
در آخرین گزارش استنادی پایگاه Web of Science ضریب تأثیر (IF) مجلات بین المللی پژوهشکده نظر ارتقا پیدا کرد.
چندی پیش در خردادماه ۱۳۹۸ نقشبرجستهای از سعدی شیرازی توسط سازمان زیباسازی شهرداری شیراز در جوار باغ دلگشا نصب میشود که با اعتراض جدی مخاطبان
کتاب گردشگری منظر ، که حاصل همکاری پژوهشکدۀ نظر و انتشارات مهکامه است، روز دوشنبه در گالری نظرگاه رونمایی میشود. در مراسم رونمایی از کتاب گردشگری منظر، سید محسن امامی، مشاور رئیس سازمان میراث فرهنگی، سید امیر منصوری، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، سعید شفیعا، عضو هیئت علمی پژوهشکدۀ نظر حضور خواهند داشت. این کتاب در دو فصل نگارش یافته که فصل اول به مقدمات و مبانی و فصل دوم به بررسیهای موردی اختصاص دارد. ساختار کتاب به شکلی است که راهنمایان گردشگری به عنوان ابزار هادی، دانشجویان به عنوان مستند آموزشی و محققان به عنوان رویکردی جدید به تحقیق گردشگری از آن استفاده خواهند کنند. در حاشیۀ رونمایی این کتاب که ابعاد تفسیری گردشگری منظر را تبیین میکند، نمایشگاه تخصصی کتاب گردشگی و منظر نیز دایر خواهد بود. در این نمایشگاه انتشارات مهکامه، سازمان زیباسازی شهر تهران و پژوهشکدۀ نظر با آثار منتشرشدۀ خود با تخفیف ويژه حضور خواهند داشت. این نمایشگاه از شنبه ۱۵ تیر تا چهارشنبه ۱۹ تیر ماه ۹۸، از ساعت ۱۰ تا ۱۸ در خیابان دکتر قریب، پلاک ۲۳، گالری نظرگاه برپا خواهد بود.
بحث حیات شبانه در هفتههای گذشته واکنشهای مخالف و موافق اعضای گروههای مختلف را بر انگیخته است. بحث در این باره گسترهای از مضرات حضور شبانه در شهر برای بنیانهای خانواده و تفاوت حیات شبانه با افزایش ساعت کار اصناف تا همسانی حیات شبانه و رفتن به کازینو را در برگرفت. در همین باره نظرآنلاین با مریم منصوری ، دکتری معماری منظر با تخصص زیبا شناسی شهری گفتگو کرده است: نظرآنلاین: چه نوع فضاهایی در شهر پتانسیل استفاده در زندگی شبانه را دارند؟ مریم منصوری: اگر این تعریف را قبول کنیم که زندگی شبانه یک فرهنگ است و نه مجموعهای از تجهیزات و امکانات فیزیکی و کالبدی، پاسخ به این سؤال که چه نوع فضاهایی در شهر میتوانند مجری زندگی شبانه باشند، کمی دور از منطق به نظر میرسد؛ زیرا شهر شب همان شهر روز است و بخشهایی از آن به خاطر شببودن غیرفعال نمیشود. البته اینکه واحدهای تجاری و اداری و غیره لزوماً دارای ساعات کار مشخص هستند، اجتنابناپذیر است. اما منظور آن است که در شهری که زندگی شبانه در آن نهادینه بوده و طراحی و برنامهریزی و خدماترسانی بر این اساس است، بلااستفادهشدن بخشهایی از شهر در شب بیمعناست. در همین چارچوب، همان طور که در روز
به محض عطف توجه هر جامعه یا ملتي به مفاهيم نوين «هويت» و «ارزشهاي اجتماعي» در عصر نو، موزهها در آن سرزمين پديد ميآيند و با ثبت و ضبط و پيش چشم آوردن مظاهر مادي و معنوي گذشتۀ تاریخي هر جامعه و استمرار بخشيدن به هويتهای جوامع در گذر زمان همچنان بر جاي ماندند. در اين ميان دفاع ۸ ساله ملت ايران بعنوان یک نقطه عطف در تاريخ معاصر ایران به شمار ميرود. طرحهای باغ_موزه دفاع مقدس بعنوان یکی از طرحهای یادمانی براي اين نبرد نه فقط بعنوان یادآوري حماسهای براي نسلهای تازه و آيندگان ، بلكه نماد تجديد ميثاق ملتي است با هويت و معناي حضور خويش و راهنماي مسيري كه اين ملت بايد بپيمايد . باغ_موزه، یک موزه رویدادی است و متفاوت از موزههایی است که صرفا بناها و اشیای تاریخی را به نمایش میگذارند. دراین میان باغ_موزه دفاع مقدس تهران در شمالیترین قطعه اراضی مشجر عباسآباد و با زیربنای ۲۰۵ هزار متر مربع با احتساب محوطهسازی، یک مجموعه بسیار بزرگ و نوین است. ساخت آن از سال ۱۳۸۴ آغاز شد و طراحی آن در قالب مسابقهای با حضور ۲۵۰ گروه از طراحان مطرح کشور شکل گرفت.این باغ_موزه در قطب فرهنگی پایتخت و در کنار مکانهایی چون، کتابخانه
علیرغم نگاه مثبت مجلس، دولت عامل اصلی عدم تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه بوده است. به این دلیل که دولت برای بستگان و مهرههای نزدیک خویش با محدودیت انتصاب مواجه میشود. اگر نگاهی بیندازیم چه در دولت احمدینژاد و دولت فعلی گزینههای انتصابی از مهرههای وابسته دولت (رابطه خویشاوندی) و یا از چهرههای بودهاند که در مجلس از اقبال لازم برای کسب رای نمایندگان مردم برخوردار نبودند (مشایی، بقایی، ملک زاده، نجفی، احمدزاده و موسوی). تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه قطعا گام مثبتی خواهد بود تا ملت بتواند از دولت مطالبه داشته باشد و حرکتی بنیادین در این تشکیلات اتفاق بیفتد. متاسفانه این سازمان حیاط خلوت دولت برای رزومه سازی برخی آدمهای سیاسی بیهویت تبدیل شده است. کلیه مدیران انتصابی از کسانی هستند که اولین نقطه مدیریتی خود را تجربه و تمرین میکنند و این موضوع باعث شده بدنه کارشناسی سازمان، تحلیل برود و از تشکیلات سازمان به دستگاههای دیگر کوچ نمایند.
یکی از ویژگی های اصلی معماری ایرانی، زمانمند و مکانمند بودن آن است، یعنی بنایی که در زمان خود پاسخگوی نیاز کاربران آن بوده و مطابق با شرایط مکانی است که در آن قرار گرفته است. توجه به این دو عامل سبب میشود تا تنها ساخت و ساز اتفاق نیفتد و با احداث بناهایی با خصوصیات آن مکان و آن زمان، معماری تداوم یابد. ساختمان ترمه با عملکرد تجاری_اداری در شهر تاریخی همدان ساخته شده است. اگر این بنا از منظر معماری ایرانی بررسی شود، لازم است دو ویژگی مذکور را در خود داشته باشد: آیا اگر این ساختمان ۲۰ سال پیش ساخته میشد با پذیرش و اقبال مخاطبانش روبرو میشد؟ همین سوال را در ارتباط با ۲۰ سال آینده هم میتوان مطرح کرد. ساختمان ترمه ساختمانی مختص به زمان خود است؛ نوع عملکردهای تعریف شده برای این بنا، زیبایی شناسی فرم آن و استفاده از مصالح روز، از جمله ویژگی هایی است که این بنا را زمانمند می کند. ساخت فضاهای تجاری این روزها عملکردی است که بیشتر ساخت و سازها را به خود اختصاص داده، در کنار عملکرد، استفاده از فرم های شناخته شده و ترکیب متفاوت و خلاقانه آن، ساختمان ترمه را متعلق به این تاریخ می
در آخرین گزارش استنادی پایگاه Web of Science ضریب تأثیر (IF) مجلات بین المللی پژوهشکده نظر ارتقا پیدا کرد.
شهرداری میتواند به جای دخالت در ساخت مسکن، با ساخت خانه به عنوان داراییهای شهرداری، به بزرگترین اجاره دار بدل شود و هم درآمد پایداری برای خود فراهم آورد.
سنگنگارههایی در جوار چشمه جاری از میترا و آناهیتا در کنار شاه ساسانی و اهورامزدا در تاق بستان برجاست. به گواه تاریخ، روزگاری این نقشها رنگین بوده است.
جشن سده در پایان چله بزرگ است و زمین باید دزدانه نفسی بکشد. در شب جشن همگان به صحرا رفته و اعتقاد داشتنه اند که با آتش بازماندۀ این آئین، سرما نابود می شود.
وضع قوانین و نظارت بر اجرای آنها توسط رسانههای خصوصی و به انحصار کشیدن رسانه، جمهوریت و مردم سالاری را خدشهدار میکند.
پس از حادثۀ پلاسکو و از همان ابتدا، نبود یک متولی که تمام جوانب موضوع را مدیریت کند، مسائل مرتبط با این ساختمان را به چالش تبدیل کرد.