درباره ما
نظرآنلاین
نظرآنلاین کانال علمی، تحلیلی و انتقادی است که پژوهشکدۀ نظر در زمینۀ رویدادهای هنر، محیط، منظر، شهر، معماری، میراث و گردشگری راه اندازی کرده است.
شماره تماس: 66435985-021
منو
پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین
رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر
تازه ترین محصول انتشارات پژوهشکده نظر با عنوان بیانیه منظر سوم نوشته ژیل کلمان(ترجمه دکتر محمدرضا مهربانی گلزار) منتشر شد.
دهمین حراج تهران در هتل پارسیان آزادی توانست با فروش 34 میلیاردی، رکورد این رویداد را بشکند و نشان دهد که اقتصاد هنر در ایران روند رو به رشدی را طی میکند.
در نوسازی ایمنی شرط لازم است. ریزدانگی و معبر و دیگر شرایط زیستی تا زمانی که موضوع اصلی یعنی عدم ایمنی وجود دارد در اولویت نیستند.
بر اساس هدفگذاریهای انجام گرفته و رونق فعالیت اقامتگاه بوم گردی قرار است تا پایان دوره دولت دوازدهم، تعداد اقامتگاه های بوم گردی به 2000 عدد افزایش یابد.
در راستای کاهش قیمت تمام شده مسکن و افزایش توان خرید متقاضیان طرحی در دستور کار قرار دارد که هم اکنون در مرحله کارشناسی و طراحی مدیریتی است.
با توجه به ضرورت اصلاح ساختار سازمانی و چابک سازی سازمان شهرداری، در برنامه سوم شهر تهران، بر خلاف این رویه، سیزده ساختار سازمانی جدید ایجاد شده است.
بهاره آروین پیشنهاد تدوین و اعلام عمومی ضوابط طراحی و اجرای نمای بناهای شهر تهران و انتشار تصاویر سه بعدی نماهای مورد تایید کمیتههای نما را مطرح کرد.
تازه ترین محصول انتشارات پژوهشکده نظر با عنوان بیانیه منظر سوم نوشته ژیل کلمان(ترجمه دکتر محمدرضا مهربانی گلزار) منتشر شد.
در دهۀ اخیر بحث مهاجرت اقلیتهای مذهبی ایرانی از کشور با تشویق و کمک سازمان «هایاس»[1] به شکل گسترده در حال رخدادن است؛ «هایاس» در ظاهر یک سازمان خیریۀ ایالات متحدۀ آمریکا است که در پاسخ به مهاجرت یهودی از امپراتوری روسیه در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم تأسیس شده است. از آنجا که جمعیت پناهندگان یهودی در سالهای اخیر کم شده، هایاس منابع خود را معطوف کمک به همهگونه پناهنده و مهاجر اقلیت مذهبی کردهاست.[2] در این فرصت به تحلیل اهداف سیاسی این سازمان یهودی_امریکایی در مورد علل تشویق و هموارکردن مهاجرت اقلیتهای دینی ایرانی از کشورشان نمیپردازیم بلکه تنها به آن بخش از این اتفاق نگاه میکنیم که شاید برای سازمان هایاس کمترین سود و برای ایران بیشترین زیان را دارد. سرزمین ایران علاوه بر کثرت جمعیتی مسلمان[3] خود مسکن و مأوای ادیان بزرگ و کهنسالی است که تاریخ سکونت ایشان در این سرزمین به بلندای تاریخ ایران باز میگردد؛ پیروان چهار دین بزرگ مشتمل بر زردشتیان[4]، یهودیان[5]، مسیحیان[6] و مندائیان[7] سدههای متمادی در ایران زندگی نمودهاند و تفکیک ایشان از سرزمین ایران و قرابتدادن آنها به همکیشانشان در سایر سرزمینها کاری بسیار دشوار و حتی میتوان گفت ناممکن است، زیرا آنها در طول هزارههای تاریخی
هرمنوتيك و نشانهشناسى، ابزارى كارآمد براى شناخت معناى شهرند. شهر، پيكرهاى معنادار است و كاركردگرايى آن تنها بخشى از حقيقت شهر به شمار میآيد. هرمنوتيك، با روشهاى علمى و آمارى قادر به كشف تفسير جمعى شهروندان از شهر است. جوامع بشرى در تاريخ در تلاش بودند كه شهرى آرمانى بر روى كرة زمين ايجاد كنند و بهشت وعده دادهشده را به واقعيتى عينى در جهان ماده مبدل كنند. شهر، همچون ساختار اثر هنرى داراى دو مؤلفة فرم و محتوا است. فرم شهر بايست در نهايت، كمپوزيسيونى زيبا از اجزايى باشد كه هريك به تنهايى واجد دو مؤلفة زيبايى و عملكرد مطلوب است. از يك سو، تجربة زندگى و حيات آرمانى نوع بشر است كه به اين تركيب، يعنى منظر شهر، شكل میدهد و از سوي ديگر، اين سيما و منظر شهر است كه تجربة زندگى آرمانى و حيات معنوى نوع بشر را مجسم و محسوس میکند. صورت و محتوا در اين نگاه هرمنوتيكى، پشتوروى يك سكه است كه جدايى آنها از يكديگر امكانپذير نيست. پس میتوان از طريق فرم، معنا را دريافت و از طريق معنا، به آفرينش فرم دست يازيد. عملى كه در پى كشف معناى فرمها و انواع نشانهها باشد، عملى هرمنوتيكى است كه غايت و هدف آن
حقوق شهروندى در ادبيات حقوقى و سياسى امروز سه معنى متفاوت دارد: اولین معنی، حقوق شهروندى به مفهوم رابطۀ ميان مردم و حاكميت است. اين مفهوم از حقوق شهروندى در اغلب موارد از صبغۀ سياسى برخوردار است. رابطۀ مردم و حاكميت در ابعاد سهگانه تقنينى، قضايى و اجرايى موجد حقوق و تكاليف متقابلى ميان دولت به مفهوم عام آن شامل قواى حاكم و شهروندان است. براى شهروندان؛ حقوقى مانند آزادى بيان، آزادى تشكيل احزاب و جمعيتهاى سياسى و عضويت در آنها، حق انتخاب مسكن، شغل و ممنوعيت بازداشت غيرقانونى، شكنجه، حق تابعيت و براى حكومت؛ حق حاكميت، وضع و اجراى قانون از جمله مصاديق آن به شمار میآيد. بنابراين در دو سوى حقوق شهروندى دولت و شهروند قرار میگيرند. مصاديق حقوق شهروندى در فصل سوم قانون اساسى تحت عنوان «حقوق ملت» احصاء شده است. دومین معنی، حقوق شهروندى به مفهوم رابطۀ ميان شهروندان است بدین معنی که مردم با زندگى در اجتماع در مقابل يكديگر حقوق و تكاليفى را بر عهده دارند. اين حقوق و تكاليف ممكن است مربوط به امور مالى يا غيرمالى آنان باشد. روابطى كه امروزه اشخاص در نتيجۀ انعقاد قرارداد با همديگر برقرار میكنند، نمونۀ بارز اين نوع از حقوق شهروندى است كه معمولاً از آن
حقوق تجارت الکترونیکی شامل مجموعهای از اصول و قواعد حقوقی که مسائل حقوقی مرتبط با تجهیزات و خدمات رایانهای و استفاده از رایانه به صورت آنلاین (برخط) و یا به صورت آفلاین (خارج از خط) است.ورود تكنولوژيهاي نوين ارتباطي و در رأس آنها اينترنت، در حوزههاي مختلف موجب پيدايش مسائل حقوقي فراواني شده است. مسائل جرايم اينترنتي، حمايت از حقوق مالكيت فكري و معنوي در فضاي مجازي، تجارت الكترونيكي، معاملات تكنولوژي و تجهيزات رايانهاي، حفاظت از اطلاعات شخصي در فضاي مجازي نمونههايي از مسايل حقوقي نوين هستند. هر يك از اين حوزها نيز به نوبۀ خود داراي دستهبنديهاي ديگري هستند.نقش فناوري اطلاعات در توسعۀ صنعت گردشگري از دو بعد قابل بررسي است، يكي به كارگيري فناوري اطلاعات در اطلاعرساني و ارائۀ خدمات گردشگري كه به معناي استفادۀ همهجانبه از پتانسيلهاي صنعت فناوري اطلاعات در جهت توسعۀ زيرساختهاي صنعت گردشگري است و ديگري گردشگري مجازي كه به معناي گردش و سفر به صورت الكترونيكي و شامل الكترونيكيشدن منابع گردشگري است كه خود موجب ترغيب و تشويق افراد جهت بازديد از مكانهاي بازديدشده در فضاي مجازي و در نتيجه رونق گردشگري خواهد بود. دولت و سازمانهاي متولي گردشگري، صاحبان و سرمايهگذاران بخش خصوصي و شركتهاي فعال در فناوري اطلاعات و ارتباطات
در معاهدۀ اروپا منظر اینگونه تعریف شده است: «بخشی از سرزمین، آن طور که توسط مردم ادراک میشود و ویژگیهای آن نتیجۀ برهمکنش عوامل طبیعی و انسانی است»، این تعریف اهمیت عامل انسانی را به رسمیت میشناسد و تأیید میکند که منظر ریشه در فرهنگ دارد. در زبانهای عربی و فارسی نیز به ترتیب، واژههای «مشهد» و «منظر» برای این مفهوم استفاده میشوند که هر دو واژههایی عربی و به معنای چشمانداز هستند. منظر به طور استثنایی یک مفهوم چندلایه و پیچیده است که بخشی از آن را طبیعت و بخش دیگر را فرهنگ تشکیل میدهد. بنابراین درک مناظر نیازمند یک دیدگاه «تاریخی و تکاملی» است. مناظر در حال تغییرات پیدر پی، در بازههای زمانی کوتاه و بلند هستند. درک عمیق از این دگرگونیهای تکاملی، چه طبیعی باشند و چه متأثر از عامل انسانی، بینشی را به دست میدهد که تنها از خلال مشاهده یا توصیف ویژگیهای منظر موجود به دست نمیآید. منظر همچنین از نظر فضایی و زمانی سیال است و همزمان دربرگیرندۀ ارزشها و باورهای غیرعینی است. کنکاش در معانی، ادراکات و مفاهیم چندگانه، ظرفیت منظر به عنوان یک چهارچوب میانرشتهای و زمینهگرا را نشان میدهد. علاوه بر آن، پاسخگویی منظر به مکان و فرهنگ، با توجه به
نظرآنلاین کانال علمی، تحلیلی و انتقادی است که پژوهشکدۀ نظر در زمینۀ رویدادهای هنر، محیط، منظر، شهر، معماری، میراث و گردشگری راه اندازی کرده است.
شماره تماس: 66435985-021
تمامی حقوق این وب سایت برای پژوهشکده نظر محفوظ است.