درباره ما
نظرآنلاین
نظرآنلاین کانال علمی، تحلیلی و انتقادی است که پژوهشکدۀ نظر در زمینۀ رویدادهای هنر، محیط، منظر، شهر، معماری، میراث و گردشگری راه اندازی کرده است.
شماره تماس: 66435985-021
منو
پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین
رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر
تازه ترین محصول انتشارات پژوهشکده نظر با عنوان بیانیه منظر سوم نوشته ژیل کلمان(ترجمه دکتر محمدرضا مهربانی گلزار) منتشر شد.
محمد جواد حق شناس در جریان بررسی ماده 30 برنامه سوم توسعه شهر تهران با تاسیس صندوق های سرمایه گذاری در شهرداری مخالفت کرد.
شهرداری تهران شرط ساخت پارکینگ با ظرفیت هزار خودرو را برای دادن مجوز جهت ساخت پلاسکو قرار داده است و تصور می شود با این شرط مشکل پارکینگ پلاسکو حل شود.
اصفهان دارای 91 اثر ناملموس ثبت شده است که در این زمینه پیشتاز است اما شهرداری برای شناساندن و حفظ این میراث تاکنون اقدامی صورت نداده است.
آنطور که مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران در جمع خبرنگاران اعلام کرده، هنوز نتوانسته اند منشاء بوی نامطبوع شهر تهران را شناسایی کنند.
ساختمان ۱۵ طبقه با توجه به حقوق کسبه سر جای خود ساخته میشود و درخواست شد که موضوع در کمیسیون ماده ۵ نهایی شود. شورای تأمین استان موضوع را ابلاغ کرده است.
متروی اصفهان یک لباس گشاد و بی غواره بر تن تاریخی آن است و در حالی دوخته و بر تن معابر و خیابانهای اصفهان شد که روزی محل گذر دوچرخه سواران بود.
تازه ترین محصول انتشارات پژوهشکده نظر با عنوان بیانیه منظر سوم نوشته ژیل کلمان(ترجمه دکتر محمدرضا مهربانی گلزار) منتشر شد.
دربارۀ رفتار نابههنجار چند نفر قایقسوار و اتفاقی که در سد لفور مازندران افتاده بود، بنده اعتقاد دارم که باید به این موضوع از دیدگاه کلان بنگریم؛ به این معنا که دیدگاه ما باید همۀ جوانب را در نظر بگیرد یا دقیقتر اینکه از کلان شروع کنیم تا به این رفتاری که در سطح خرد انجام شده است، برسیم. مسئله این است که در جامعهای مثل جامعۀ ما نظامهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی باید هارمونی و هماهنگی مناسبی با هم داشته باشند؛ یعنی نمیتوان انتظار داشت که در یک جامعه، فرهنگ دینی و اسلامی با اقتصاد سرمایهداری یکجا به همراه هم وجود داشته باشد. اگر تصمیمات و قوانین مبتنی بر خصوصیسازی، نفع شخصی و حاکمیت سرمایه است، فرهنگ و ارزشها هم بر همان اساس شکل میگیرد و تغییر میکند. و اگر این تغییر به وجود نیاید جامعه دچار تضاد و تعارض میشود. در جامعۀ ایران به ویژه از دهۀ ۷۰ خورشیدی به بعد، سیاست اقتصادی مبتنی بر مکانیزم بازار و اقتصاد سرمایهداری بر جامعه حاکم شده است، در حالیکه همزمان بر ارزشهای فرهنگیِ دین اسلام و مذهب تشیع تأکید شده است. منطق اقتصاد سرمایهداری نفع شخصی، نفع هرچه بیشتر و رفاه مادی و به عبارت سادهتر پولدرآوردن و کسب
شهر به عنوان یک پدیدۀ اجتماعی پیچیده دیرزمانی است مورد توجه دانشمندان و محققین در عرصۀ اجتماعی است و هر یک از زاویهای ابعاد مختلف شهر را مورد ارزیابی قرار دادهاند، زیرا ابعاد عینی و کالبدی دارد که در همۀ زمینههای اجتماعی-اقتصادی، فضایی و… دارای ضوابط و معیارهای علمی و قابل سنجش و ارزش گذاری است. شهر به عنوان مقولهای مکانی-زمانی، در نقطهای خاص ایجاد شده، در فضا تکامل یافته و با گذشت زمان، رشد یافته است. این امر سبب شده در هر مقطعی از تاریخ، شهر بتواند دگرگونیهای کمی خود را به تغییرات کیفی مورد نیاز عصر خویش تبدیل کند. شاید بارها این جمله را شنیده ایم که میگویند:پیشگیری بهتر از درمان است،در مباحث مرتبط با شهر وفضا شهری این امر بسیار مهم است .با توجه به ماهیت پیچیده شهر،عدم طراحی آگاهانه میتواند صدمات جبران ناپذیری را ایجاد نماید که گاهی درمان ناپذیر است.اگر شهر را به مثابه بدن انسان در نظر بگیریم میبینیم که چقدر مداخله در آن میتواند حساس باشد به طوری که کوچکترین تغییری میتواند به تمام بدن آسیب برساند. سیستم شهری نیز از اجزایی تشکیل شدهاند که ساختار وشاکله شهر را به وجود آوردهاند. ارتباط میان اجزای سیستم شهری بسیار مهم و تأثیرگذار است. رابطه
نشست «تقویت مرکز شهر تهران یا توسعۀ دانشگاه» به منظور بررسی رویکردهای مختلف به ساختوساز در اراضی پیرامون دانشگاه تهران با سخنرانی زهرا نژادبهرام، عضو کمیسیون شهرسازی ومعماری شورای شهر تهران، شراره معدنیان، معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقۀ ۶ و سید امیر منصوری، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، ۲۹ خرداد ۹۸ در گالری نظرگاه برگزار شد. دانش طاهرآبادی، دبیر این پنل در طرح موضع نشست گفت: « طرح توسعۀ دانشگاه تهران در مساحتی بالغ بر ۲۸ هکتار و اخذ ۲۰میلیون دلار بودجه در قلب تهران از ۲۰سال گذشته مصوب شدهبود که چندی پیش پس از مخالفتهای چندینساله مردم، صاحبنظران و نمایندگان مردم در شورای پنجم شهر تهران و نمایندگان مجلس، توسط شورای عالی شهرسازی و معماری متوقف شد و برای اولینبار در طول تاریخ کشور مردم توانستند به کمک رسانهها و فضای مجازی و نمایندگانشان در شورای شهر تهران در حوزۀ شهرسازی حرف خود را به کرسی بنشانند.امااکنون که این طرحبا خواست مردم متوقف شده تکلیف چیست؟ آیا باید عقب نشینی کرد تا مجددا محافل دولتی و حکومتی کار خود را ادامه دهند؟ صلاح شهر ما در چیست، گسترش دانشگاه یا حفظ بافت ارگانیک و تاریخی شهر؟» زهرا نژادبهرام عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران به عنوان
مسأله: نسبیت و رابطه مجسمۀ شهری، انسان و شهر باهم، مسئلهای است که با گذشت ۸۰ سال از حضور مجسمهها در شهر همچنان در تعاریف و آئیننامههای اجرایی مغفول مانده است؛ چنانکه در تعاریف ارائهشده و بخشنامهها تلاشی برای تعریف جامع ماهیت و چیستی مجسمۀ شهری و مؤلفههای لازم برای آن ارائه نشده است. در بخش اجرایی آییننامههای احجام هنری سازمان زیباسازی که اصلیترین متولی مجسمههای شهری در تهران است و همچنین آییننامۀ شورای تخصصی نماها و آثار حجمی، بندی مربوط به تعریف وجود دارد که همین تعاریف نشان میدهد نگاه عمیقی به مجسمههای شهری وجود ندارد. به عنوان مثال در آییننامۀ احجام هنری آمده است که حجم شهری عبارت است از یک عنصر تصویری که دارای سه بعد طول، عرض و ارتفاع است. بر اساس این تعریف مشخص نیست که مجسمههای شهری باید چه مؤلفههایی داشته باشند و چه انتظاری باید از آن داشته باشیم. همچنین در آییننامۀ شورای تخصصی نیز آمده است: آثار هنری در زمینۀ مجسمههای شهری هستند که متناسب با اصول زیباییشناسی و ویژگیهای هنری و توسط هنرمندان، طراحی و ساخته میشوند که این تعریف نیز مبهم است و تعریف جامعی نیست. این تعاریف علاوه بر اشاره نکردن به چیستی مجسمۀ شهری، تفاوت آن با مجسمهسازی
خانههای قدیمی ایرانیان نشان میدهد، مسکن در نگاه آنها دارای معانی متعددی بوده است. این مساله میتواند ناشی از کارکردهای متنوع و متعدد خانه برای ایشان باشد. امروزه تغییر در فرهنگ زندگی و مدلهای معیشتی سبب شده تا کارکردهای مسکن تغییرات بسیار پیدا کنند اما میتوان گفت، هنوز هم مسکن دارای کارکردهای بسیار و معانی ذهنی متعدد برای ایرانیان است. اما به نظر میرسد این روزها، مساله « مالکیت مسکن » به قدری مهم شده که ماهیت وجودی آن را که پاسخ به نیازهای انسان در رسیدن به آسایش است را تحت الشعاع قرار داده. یکی از دلایل این مساله، تاکید اسلام بر حقوق مالکیت مسکن است. از نظر اسلام مالکیت مسکن که از آن با عنوان «حقوق مالکانه» یاد میشود، حقی است که به هیچ عنوان نمی توان آن را از مردم سلب کرد. این مساله سبب شده تا مسکن به عنوان یک دارایی مطمئن در ذهن ایرانیان جایگاه ویژه ای بیابد. در گفته های مردم نیز این مساله نمود بسیار دارد: «مسکن مالی است که زیر سر خودت است» و لذا گزینه بسیار خوبی برای حفظ و افزایش دارایی برای ایرانیان است. از سوی دیگر تصمیم گیری های قانونگذاران هم مردم را نسبت به این مساله، بیشتر سوق
نظرآنلاین کانال علمی، تحلیلی و انتقادی است که پژوهشکدۀ نظر در زمینۀ رویدادهای هنر، محیط، منظر، شهر، معماری، میراث و گردشگری راه اندازی کرده است.
شماره تماس: 66435985-021
تمامی حقوق این وب سایت برای پژوهشکده نظر محفوظ است.