
جدایی شهر از بندر
تأمین اشتغال، افزایش درآمد سرانه خانوار و رفاه شهری از جمله مواردی است که با جدایی تدریجی شهر از بندر به عنوان دغدغه مدیران شهری

تأمین اشتغال، افزایش درآمد سرانه خانوار و رفاه شهری از جمله مواردی است که با جدایی تدریجی شهر از بندر به عنوان دغدغه مدیران شهری

ساختار محله ای به دلیل محل توزیع خدمات، استقلال فضایی، هویت چندعملکردی و تمرکز بر فضای پیاده در مرکز محله نسبت به حوزه های مسکونی

برخورد با مفهوم «خیابان کامل» موجب تکرار در شعار پیاده سازی «TOD» و تراکم فروشی در مناطق ایستگاهی و سرانجام ابتذال در این الگوی جهانی

برنامه توسعه شهری در ایران به ارتباط اجزای شهر و همگنسازی پیکرهبندی فضایی محلات بیتوجه است و توسعه شهر موجب قطع ارتباط محله با سایر

اقدامات در حوزه شکلگیری «میدان-معبر» در دوره رضاخان، قبل از شکلگیری قانون صورت گرفته، سپس قانون به عنوان سند توسعه و نوسازی به تصویب رسیده

مبنای طرح جامع اول تهران، تمرکززدایی از مرکز شهر و آزادسازی آن از تراکم و ترافیک بود. طبق طرح، تهران به صورت خطی و با

اقدامات صورت گرفته در خصوص مرکز شهر تهران در سیاستهای سه گانه آن تاکنون در رابطه علی و معلولی یا چارچوب تأثر و تأثیر متقابل

مرکز شهر نظمی معنایی و شکلی دارد که از روابط نامتقارن و جریانات مفهومی شکل گرفته و بر اساس اشتراکات فرهنگی جامعه و منطق رویدادهای

خاطرۀ یک شهر وابسته به تولد، حیات و مرگ عناصر است و جز نمودهای عینی، محصول ذهنیت شهروندان نیز هست. حتی برچیدهشدن پل گیشا نیز

محله تابعی از ذهنیت فرد نسبت به محیط زندگی خود است. ظرفیت ذهنی هر فرد، از لحاظ کالبدی و از حیث اجتماعی تعداد مشخصی را

مشخص نیست که طرح جامع حملونقل ریلی که به تازگی مصوب شده، از کدام سیاست توسعۀ شهری تبعیت میکند و چه معیارهایی را در تعیین

داریوش بوربور، مدیر مهندسین مشاور بور بور، در واکنش به خبر شناسۀ ۴۷۴۲، جوابیۀ ای نوشته است که طبق مادۀ ۲۳ قانون مطبوعات بدون تغییر