهر 1401

نقش “تعریف از فضا” بر تحلیل “نحو فضا”

دیپلماسی فرهنگی خواهرخواندگی شهرهای ایران در روابط بین الملل

نقد نظام مدیریت ساخت‌وساز شهری تهران (3)

The Line،رویای بلندپروازانه فرار از مرگ

نوشته بعدی
آب در باغ معاصر ایرانی

آب در باغ معاصر ایرانی

برنامه همکاری جامع 25 ساله ایران و چین زیر ذره بین گردشگری

برنامه همکاری جامع 25 ساله ایران و چین زیر ذره بین گردشگری

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم