• آرشیو
  • نویسندگان
دوشنبه 10 بهمن 1401
نظرآنلاین
پایگاه خبری - تحلیلی پژوهشکده نظر
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • ورود
نظرآنلاین
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
نظرآنلاین
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
صفحه اصلی منظر طراحی منظر

بررسی پیشینه های طرح، پر آوازه ای بی رمق

امیر هاشمی‌زادگان نویسنده: امیر هاشمی‌زادگان
پنج‌شنبه 29 مهر 1400
در طراحی منظر, منظر
A A
0

در استفاده از پیشینه های طراحی کدام راهبرد، توان بروز طراحی های نوی درونزا را کاهش می دهد؟

پیشینه های طرح، چراغ راه آینده؟

در کشور ما بر اهمیت انجام تحقیقات شاهد پایه اتفاق نظر وجود دارد و از مطالعه موردی به وفور نام برده می شود. با این وجود مثلاً نظامی در سطح دانشگاه، شهرداری، نظام مهندسی و غیره برای ثبت، ارزیابی و مستند سازی طرح های اجرا شده در قالب مطالعه موردی و ارائه گزارش آن ها برای شهروندان یا حرفه مندان و محققان دیده نمی شود. نبود چنین نظامی می تواند از بدیهی و سهل پنداشتن مطالعه موردی در هر چهار سطح پارادایم ها، راهبردها، تدابیر و فنون باشد.

بیشتر بخوانید - Read More

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

باغ کوهنوردی

یکی از بدیهیات در سطح راهبردی، مربوط به این ایده است که «گذشته چراغ راه آینده» است. هرچند در ظاهر پرداختن و تفسیر معنای این عبارت با شرایط کنونی -که حتی سامانه ای برای محقق کردن همین ایده نیز وجود ندارد- بسیار فاصله دارد. ولی چون در عمل این ایده در حال پیاده شدن در شهرهاست پرداختن به آن می تواند نسبت به سطح فنون و تدابیر در اولویت باشد.

نمونه ای از به کار بستن ایده «گذشته چراغ راه آینده است» را می توان در استفاده از استانداردها و تجربیات جهانی دانست. به طور خاص مثلاً نمونه اخیر در شهر تهران بحث خیابان کامل ولیعصر است که از آن جز نصب تابلوهایی (با بارکد QR) با عنوان قصه های فلان بنا یا عنصر چیزی تغییر نکرد.

در این محور بسیار ارزشمند تهران و کشور، به خصوص حد فاصل تجریش تا پارک وی، انتظار طولانی مدت مسافران بی آر تی و نبود تاکسی های خطی در مواقع شلوغی، شکاف طبقاتی، جانوران موذی و آلودگی های شهری، بحران اقتصادی، خاموشی های بخشی معابر، ترافیک شدید، و معضلات متعدد دیگر همچنان وجود دارد؛ هرچند ولیعصر خیابانی کامل و آماده برای ثبت جهانی است.

بررسی پیشینه های طرح، پرآوازه ای بی رمق
تصویر 1: تابلوهای قصه گو، نمونه ای از تغییراتی که در جریان پروژه خیابان کامل ولیعصر محقق شده است.

تمرکز بر شیوه نامه و قوانین و استانداردهای که رعایت آنها باعث ثبت جهانی و احیاناً حمایت های مالی دارد باعث می شود مشکلات واقعی اهمیتی نداشته باشند چون ملاک شیوه نامه است. این شیوه نامه ها که حاصل تجربیات گذشته است، با خوش بینی اگر دیده شود، به دنبال ایجاد آینده ای روشن و موفق است. در حالی که گذشته، نمی­ تواند چراغ راه آینده باشد بلکه «آینده چراغ راه گذشته است»؛ یعنی وقتی که راه برایمان باز است، شاداب و امیدواریم و پیشینه ها یک شیوه نامه به مثابه باری گران نیستند. وقتی پیشینه ها بار گران و ملالت بار شود آینده بسته است.

بنابراین به قول نیچه با دانش شاد، در موقعیت کنونی باید پیشینه ها را نگاه کرد؛ و موقعیت کنونی یعنی زیسته ها یا اگزیستانس ما. اگزیستانس یعنی شیوه در جهان بودن ما. شهر از خود بیگانه چون دانشی از نیروهای وجودی اش ندارد، به هر سو متمایل می شود، بدون آنکه فهم «خواست» خود را داشته باشد. خواست ها یا تمایل های ژرف ما یا شهر، این همانی (هویت) ماست.

بنابراین باید پرسید ما از خیابان ولیعصر چه می خواهیم؟ آنجا که در ترافیک شدید یا صف طولانی بی آر تی هستیم چه می خواهیم؟ آنجا که در عین لذت بردن از درختان بلند و تاریخی در تعجب از طیف متکدیان، کارگران، مرفه ها و فوق سرمایه داران هستیم چه می خواهیم؟ و بسیار فهم های در موقعیت و منظر که نشانه هایی از خواسته های پنهان ماست چه می خواهیم؟ چرا که فاعل شناساگر موقعیتی اینجا و اکنونی است که در آن آدمی توان خواستن دارد.

مثلاً می خواهیم تمییز باشیم؛ می خواهیم برده نباشم؛ می خواهیم بتوانیم بر اساس برنامه مشخص شده اتوبوس و تاکسی برنامه ریزی کنیم؛ می خواهیم به کوه و طبیعت تهران به آسانی سر بزنیم؛ می خواهیم در ایجاد رونق اقتصادی سهمی داشته باشیم و … .

با این رویکرد بنابراین باید پیشینه های طرح به مثابه «دانشی شاد» باشند و «آینده چراغ گذشته شود» و آنها را تفسیر و معنا کند و نه به مثابه «گذشته چراغ راه آینده» که اولویت بشود باری گران به اسم شیوه نامه (قطاری دیدم، فقه می برد و چه سنگین می رفت). در این باره، معنا و چگونگی نافرمانی از پیشینه های طرح نیازمند بررسی می شود.

برچسب ها: پیشینه های طراحیروش شناسیمطالعه موردی
نوشته قبلی

مدیریت فضاهای جمعی شهری در دوران کرونا

نوشته بعدی

ضرورت سرمایه‌‌ گذاری بر راه‌‌ حلهای طبیعت بنیان در ایران

امیر هاشمی‌زادگان

امیر هاشمی‌زادگان

دکتری معماری منظر، دانشگاه تهران

مطالب مرتبط - Related Post

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

دوشنبه 25 مهر 1401
باغ کوهنوردی در بازمانده های منظر پساصنعتی دویسبورگ نورد1

باغ کوهنوردی

شنبه 23 مهر 1401

نقش “تعریف از فضا” بر تحلیل “نحو فضا”

بازنمایی منظر خوزستان در آرشیو شرکت نفت بریتانیا

منظر: «امرِ گشوده»

نقد نظام مدیریت ساخت‌وساز شهری تهران (3)

نوشته بعدی
ضرورت سرمایه‌‌ گذاری بر راه‌‌ حلهای طبیعت بنیان در ایران

ضرورت سرمایه‌‌ گذاری بر راه‌‌ حلهای طبیعت بنیان در ایران

نبود آمار واقعی از نیاز مسکن

نبود آمار واقعی از نیاز مسکن

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب برگزیده

  • بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • مدرن چيست؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • رنگ های نمادین در هنر ایران

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0
  • سکه های هخامنشی

    0 اشتراک ها
    اشتراک گذاری 0 توئیت 0

مطالب برتر

  • پربازدیدترین
  • پربحث ترین
  • آخرین مطالب
بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

بررسی آرامگاه ها و آئین تدفین در زمان هخامنشی

یکشنبه 2 اسفند 1388
مدرن چيست؟

مدرن چيست؟

دوشنبه 13 مهر 1388
عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

دوشنبه 1 بهمن 1397
رنگ های نمادین در هنر ایران

رنگ های نمادین در هنر ایران

یکشنبه 11 خرداد 1399
نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

نقدی بر شیوه اجرای تبصره 3 ماده 9 قانون حدنگار

7
زنان نامرئی و منظر شهری

زنان نامرئی و منظر شهری

3
زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

زاینده‌رود؛ از تکوین تا تخریب تمدن

3
تقلید بدون ¬حجت در سیمای شهری

تقلید بدون ­حجت در سیمای شهری

2
وزارتخانه چند تکه: مسکنی که منتزع می شود

وزارتخانه چند تکه: مسکنی که منتزع می شود

یکشنبه 1 آبان 1401
تأثیر روند رشد و توسعه بر ساختار شبکه اکولوژیکی شهری تهران

تأثیر روند توسعه بر ساختار شبکه اکولوژیکی شهری تهران

جمعه 29 مهر 1401
حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

حقوق مالکانه و اثر آن بر سرانه کاربریهای عمومی سطح شهر

چهارشنبه 27 مهر 1401
راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

راه، شریان حیات یا ابزار مداخله؟

دوشنبه 25 مهر 1401
نظرآنلاین

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

Navigate Site

  • پژوهشکده نظر
  • باغ نظر
  • منظر
  • هنر و تمدن شرق
  • گردشگری و فرهنگ

Follow Us

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
  • هنر
    • باستان شناسی
    • مدرنیته و هنر مدرن
    • نقد هنر
    • نقوش و تزئینات
    • نگارگری
    • هنر باستان
    • هنر معاصر
  • منظر
    • منظر شهری
    • سازمان فضایی شهر
    • باغ
    • مبانی نظری منظر
    • منظر طبیعی
    • منظر و جامعه
    • منظر راه
  • معماری
    • مسکن
    • مبانی نظری معماری
    • معماری معاصر
    • معماران
  • شهر
    • برنامه ریزی و مدیریت شهر
    • مبانی شهر
    • نوسازی شهری
    • مرمت شهری
  • محیط
    • مدیریت آب
  • گردشگری
  • نظرگاه
  • تماس با ما

کپی رایت 1397-1400؛ کلیه حقوق این وب سایت متعلق به پژوهشکده نظر است.

خوش آمدید!

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم