درباره ما
نظرآنلاین
نظرآنلاین کانال علمی، تحلیلی و انتقادی است که پژوهشکدۀ نظر در زمینۀ رویدادهای هنر، محیط، منظر، شهر، معماری، میراث و گردشگری راه اندازی کرده است.
شماره تماس: 66435985-021
منو
پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین
رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر
تازه ترین محصول انتشارات پژوهشکده نظر با عنوان بیانیه منظر سوم نوشته ژیل کلمان(ترجمه دکتر محمدرضا مهربانی گلزار) منتشر شد.
هر چقدر مدیریت شهری در صدد انکار طرح اخذ عوارش بر می آیند، ابعاد جدیدتری از پروژه ای که قرار بود بعد از بررسی در صحن علنی شورا عملیاتی شود؛ روشن می شود.
بازآفرینی با توجه به وابستگیهایش به زمینههای اجتماعی و اقتصادی جریانی سیال است و مسیر نهایی نوسازی باید در صحنۀ عمل و متناسب با زمینه پیدا شود.
فراگیری و سرعت انتقال اطلاعات و نظرات در شبکههای مجازی، آنچنان ارتباطهای قوی و متناوبی را میان اعضای جامعه به وجود آورده که هرگز در تاریخ زندگی انسان سابقه نداشته است.
هنر همواره در جوامع مختلف مصداق «روح دوران» بوده است. در ایران نیز نگارگری در ادوار مختلف یکی از مهمترین ابزارها بوده و همچنین بیانگر بایدها و نبایدها بهویژه از جانب قدرتها است
سیلوی اهواز با قدمتی 80 ساله در ساحل غربی رود کارون و در حریم این رودخانه قرار دارد و محل نگهداری و ذخیرهسازی غلات (خصوصا گندم) است.
سال گذشته یکی از شهرداریهای اصفهان با در اختیار داشتن بودجه ۷۰ میلیارد تومانی هیچ اقدامی در حوزه نوسازی ناوگان اتوبوس رانی صورت نداد.
تازه ترین محصول انتشارات پژوهشکده نظر با عنوان بیانیه منظر سوم نوشته ژیل کلمان(ترجمه دکتر محمدرضا مهربانی گلزار) منتشر شد.
مساله: پس از هیجانات و نابسامانیهای ناشی از جنگ، در دهه دوم انقلاب علیرغم توسعه دیدگاههای بنیادی در اداره نظام سیاسی کشور نسبت به قبل، رویکرد مشخص و برنامه توسعه علمی برای اداره شهر وجود نداشت و روال برنامهریزی اقتدارگرایانه از بالا به پایین تثبیت شد . در این دوره همچنان شهر تهران براساس بخشنامهها و دستورالعمل اداره میشد. افزایش شدید قیمت زمین و مسکن با اتخاذ سیاست فروش تراکم در غیاب طرح جامع توسعه، نتیجه بلند مرتبه سازی و فروش تراکم بود. به تدريــج جايگزين كردن برنامــه و طرح به جاي بخشنامه و دستورالعمل، بين برخي از مســئولان تقويت شد و به تصميم براي همكاري شــهرداري و وزارت مسكن و شهرســازي در تهيه طــرح جامع جديد تهران انجامید. هدف از تهيه طرح جامع جديد تهران، دست يابي به ســندي بود كه بتواند ضمن تشــخيص و تحليــل مســايل تهــران در سطوح فراملي و ملي، منطقه اي و شهري، راهبردهاي مناســب را در هر ســه سطح براساس منافع عموم تدويــن کند و ظرف زندگی و تحولات اجتماعی شهر را مدیریت کند. پس از گذشت حدود یک دهه از تصویب آخرین طرح جامع و طرحهای تفصیلی مناطق، مدیریت شهر تهران معطوف به کنارگذاشتن طرح جامع و اداره شهر به شیوه بخشی و
تبلیغات فرهنگی در شهر یکی از رویکردهای تبلیغی در شهرهای امروز است. این رویکرد در سالهای اخیر در ایران و به خصوص پایتخت، بسیار مورد توجه بوده است. یکی از دلایل توجه به این رویکرد تبلیغی- فرهنگی در سطح شهر را تأثیر آن بر فرهنگسازی شهروندان میدانند. در حقیقت در کنار تبلیغات تجاری، شهر بستر مناسبی برای انتقال پیامهای فرهنگی مرتبط با خود شهر و از جمله فرهنگ شهرنشینی نیز دانسته میشود. مضمون بسیاری از تبلیغات فرهنگی تهران در سالهای اخیر فرهنگ شهروندی را مد نظر قرار نمیدهد، بلکه بسیاری از موضوعات سیاسی، وقایع اجتماعی و مذهبی نیز در آن گنجانده شدهاند. در این نوشتار به موضوعیت تبلیغات فرهنگی با مضامین غیر مرتبط با شهر، در سطح شهر تهران پرداخته شده است. تبلیغات محیطی و تکرار آنها میتواند احتمال دیدهشدن پیام را افزایش دهد و بر تأثیرگذاری آن بیفزاید. احتمال دریافت ناخودآگاه پیام از طریق شهروندان در حالی که روزانه در معرض آن قرار دارند افزایش مییابد. این تبلیغات مستمر سرانجام نگاهها را به سوی خود جلب نموده و استمرار در اکران رسانه با محصور و تسلیم کردن مخاطبان، ایشان را به تبعیت از آن چه مورد نظر است، سوق میدهد. البته باید توجه داشت که اگر تکرار از آستانه
زمانی که انسان اجتماع را شناخت، جامعه را تشکیل داد و وارد دورۀ مدنی حیات خود شد، شهرها متولد شدند. ادراک شهرها حاصل اعمال و کنشهای اجتماعی مردم در قالب مفاهیم، زبان، رفتار، فعالیتها و … است. در حقیقت ادراک مردم، از روایتها و پدیدههای اجتماعی شهر و تداوم آنها در خلال تعاملهای روزمره شکل میگیرد و هویت شهری مفهوم میبابد. در زندگیهای شریانی، ادارکات عموماً به صورت فردی صورت میگیرد و اولین نتیجه آن جایگزینی مفاهیم اجتماعی با مجموعهای از تصاویر و انفصال فرد از جامعه و مفاهیم خاطرهانگیز شهر است. نتیجۀ آن، چندپارگی ادراک از شهر، حذف تدریجی بدنههای مدنی شهر و رواج فردگرایی در جامعه است. شهرهای شریانی و ماشینی و حیات شریانی آنها، به عنوان ساختاري از دانش شهرسازی مدرن معرفی میشوند که مطابق با نوع خاصي از درک و طبقهبندي جهان طبیعي و اجتماعي هستند. میتوان گفت، نتیجه این رویکرد شهری، بر اساس سه تحول بنیادي در ادراک شهر استوار است : – فردگرایی در ادراک آنچه امروزه از زندگی در شریانهای شهری ادراک میشود، مجموعهای از تصاویر در حال گذر است. تصاویری مستقل از فرایند هویتساز و فرهنگی شهر، در ذهن مخاطب متصور میگردد. و از نتایج این باور، گسیختگی مفهومی و اجتماعی در
در گذشته ورودیها علاوه بر آنکه مرز بین درون و بیرون بودهاند، محل انجام تبادلات اقتصادی و اسکان موقت کاروانسراها و مکان انجام مراسم اجتماعی بودند. این قسمت از شهرها عملکردهای ارتباطی، نظارتی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی نیز داشتهاند و فعالیتهایی چون گذران اوقات فراغت، مجازات محکومین، تماسها و مبادلات اقتصادی و بدرقه و استقبال در آنها صورت میگرفته است. اما ورودیهای امروزۀ شهرها تنها به عنوان عنصری جهت مشخصکردن محدودۀ شهر عمل میکنند. آنچه که امروزه در ورودی شهر ها مشاهده میشود، تنها تقلیدی ناآگاهانه از کالبد و شکل ظاهری دروازههاست. ورود اتومبیل مسئلهای که در مبحث موردنظر مورد توجه قرار میگیرد، سرعت و نوع حرکت است که با گذشته متفاوت است. لذا ترکیب بافت لبۀ شهر باید به گونهای باشد که با سرعت حرکت ناظری که به شهر نزدیک میشود، هماهنگی داشته باشد. به این دلیل که بخش عمدۀ ادراک ما از فضا، نخست بصری است که ادراک بصری خود در وهلۀ اول فضایی نیز است. با حرکت در فضا، محیط اطراف به صورت توالی محرکهای بصری تجربه میشود و نسبت به میزان ارتباط بین محرکهای مختلف در یک فضا به صورت منسجم درک شده و حس خاصی نسبت به آن مکان پیدا میشود. در این حالت است
اراضی عباسآباد با مساحتی بالغ بر ۵۶۰ هکتار، به دلیل وسعت، یکپارچگی، طبیعت و موقعیت استقرار منحصربهفردی که در سیستم کالبدی_فضایی شهر تهران دارد، از دیرباز بهعنوان یک کانون مهم برنامهریزی و مدیریت در شهر تهران مطرح و مورد توجه بوده است. این اراضی با تصویب قانون نوسازی و تأسیس شرکت نوسازی و تهیۀ چندین طرح ویژه، سرنوشت پر فرازونشیبی داشته است (سند راهبردی طرح جامع اراضی عباسآباد، ۱۳۸۴) تا در نهایت طبق مصوبۀ شورای عالی شهرسازی و معماری مورخ ۲/ ۴/ ۱۳۸۴، اراضی عباسآباد به عنوان یک مسألۀ مهم برنامهریزی و مدیریت شهر در تهران مطرح شده که میبایست در مقیاس فراملی، کلانشهر منطقهای و محلی ایفای نقش نماید. بر اساس طرح جامع اراضی عباسآباد، مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در تاریخ ۲/ ۵/ ۱۳۸۴، کاربری اراضی عباسآباد لازم است بهصورت فضای سبز و فرهنگی باشد و تا آنجا که ممکن است زیباییهای طبیعی، توپوگرافی و محیط سبز اراضی حفظ گردد (شرکت نوسازی عباسآباد، ۱۳۸۸). طبق مصوبۀ شورای عالی شهرسازی و معماری، مورخ ۱/۳/ ۱۳۸۴، سازمان نوسازی اراضی عباسآباد مسئولیت اداره و نظارت بر برنامهها و طرحهایی که در منطقۀ اراضی عباسآباد تهیه میشوند را بر عهده داشته و بهرهبرداری صحیح از منطقۀ عباسآباد را هدایت مینماید
نظرآنلاین کانال علمی، تحلیلی و انتقادی است که پژوهشکدۀ نظر در زمینۀ رویدادهای هنر، محیط، منظر، شهر، معماری، میراث و گردشگری راه اندازی کرده است.
شماره تماس: 66435985-021
تمامی حقوق این وب سایت برای پژوهشکده نظر محفوظ است.