پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

تصمیم گیری درمورد طراحی نما ساختمان ها با مالک است یا شهر؟ پاسخ سیدامیر منصوری به روزنامه شرق

به عنوان یک حکم کلی می‌گویم که اصالت در برنامه‌ریزی و طراحی نما با مالک است، مگر آنکه در نقاط خاصی از شهر باشد که به لحاظ عمومی و خاطره جمعی شرایط ویژه‌ای دارد. به گزارش نظرآنلاین، اعتراض به نمای یک ساختمان قدیمی در خیابان طالقانی که به رنگ صورتی درآمده بود، به سوژه بحث در فضای مجازی تبدیل شد. سیدامیر منصوری در گفت و گو با روزنامه شرق، در

زمان و مکان در نگارگری ایرانی / قسمت دهم، قسمت آخر

نگارگر همواره نسبت زمان مشاهدۀ هر اثر نگارگری را كنترل كرده و آن را طبق خواستۀ خود تنظيم می‌كند. در اين حالت زمان به واسطۀ اثری كه در ساختار تصوير دارد مورد بررسی قرار گرفته و اثر مفهومی زمان در اين رابطه توسط نگارگر كنترل مي‌شود.

انيميشن تبر / قسمت دوم

تکنیک دوبعدی “سل انیمیشن” بگونه ای بود که نقاشی ها با مداد و کاغذ، روی کاغذ انیمیشن (light box)6 و میز نور انیمیشن ترسیم می شد و پس از آن تست ها را با فیلم 16 میلیمتری7 تهیه می کردیم.

مفهوم زمان در نگارگری

مفهوم زمان در نگارگری ، قسمت نهم

زمان در عالم مثال نیز جاری و ساری است اما مقیاس آن با عالم ماده متفاوت است. با توجه به عالم مثال، نگارگر تنها می‌تواند از طریق نمایش نشانه‌هایی زمان‌هایی مختلف را در نگارگری به نمایش بگذارند و نه از طریق نمایش تأثیرات فیزیكی زمان‌های مختلف، همچون سایه و تیرگی‌ و روشنی‌ها.

پاسخ معماری شوشتر به منظر رود کارون

پاسخ معماری شوشتر به منظر رود کارون

در شهر شوشتر و جداره رود کارون، با معماری متفاوت این منطقه روبرو هستیم که متأثر از جلوه‌های منظرین رود است. شهری که از آن به دشت میان ‌آب تعبیر می‌شود و معماری آن که محصول حرکت، کشمکش و قرار است، ساکنِ بستر رود شده است.

صفحه اصلی
اخبار
میلاد شیراوند

تصمیم گیری درمورد طراحی نما ساختمان ها با مالک است یا شهر؟ پاسخ سیدامیر منصوری به روزنامه شرق

به عنوان یک حکم کلی می‌گویم که اصالت در برنامه‌ریزی و طراحی نما با مالک است، مگر آنکه در نقاط خاصی از شهر باشد که به لحاظ عمومی و خاطره جمعی شرایط ویژه‌ای دارد. به گزارش نظرآنلاین، اعتراض به نمای یک ساختمان قدیمی در خیابان طالقانی که به رنگ صورتی درآمده بود، به سوژه بحث در فضای مجازی تبدیل شد. سیدامیر منصوری در گفت و گو با روزنامه شرق، در این رابطه گفت: مسئله نما، یک مسئله سهل و ممتنع است. در کشور ما دو نگاه اصلی درباره نما و کنترل نما وجود دارد. یک گروه کسانی هستند که معتقدند نما حق صاحب ملک است و اوست که با اصل تسلیط و تمسک به حدیث نبوی «الناس مسلطون علی اموالهم»، حق دارد درباره نمای ملکش تصمیم بگیرد. قاعده دیگری هم هست که عده زیادی هم به آن معتقدند و می‌گویند نما از نظر تأثیری که در بخش عمومی شهر دارد و به‌عنوان یکی از ویژگی‌های منظر شهری و ویژگی‌های عمومی شهر نقش‌آفرینی می‌کند، در حوزه حقوق عمومی است و متولی شهر، شهرداری یا وزارت مسکن موظف است درباره طراحی نما تصمیم بگیرد. او ادامه می‌دهد: چیزی که من می‌توانم اضافه کنم، این است که هر دو این دیدگاه‌ها در نقاط

آلودگی نوری معضل حیات شبانه شهر
نقد
نظر آنلاین

آلودگی نوری معضل حیات شبانه شهر

جلوگیری از آلودگی نوری جزء سیاست‌های مصوبۀ ۱۵۲ شورای شهر با عنوان «الزام شهرداری به تهيه و ارائۀ طرح جامع روشنايی و نورپردازی فضاهای شهر تهران» بوده است.

مقایسۀ تطبیقی سیر تکوین طرح‌های جامع شهری تهران با تجارب جهانی
برنامه ریزی و مدیریت شهر
نظر آنلاین

مقايسۀ تطبيقی سير تكوين طرح‌های جامع شهری تهران با تجارب جهانی

بررسی رویکردهای متفاوت طرح‌های جامع شهری نسبت به برنامه‌ریزی و مدیریت منظر شهری و نگاه به تجارب جهانی می‌تواند به یافتن دلایل این امر کمک کند.

گفتگو با سعید شفیعا؛ تماس با جامعۀ محلی پیش‌شرط گردشگری‌ معنامحور
مصاحبه
نظر آنلاین

تماس با جامعۀ محلی پیش‌شرط گردشگری‌ معنامحور

رونق گردشگری‌ شهری به تلفیق هر چه بیشتر فعالیت‌های گردشگری با زندگی شهری وابسته است. نظرآنلاین در همین باره مصاحبه‌ای با سعید شفیعا داشته است.

ثبت جهانی اورامانات بدون مشارکت مردمی ممکن نیست
جاذبه های گردشگری
نظر آنلاین

ثبت جهانی اورامانات بدون مشارکت مردمی ممکن نیست

مردم منطقه معتقدند اورامانات تخت زمانی شهری بزرگ بوده و مرکزیتی خاص داشته به همین دلیل از آن به عنوان تخت یا مرکز حکومت ناحیه اورامان یاد می کرده اند.