درباره ما
نظرآنلاین
نظرآنلاین کانال علمی، تحلیلی و انتقادی است که پژوهشکدۀ نظر در زمینۀ رویدادهای هنر، محیط، منظر، شهر، معماری، میراث و گردشگری راه اندازی کرده است.
شماره تماس: 66435985-021
منو
پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین
رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر
تازه ترین محصول انتشارات پژوهشکده نظر با عنوان بیانیه منظر سوم نوشته ژیل کلمان(ترجمه دکتر محمدرضا مهربانی گلزار) منتشر شد.
الهام فخاری در واکنش به خارج شدن بررسی طرح ساماندهی دانشگاه تهران از دستور کار شورایعالی معماری و شهرسازی به وزیر نامه نوشت و نسبت به موضوع واکنش نشان داد.
کارگاه نقد راهبردی با موضوع «مشارکت شهروندی؛ راهبرد مدیریتی یا تصمیم شهروندی» روز سه شنبه۲ بهمن ماه ۱۳۹۷ در گالری نظرگاه برگزار می گردد.
تغییرات چهارباغ اصفهان میتواند آنرا به پاتوقی جذاب یا خیابانی بیروح، خلوت و مرده تبدیل کند. مدیریت شهری در این میان، نقشی کلیدی دارد.
نشست «پلاسکو در آتش؟ نقد رویکردهای بازسازی پلاسکو» روز سهشنبه در گالری نظرگاه برگزار شد. در این نشست نقدهایی به ارگانهای دخیل، جامعۀ معماران و مردم شد.
شهرسازی مدرن اصول خود را از قلب جامعۀ مدرن اروپا اخذ کرده است. اگر بخواهیم دنبالهروی واقعی غرب باشیم دیگر طایفه سالاری پاسخگو نیست.
۳۵ درصد از جان باختگان تصادفات ترافیکی بر اثر عدم توجه راننده به جلو است و می بایست در مورد تابلوهای تبلیغات شهری و برون شهری توجه و اقدامات لازم انجام شود.
تازه ترین محصول انتشارات پژوهشکده نظر با عنوان بیانیه منظر سوم نوشته ژیل کلمان(ترجمه دکتر محمدرضا مهربانی گلزار) منتشر شد.
شکی نیست که عقل و زبان مهمترین عواملی هستند که انسان را به موجودی کاملاً ویژه و ممتاز از سایر موجودات تبدیل کردهاند. اگر انسان فاقد توان بالقوۀ یادگیری و بعد استفادۀ خلاقانه از زبان بود، ما امروز موجود دیگری بودیم. در واقع زبان و ساختار پیچیدۀ آن نیز، همچون خودِ انسان، یک معجزه است. معجزهای که انسان را، آنطور که هست، محقق نموده است. زبان، با انتقال و حتی زمینهسازی برای تحول در فرهنگ، اخلاق، رفتار، علم، هنر و محیط نرمافزارانه و سختافزارانۀ جامعه آنها را سامان میدهد. بنابراین باید بپذیریم که «زبان – فرهنگ» و «جامعه» یک سامانه یا بهتر است گفته شود یک ساختار بزرگ و پیچیده را تشکیل میدهند. محیط طبیعی و ساختهشده نیز بخشی غیرقابلتفکیک از این ساختار بزرگ را به خود اختصاص دادهاند. مسلماً، در یک نگاه کلگرایانه، ما نباید و نمیتوانیم وارد این ساختار مهم شده و بخشهایی از آن را بدون توجه به کل آن تغییر داده و در واقع منحرف و حتی تخریب نماییم. در دورۀ مدرن که تاریخ و فرهنگ (و البته زبان)، در ساماندهی فضای زیست انسان، در پیشگاه منافع اقتصادی و تکنولوژی قربانی و نخبهگرایی و صدور احکام از بالا به پایین، جانشین انسانگرایی شدند؛ پیوند ازلی بین
هدف این متن، نقدی بر مؤلفههای هنجار در روند شکلبخشی به ساختوسازهای انسانی است که در این محفل به ساخت و ساز شهر گرگان پرداخته است. مصطفی بهزادفر، مدتی است که نقش هنجارها را در پیدایش و شکلگیری شهرهای ایران، مورد مطالعه قرار داده است. وی مقالهای را در سال ۱۳۹۶با موضوع ارزیابی بافتهای تاریخی بر پایه هنجار حس تعلق به مکان (نمونه مطالعاتی؛ محله سرچشمه گرگان) در نشریه پژوهش و نظریه¬های شهری به چاپ رساند. وی جزو اساتید رشته شهرسازی است که نظریههای علوم اجتماعی و جامعه شناسی را در شهرسازی معاصر ایران مورد توجه قرار داده است. لذا در مقاله مزبور از یک همگرایی در ادبیات “حس تعلق” استفاده نموده و هنجارهای مترتب بر حس تعلق در یک دسته بندی کلی گردآوری شده است. حال در این باب دو سئوال قابل طرح است: ۱. آیا میتوان هنجارهای یک جامعه یا یک دسته از انسانها را به دیگر جوامع بسط داد؟ ۲. آیا مولفههای مورد بررسی در حوزه هنجار این مقاله، کل مولفههای موثر بر هنجار بوده و یا مولفههای دیگری نیز میتوان بر آن قائل شد؟ بر همین اساس، مقاله مزبور با هدف ارزیابی محله سرچشمه شهر گرگان بر اساس میزان مطلوبیت هنجارهای حاصل از مبانی نظری حس
كاربردهاي يك نظام سازمانيافته در ايجاد يك طراحي منظر بسيار زيادند که البته این نظام در سیستمهای آکادمیک و حرفهای متفاوت است. به طور مثال طراحی، براي يك طراح منظر حرفهای میتواند ترتيبي بدین صورت داشته باشد: تهيۀ طرح نقشه، ارائۀ تحليل از سایت، ارزيابي نيازها و تمايلات کاربران، تعيين مناطق فعاليت، طراحي مناطق فعاليت، انتخاب و قراردادن گياهان. برای بررسی روشهای طراحی منظر در طول زمان میتوان در ۱۲ قسمت این بررسی را انجام داد: ۱. اولین دسته، روشهاي طراحی قبل از ۱۸۰۰ است که بيشتر طراحان فعاليت خود را به صورت يك شاگرد در باغها آغاز ميكردند، آنها آموخته بودند كه چگونه زمين را بكنند يا چگونه گياه بكارند ولي از طراحي چيزي نميدانستند. ۲. دومین دسته بین سالهای ۱۹۰۰- ۱۸۰۰است. در این دوره در مهندسي طرح جامع يك طرح مختلط شامل نحوۀ قرارگيري موارد متشكله در كنار هم بود و در معماري طراحي و منظرسازي، طرح جامع يك طرح شامل پيشرفت طولانيمدت يك شهر جديد با كمپينگ يك دانشگاه و … بوده است. ۳. سومین دسته در بازۀ زمانی ۱۹۷۲- ۱۹۰۰ است. طراحي مبتني بر تختۀ طراحي، در ايجاد مدرنيسم فراگير مشارکت كرد كه نتيجۀ آن در طراحي و برنامهريزي منظر كمتر ولي آزاردهندهتر بوده است. در
تصویر، یک نقاشی واقعگرای رنگی است که در آن چهار مرد و دو زن به مخاطب خیره شدهاند. در پسزمینه، سقف سالنی دیده میشود که منابع نوری دایره شکل و خطی در وسط آن چشم بینده را به خود میکشد. مرد و زنهایی که در تصویر هستند هر کدام کلیشههایی که یادآور یک شغل هست را با خود به همراه دارند. همه آنها دستکش در دست دارند و صورتهای خود را با ماسک های مختلف پوشاندهاند. مرد سمت چپ تصویر، با کت و شلواری آبی رنگ و پیراهنی بییقه، کلاه کارگاه ساختمانی بر سر دارد در حالی که یک تخته شاسی در یک دست دارد و با دست دیگر ورقهای کاغذی که بر روی تخته شاسی محکم شده را ورق میزند، وی با این حالت به مخاطب خیره شده. جای توجه دارد که مرد، صورت خود را با ماسک پزشکی پوشانده است. مردی که در کنار اوست، چند حلقه طناب بردوش راستش است و با دست راستش طنابها را گرفته. در دست دیگر او چکشی است و بر سر و صورتش کلاه ایمنی غارنوردی و ماسک ویژه معدنچیها قراردارد. او هم به بیننده خیره شده است. در کنار این مرد، زنی با روپوش سفید و مقنعه سبز رنگ ایستاده که
طراحی محیط و منظر حوزۀ گستردهای از رشتههای علمی وابسته را در برگرفته و بر همین اساس، معماران منظر میبایست در تکنیکها و روشهای مختلف تخصصی آموزش بینند. در این راستا طراح منظر میتواند با کاربست تحلیلها و تحقیقات میانرشتهای راه را برای یافتن بهترین طرح پاسخگو هموار نموده و در این میان همواره مسئلۀ خلاقیت را در نظر داشته باشد. ایشان همچنین باید از ابزارهای گوناگون جهت کنترل عوامل تأثیرگذار بر فرایند طراحی استفاده کنند. در این میان بهکارگیری شیوههای گرافیکی و دیاگرامهای تحلیلی چه با استفاده از ابزارهای ترسیمی و چه مدلهای رایانهای میتواند طراح محیط را در کاربست عوامل اساسی طرح، یاری رساند. علاوه بر درنظرداشتن تمام عوامل مورد نیاز در روند طراحی منظر برنامههای دانشگاهی نیز میبایست به اندازۀ کافی انعطافپذیر بوده تا بتوانند به خوبی علوم طبیعی را با ویژگی خلاقانۀ این حرفه ترکیب نمایند. در این راستا، میبایست دیالوگی بین تمامی رشتههای علمی وابسته و نهادهای تصمیمگیرنده و از سوی دیگر خلاقیت طراح منظر صورت گیرد. بر همین اساس باید پروژههای طراحی محیط و منظر شامل دیاگرامها و کارهای گرافیکیای باشد که دانشجویان معماری منظر در عین داشتن روشهای خلاق خود، در راستای ارائۀ طرح نهایی از آن بهره گیرند. هنگامی که دانش کافی
نظرآنلاین کانال علمی، تحلیلی و انتقادی است که پژوهشکدۀ نظر در زمینۀ رویدادهای هنر، محیط، منظر، شهر، معماری، میراث و گردشگری راه اندازی کرده است.
شماره تماس: 66435985-021
تمامی حقوق این وب سایت برای پژوهشکده نظر محفوظ است.