پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

اجاره نامه

اجاره نامه و مقررات جدید آن در شهر پاریس

در دهۀ گذشته ۲۰۰۵-۲۰۱۵به طور پیوسته اجاره‌ها در شهر پاریس تا ۵۰٪ افزایش یافته داشت. بنابراین بین سالهای ۲۰۱۵تا ۲۰۱۷سیستم تثبیت اجاره مورد توجه قرار گرفت. این اقدام که توسط تصمیم دادگاه اداری در سال ۲۰۱۷ لغو شده است یکی از امکانات جدید (ماده ۱۴۰) ارائه شده توسط قانون مسکن، برنامه ریزی و توسعه دیجیتال (ELAN) در ماه نوامبر ۲۰۱۸ است. شهردار پاریس به عنوان بخشی از این قانون جدید درخواست کرد که چارچوب اجاره به سرعت فعال شود. در ماه ژانویه سال ۲۰۱۹ از دولت خواسته شد که پاریس بتواند مجددا این سیستم را به کار گیرد، که این ابزار مهم، مکمل دیگری برای سایر اقدامات سیاست مسکن گردد. اما مدیریت اجاره چگونه کار می کند؟ کنترل اجارۀ مسکن، مربوط به هر خانه ای اعم از مبله یا غیر مبله است. خانه ای که برای اولین بار اجاره می‌شود، به موجب آن باید تمدید شود. سه نوع از جارۀ مرجع سالیانه تعیین می شود: اجارۀ منفی (معادل اجارۀ مرجع -۳۰٪ از دوم)، اجارۀ مرجع، اجارۀ افزایش یافته (معادل جارۀ مرجع + ۲۰٪ از اجاره). برای خانه های مبله، اجارۀ مرجع شامل افزایش سالانه تعیین شده در دستور (استفاده از نرخ اجارۀ مرجع خانه های غیر مسکونی) است. به موجب

میدان امام علی اصفهان

نگاهی به طرح احیای میدان امام علی اصفهان

میدان امام علی واقع در شهر اصفهان با نام‌های میدان کهنه و میدان عتیق نیز شناخته می‌شود که فضایی بسیار پر اهمیت و دارای ارزش فرهنگی و تاریخی است. برای احیای میدان امام علی (ع) در اصفهان «چشم انداز ۱۴۰۴ محدوده ویژه طرح احیای میدان امام علی (ع)» تعریف شده که اهداف کلان این پروژه قويت نقش تاريخي، فرهنگي و گردشگري محدوده در شهر اصفهان،اعتلاي کيفيت زندگي اجتماعي و افزايش کارايي و بهره وري از زمين است (درگاه الکترونیکی شهرداری اصفهان). اقدامات در نظر گرفته شده برای تحقق اهداف کلان شامل نوسازي و بهسازي، اقدامات فرهنگي، اقدامات ترافیکی، اقدامات زیبا سازی و اقدامات مربوط به فضای سبز است. از آنجا که کلمۀ احیا در زبان فارسی به معنی حیات‌بخشی است این کلمه مفهومی متقارب با سرزندگی دارد. با توجه به اقدامات در نظر گرفته شده برای تحقق چشم انداز ۱۴۰۴میدان امام علی (ع) مشاهده می‌شود که این اقدامات همه‌جانبه و کلی‌نگر هستند طراحي گذرهاي پیرامون میدان، مرمت و سامان‌دهی بازارها ، نظارت اجتماعی، توجه به نفوذ پذیری، نورپردازی ، حتی آب نمای موزیکال از ابعاد این طرح هستند. این به بدان معناست که گام‌های موثری جهت سرزنده سازی این میدان برداشته شده است. اما سرزنده‌سازی یک فضای شهری دارای بعد

صفحه اصلی

مصاحبه با سید محسن امامی دربارۀ انتخاب خیابان نجات‌اللهی به عنوان گذر صنایع دستی

خیابان نجات‌اللهی به تازگی، عنوان گذر صنایع دستی را به خود گرفته است. این گذر بنا بود، عنوان گذری در محلۀ عودلاجان تهران باشد. در این باره نظرآنلاین پای صحبت سید محسن امامی نشسته است: نظرآنلاین: به تازگی خیابان استاد نجات‌اللهی به نام «گذر صنایع دستی» تهران نام‌گذاری شد. شما هم در این جلسه حاضر بودید. گویا قرار بر این بوده که بازار عودلاجان هم چنین عنوانی را بگیرد. آیا انتخاب این نام برای خیابان استاد نجات‌اللهی مناسبت دارد؟ آیا بازار عودلاجان هم می‌تواند این نام را دریافت کند؟ آیا دادن یک هویت به چند راسته و خیابان صحیح است و عملاً به ساخت برندهای رقیب می‌انجامد؟ نظر شما در این باره چیست؟ سید محسن امامی : دادن عنوان «گذر صنایع دستی» به معنای تغییر نام خیابان نجات‌اللهی نیست. هر محله‌ای می‌تواند گذری داشته باشد با عنوانی شبیه به این عنوان؛ یعنی هر محله می‌تواند برای خود یک گذر صنایع‌دستی داشته باشد یا گذر فرهنگ یا موسیقی یا غذا یا عناوینی از این دست که بیشتر به کارکردها و عملکردهای آن منطقه وابسته است. بنابراین اینکه در این قسمت از این عنوان استفاده شود و تبدیل به یک برند شود، هیچ ممانعت و منافاتی با استفادۀ این برند یا عنوان

بافت فرسوده و معیارهای شناسایی آن

بافت فرسوده و معیارهای شناسایی آن

برای عده‌ای، «خانۀ مادربزرگ» بوده‌است؛ خانه‌ای سراسر خاطره و کوچه‌هایی پر معنا! اکنون اما آن محله و کوچه‌هایش، در سایۀ فراموشی ما، زنگار گرفته و کهنه شده‌است. محله‌هایی که با وجود همۀ آن آدم‌ها و قصه‌هایشان، سنگینی وصله‌ای ناجور، با عنوان «بافت فرسوده» را به دوش می‌کشند. بافت فرسوده، اصطلاحی بی‌مسما برای توصیف محلات و مناطقی از شهر است که روزی دارای حیات شهری بوده‌اند اما اکنون به دلیل بی‌توجهی در گذر زمان، آسیب‌پذیر و کهنه شده‌اند. تجربه‌های گذشته نشان داده است که ساکنان این محلات، با این اصطلاح همدل نشده‌اند و رویکردهایی هم که منجر به طرح چنین عنوانی شده‌است، شکست خورده یا به سختی پیش‌رفته‌اند. در واقع، مشکل این رویکردها فقط مربوط به طرح این عنوان نیست؛ بلکه به فرآیند شناسایی و اقدام در برابر آن نیز مربوط می‌شود. تا سال ۱۳۹۶، شناسایی محدوده‌های بافت فرسوده، براساس معیارهای ناپایداری، نفوذناپذیری و ریزدانگی انجام می‌شد؛ تردیدی نیست که اتکای مطلق بر این معیارها، رویکردی سطحی و حتی خطرناک است؛ زیرا این معیارها مطلقاً کالبدی هستند و انبوه متغیرها و عوامل اجتماعی-فرهنگی، اقتصادی و … در آنها لحاظ نشده‌است. از سوی دیگر، در درستی همین معیارها نیاز توافقی وجود ندارد؛ زیرا خانه‌های کوچک یا کوچه‌های باریک، الزاماً نمی‌تواند به معنای

بافت فرسوده

بافت فرسوده ، اصطلاحی برای ندیدن

لویی آلتوسر، اندیشمند فرانسوی، بحثی دارد تحت این عنوان که برای خوانش متن، باید سکوت‌های آن را خواند، یعنی آنچه متن از آن نمی‌گوید. با واژۀ «بافت فرسوده» نیز باید چنین رفتار کرد، یعنی از آنچه این مفهوم پنهان می‌کند پرسش کنیم. بافت فرسوده چهار مقوله را پنهان می‌کند: نخست آنکه این بافت نیست که فرسوده است، بلکه این کژکارکردی اقتصادی و روند فقیرسازی و طرد اجتماعی است که حاصلش فرسودگی کالبدی است. دوم اینکه فرسودگی در بافت نیست بلکه فرایندی شهری است و در واقع اطلاق بافت‌فرسوده مانند نظریۀ فرهنگ فقر است که گریبان ساختار را از مسئولیت در فقر رها می‌کند و تقصیر را متوجه قربانیان آن یعنی فقرا می‌سازد، مقولۀ سوم تحمیل استانداردهای طبقۀ متوسط بر تهی‌دستان است که در واقع می‌خواهد الگوی زیست آپارتمانی طبقۀ متوسط را بر فقرای شهری مسلط کند در نهایت اصطلاح بافت فرسوده، الگویی از انباشت از طریق سلب مالکیت را در خود نهفته دارد؛ برچسب بافت فرسوده زده می‌شود تا با کاهش ارزش املاک، فرصت‌های سوداگری فراهم شود، فرصت‌هایی که به مدد سازوکارهای نوسازی از جمله تراکم تشویقی، بیشتر تقویت می‌شود. الگوی انباشت از طریق سلب مالکیت شیوه‌ای است در شهرهای سردستی که سرمایه به صورت مستمر تمایل دارد که فرایند

معماری بعد از انقلاب فاقد سبک است
معماری
نظر آنلاین

معماری بعد از انقلاب فاقد سبک است

نشست «قدرت در معماری پس از انقلاب» از سلسله نشست‌های معماری انقلاب با حضور محمدجواد مهدوی‌نژاد و سعید حقیر در گالری نظرگاه برگزار شد.

لاله‌زار به لاله، لاله‌زار نیست
منظر شهری
نظر آنلاین

لاله‌زار به لاله، لاله‌زار نیست

خیابان لاله‌زار اگرچه نیازمند حفاظت‌های بصری است، اما مداخلات و برنامه‌های جد‌ی‌تری از گاشت گل و نصب صندلی در آن نیاز است.

گاهشماری و تقویم ایرانی: ماه بهمن
یادداشت
نظر آنلاین

گاهشماری و تقویم ایرانی: ماه بهمن

در نگاه به یسنه‌های اوستا، بهمن پسر اهورامزداست که کردار مردمان را در واپسین داوری می‌سنجد و خانه‌ی او بهشت است.