نبرد عقل و جهل
مجسمه میدان حر تهران در سال 1314 در فضای میدان نصب شده است. پایه اصلی مجسمه میانه میدان و مجسمه شیرهای حریم میدان از آن تاریخ تا امروز دستخوش تغییراتی بوده است.
مجسمه میدان حر تهران در سال 1314 در فضای میدان نصب شده است. پایه اصلی مجسمه میانه میدان و مجسمه شیرهای حریم میدان از آن تاریخ تا امروز دستخوش تغییراتی بوده است.
اساسی ترین غقلتی که با غلبۀ تفسیر در مواجهۀ هنر اتفاق می افتد، ماهیت مدیوم هنری و خصوصاً حسانیت آن است.
با جایگزینی آپارتمان تقلیدی به جای خانه سنتی؛ ایوان که خانه را از موهبت آسمان برخوردار و فضای درون و بیرون را مرتبط میساخت، جای خود را به بالکن داد.
در سفر ناصرالدین شاه به فرنگ وقتی در روز ولنتاین قرار میگیرد و کُنِش آنها به معشوقههاشان را میبیند دستورارسال کارتپستالی برای انیسالدوله را می دهد.
نگرش پستمدرن در پی ایجاد ارتباط میان سنت و مدرنیته است و مضامین آن چندان باهم سازگار نیستند. تغییر دائمی چشماندازها و تحول دائم افقها بدون هرگونه معیار مشترک! زبان، واقعیت را میسازد. کولاژ به صورت اصلیترین تکنیک هنری عصر حاضر درمیآید. کثرت چشماندازها به پراکندگی تجارب هنری میانجامد. هر ایدهای که به ذهن میرسد بدون تعمق و بلافاصله مورد اجرا قرار میگیرد. اصالت ایده به اصالت اجرا منجر میشود. بدون هرگونه ملاک و دستورالعمل ازپیش تنظیمشده! مونتاژ و ترکیب همۀ سبکها و شیوهها در همۀ دورانها، بدون مرزبندی بین سنت و مدرنیته! پسامدرن مرحلهای از تاریخ جهان غرب است که عقل و خرد دوران مدرنیته را زیر سؤال میبرد و آن را از اعتبار و سندیت میاندازد. اکثر فیلسوفان واژۀ «پسامدرنیسم» را برای اشاره به نهضتی به کار میبرند که در دهۀ 1960 شکل گرفت و دوران آن بهطور جدی در ۱۹۷۵ به پایان رسید و از آن شور و نشاط اولیه، فرو افتاد. پسامدرنیسم مدعی رد اکثر ارکان فکری تمدن امروزی غرب است. اگر مدرنیته براساس نقد سنتها شکل گرفت و همواره متکی به سخن نقادانه پیش رفت، پستمدرنیته، سنتهای مدرنیته را به نقد کشید. در سال ۱۹۰۸ سخنگوی فتوریستها، «مارینتی» نجات هنر ایتالیا را در گرو سیلاببستن...
این مقاله قصد دارد تا با بررسی تطبیقی گرایش های معماری آر-نوو در غرب و در ایران، به یک سبک شناسی جدید از این جنبش معماری غربی در ایران معاصر نزدیک شود. همچنین در این راستا به بررسی امکان طبقه بندی مجموعه این سبک ها در معماری معاصر ایران، در یک دوره زمانی مشخص، خواهد پرداخت.
کارگاه تخصصی گروه علوم و تاریخ هنر با موضوع "مفهوم مدرن" توسط جناب آقای دکتر سعید حقیر در تاریخ 31/4/1388 و با حضور جمعی از اساتید، فارغ التحصیلان و دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد معماری و رشته های مرتبط در پژوهشکده نظر برگزار شد.
کارگاه تخصصی گروه علوم و تاریخ هنر با موضوع "مفهوم مدرن"توسط جناب آقای دکتر سعید حقیر در تاریخ 24/4/1388 و با حضور جمعی از اساتید، فارغ التحصیلان و دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد معماری و رشته های مرتبط در پژوهشکده نظر برگزار شد.