پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

تصمیم گیری درمورد طراحی نما ساختمان ها با مالک است یا شهر؟ پاسخ سیدامیر منصوری به روزنامه شرق

به عنوان یک حکم کلی می‌گویم که اصالت در برنامه‌ریزی و طراحی نما با مالک است، مگر آنکه در نقاط خاصی از شهر باشد که به لحاظ عمومی و خاطره جمعی شرایط ویژه‌ای دارد. به گزارش نظرآنلاین، اعتراض به نمای یک ساختمان قدیمی در خیابان طالقانی که به رنگ صورتی درآمده بود، به سوژه بحث در فضای مجازی تبدیل شد. سیدامیر منصوری در گفت و گو با روزنامه شرق، در

زمان و مکان در نگارگری ایرانی ، قسمت هفتم

اگر دید خاص نگارگر نسبت به جهان هستی كه نشأت گرفته از مذهب او بود، وجود نداشت، هیچگاه آثار نگارگری این چنینی خلق نمی‌شد. به تصویر كشیدن زمان و مكانی كه هم خاصیت مادی و هم خاصیت غیرمادی داشته باشد، كاری دشوار می‌نماید و شاید راه‌حلی كه نگارگران ایرانی در این مورد اتخاذ كردند، بهترین گزینه بوده باشد.

مفهوم زمان در نگارگری

زمان و مکان در نگارگری ایرانی، قسمت ششم

تصویر قصر ضحاك در نیمه‌شب ، علی‌رغم زمانی كه داستان در آن مطرح شده، و حتی وجود نشانه‌های آن یعنی ماه و ستارگان ، آسمان ابری، شمع‌های در دست بانوان و مشعل‌هایی كه در دست نگهبانان قصر است هیچ‌گونه نشانه‌ای از تأثیرات فیزیكی نور كه در حالت طبیعی مورد انتظار است، دیده نمی‌شود.

صفحه اصلی

مونوگرافی: مسجد جامع شیان

با توجه به نوشته‌های حک‌شده بر روی سنگ‌های یادبودی که در مسجد شیان نگهداری می‌شوند این مسجد در سال ۷۴۲میلادی در زمان سلسلۀ تانگ ساخته شده است.

معماری و حق

وقتی «لوموند» در ۲۳ فوریۀ ۲۰۰۴ با تیتر «قلب پاریس دوباره طراحی خواهد شد» پروندۀ سامان‌دهی منطقۀ له‌آل را علنی کرد، نگاه‌ها به این بافت تاریخی پاریس معطوف شد

معرفی کتاب جزئیات در معماری منظر معاصر

معرفی کتاب جزئیات در معماری منظر معاصر

پرداختن به جزئیات، یک منظر را منحصر به فرد و معمار منظر را برجسته می‌کند. کتاب “جزئیات در معماری منظر معاصر” با معرفی بسیاری از معماران منظر معتبر دنیا، ۴۰ طراحی منظر تاثیر گذار که اخیرا تکمیل شده اند را نمایش میدهد.

صفحه اصلی
اخبار
میلاد شیراوند

تصمیم گیری درمورد طراحی نما ساختمان ها با مالک است یا شهر؟ پاسخ سیدامیر منصوری به روزنامه شرق

به عنوان یک حکم کلی می‌گویم که اصالت در برنامه‌ریزی و طراحی نما با مالک است، مگر آنکه در نقاط خاصی از شهر باشد که به لحاظ عمومی و خاطره جمعی شرایط ویژه‌ای دارد. به گزارش نظرآنلاین، اعتراض به نمای یک ساختمان قدیمی در خیابان طالقانی که به رنگ صورتی درآمده بود، به سوژه بحث در فضای مجازی تبدیل شد. سیدامیر منصوری در گفت و گو با روزنامه شرق، در این رابطه گفت: مسئله نما، یک مسئله سهل و ممتنع است. در کشور ما دو نگاه اصلی درباره نما و کنترل نما وجود دارد. یک گروه کسانی هستند که معتقدند نما حق صاحب ملک است و اوست که با اصل تسلیط و تمسک به حدیث نبوی «الناس مسلطون علی اموالهم»، حق دارد درباره نمای ملکش تصمیم بگیرد. قاعده دیگری هم هست که عده زیادی هم به آن معتقدند و می‌گویند نما از نظر تأثیری که در بخش عمومی شهر دارد و به‌عنوان یکی از ویژگی‌های منظر شهری و ویژگی‌های عمومی شهر نقش‌آفرینی می‌کند، در حوزه حقوق عمومی است و متولی شهر، شهرداری یا وزارت مسکن موظف است درباره طراحی نما تصمیم بگیرد. او ادامه می‌دهد: چیزی که من می‌توانم اضافه کنم، این است که هر دو این دیدگاه‌ها در نقاط

نورپردازی نمای ساختمان‌های مسکونی
نقد
نظر آنلاین

نورپردازی نمای ساختمان‌های مسکونی

شاید در نگاه اول نورپردازی ساختمان نوساز در یک محله علاوه بر زیبایی، کمی نور هم به فضا اضافه کند اما چه میزان انرژی باید صرف روشنایی عمودی بنا شود؟

نگاه حقوقی به اهداف سازمان میراث فرهنگی در راستای تأسیس سازمان گردشگری شهرداری تهران
اخبار
نظر آنلاین

نگاه حقوقی به اهداف سازمان میراث فرهنگی در راستای تأسیس سازمان گردشگری شهرداری تهران

از مهم‌ترین وظایف دبیرخانه کانون ملی هماهنگی گردشگری، ايجاد ارتباط و هماهنگی بين کليه دستگاهها و نهادهای دولتی و غيردولتی مرتبط با صنعت گردشگری است.

چالش دیواره بزرگراه‌ و دیوارنگاره
اخبار
نظر آنلاین

چالش دیوار بزرگراه‌ و دیوارنگاره

در دنیای امروز شهری بدون حضور آثار هنری را نمی‌توان متصور بود، اما از هر فضای شهری و با هر رویکردی نمی‌توان انتظار کارکرد درست هنر شهری داشت.

شهر بخارا، روایت بقای منظر آبی
اخبار
نظر آنلاین

شهر بخارا، روایت بقای منظر آبی

در شهرهای ایران به طور کلی سه گروه سیستم آبی وجود داشته‌ است: یکی بر مبنای آب‌های زیرزمینی، یکی بر مبنای آب‌های جاری و دیگری بر مبنای آب‌های سطحی. در این میان اما شبکۀ آبی شهر بخارا نمونۀ قابل توجهی است. این شبکۀ آبی که سابقه‌ای از دوران پیش از اسلام دارد، در طول اعصار مختلف از ساسانیان تا تیموری‌ها و دوران خان‌های ازبک، دستورالعمل سیر توسعه‌ای را همگام با توسعۀ شهر بخارا طی کرده تا اینکه در اوایل قرن ۲۰ بخش‌های عظیمی از آن نابود شد و از میان رفت. اما در بازسازی مرکز تاریخی شهر در ۱۹۷۰-۱۹۹۰ میلادی به گونه‌ای حداقلی نقش منظرین خود را در درک گردشگران از بخارا بازیافت. در تعریف ساختار شهر بخارا می‌توان چنین گفت که بخارا مجموعه‌ای از مراکز و خرده‌مراکز شهری است که مراکز اکثر آنها به جز آنها که درون شارستان قرار گرفته‌اند، با حوض مشخص بوده است. ساختار شهری بخارا در درجۀ اول به مسیرها و در درجۀ دوم به مراکز شهری بزرگ و کوچک متکی است. سیستم آبی شهر بخارا نیز شامل رود، نهر و حوض‌ها، در گام نخست محدود به ربض شهر و دیه‌های آن بوده و باغات، مزارع، کوی و کوشک‌های ربض را مشروب می‌کرده است. از