
درباره ما

نظرآنلاین
نظرآنلاین کانال علمی، تحلیلی و انتقادی است که پژوهشکدۀ نظر در زمینۀ رویدادهای هنر، محیط، منظر، شهر، معماری، میراث و گردشگری راه اندازی کرده است.
شماره تماس: 66435985-021
سید امیر منصوری در گفت و گو با شرق بر لزوم بازنگری سیاست های ترافیکی به نفع زندگی شهروندان تاکید کرد.
به محض عطف توجه هر جامعه یا ملتي به مفاهيم نوين «هويت» و «ارزشهاي اجتماعي» در عصر نو، موزهها در آن سرزمين پديد ميآيند و
علیرغم نگاه مثبت مجلس، دولت عامل اصلی عدم تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه بوده است. به این دلیل که دولت برای بستگان و مهرههای نزدیک خویش با محدودیت انتصاب مواجه میشود. اگر نگاهی بیندازیم چه در دولت احمدینژاد و دولت فعلی گزینههای انتصابی از مهرههای وابسته دولت (رابطه خویشاوندی) و یا از چهرههای بودهاند که در مجلس از اقبال لازم برای کسب رای نمایندگان مردم برخوردار نبودند (مشایی، بقایی، ملک زاده، نجفی، احمدزاده و موسوی). تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه قطعا گام مثبتی خواهد بود تا ملت بتواند از دولت مطالبه داشته باشد و حرکتی بنیادین در این تشکیلات اتفاق بیفتد. متاسفانه این سازمان حیاط خلوت دولت برای رزومه سازی برخی آدمهای سیاسی بیهویت تبدیل شده است. کلیه مدیران انتصابی از کسانی هستند که اولین نقطه مدیریتی خود را تجربه و تمرین میکنند و این موضوع باعث شده بدنه کارشناسی سازمان، تحلیل برود و از تشکیلات سازمان به دستگاههای دیگر کوچ نمایند.
یکی از ویژگی های اصلی معماری ایرانی، زمانمند و مکانمند بودن آن است، یعنی بنایی که در زمان خود پاسخگوی نیاز کاربران آن بوده و مطابق با شرایط مکانی است که در آن قرار گرفته است. توجه به این دو عامل سبب میشود تا تنها ساخت و ساز اتفاق نیفتد و با احداث بناهایی با خصوصیات آن مکان و آن زمان، معماری تداوم یابد. ساختمان ترمه با عملکرد تجاری_اداری در شهر تاریخی همدان ساخته شده است. اگر این بنا از منظر معماری ایرانی بررسی شود، لازم است دو ویژگی مذکور را در خود داشته باشد: آیا اگر این ساختمان ۲۰ سال پیش ساخته میشد با پذیرش و اقبال مخاطبانش روبرو میشد؟ همین سوال را در ارتباط با ۲۰ سال آینده هم میتوان مطرح کرد. ساختمان ترمه ساختمانی مختص به زمان خود است؛ نوع عملکردهای تعریف شده برای این بنا، زیبایی شناسی فرم آن و استفاده از مصالح روز، از جمله ویژگی هایی است که این بنا را زمانمند می کند. ساخت فضاهای تجاری این روزها عملکردی است که بیشتر ساخت و سازها را به خود اختصاص داده، در کنار عملکرد، استفاده از فرم های شناخته شده و ترکیب متفاوت و خلاقانه آن، ساختمان ترمه را متعلق به این تاریخ می
غفلت از ۷۵ درصد بافت فرسوده شهر تهران، فقدان ایمنی مهم ترین معیار تشخیص فرسودگی نشست «معیار بافت فرسوده ؛ از واقعیت تا خیال» به منظور بررسی شاخصهای جدید شورای عالی شهرسازی و معماری با سخنرانی محمد آیینی، عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران، میترا کریمی، معاون توسعۀ محلهای سازمان نوسازی شهر تهران، سید امیر منصوری، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و مهدی فاطمی، عضو هیئت علمی دانشگاه بینالمللی امام خمینی، سه شنبه، ۴ تیر ۱۳۹۸ در گالری نظرگاه برگزار شد. در ابتدای این نشست مهدی فاطمی با بیان اینکه در سال ۸۵، سه معیار بافت فرسوده در کل کشور از جمله تهران تعیین شد گفت: «بدین ترتیب سه معیار ریزدانگی، نفوذناپذیری و ناپایداری مبنای کار دستگاههای ذیربط از جمله سازمان نوسازی قرار گرفت اما اشکالی که وجود داشت این بود که این معیارها تبدیل به قانون و ابلاغ و مبنای تشخیص بافت فرسوده از غیر فرسوده شد. برمبنای این شاخصها به بافتهایی که دارای ویژگیهای مذکور بودند، یکسری بستههای تشویقی برای نوسازی ارائه شد». وی ادامه داد: «در سال ۹۳، شورای عالی شهرسازی و معماری به شرکت عمران و بهسازی اعلام کرد تا این معیارها را بازنگری و به روز کند اما عملیاتی نشد تا سال ۹۶ که
کاربرد تزئینی خط علاوه بر وظیفه انتقال اطلاعات، از دیرباز در هنر سرزمینهای گوناگون و از جمله در ایران قابل مشاهده است. نمونههای فراوانی از این رویکرد تزئینی را میتوان در دوران اسلامی تشخیص داد. خط از دیرباز نزد ایرانیان مقام شامخی داشته و از دوران اسلامی به واسطه کاربردی که در نگارش کلام خدا پیدا کرد، دارای تقدس شد. تقدسی که حاصل معنای نهفته در اثر بود اما به تدریج به فرمهای قراردادی خط نیز تسری پیدا کرد. در سالهای اخیر شاهد کاربرد خطوطی در محصولات کاربردی هستیم که در گذشته ارج بالایی داشتند و حتی در نگارش و آموزش آنها شرایط خاص ارزشی لحاظ میشد. کاربرد این خطوط در محصولات کاربردی نسبت به دهههای گذشته افزایش چشمگیری داشته است. این روند را میتوان ادامه سبک تایپوگرافی تزئینی در گرافیک مدرن دانست. نمونههای بسیاری از جواهرات، لباس، محصولات دکوراتیو و… (تصاویر 1 و 2) در سالهای اخیر ساخته شدهاند که از عنصر خط و به خصوص نستعلیق به عنوان عامل اصلی تزئینیشان بهره بردهاند. این نوع نگاه به خط در غالبی مصرفی و تزئینی با واکنشهایی در سطح جامعه مواجه شده است. به خصوص در مواردی که از این خط برای تزئین کفش و اقلامی مشابه بهرهبرداری میشود. آیا
نهاد طرح راهبری و پایش طرحهای توسعۀ شهری، اردیبهشت ۹۸ با توافق شهرداری تهران، شورای اسلامی شهر تهران و وزارت راه و شهرسازی احیا شد. امیر فرجامی، از سوی شهردار تهران، به سمت ریاست این نهاد برگزیده شد. نظرآنلاین دربارۀ نهاد تازه احیا شده و جوانب مختلف آن، گفتگویی با امیر فرجامی داشته است: نظرآنلاین: نهاد جدید بر اساس چه نیازی احیا شد و آغاز به کار کرد و این نهاد چه تفاوتهایی با دورۀ قبل دارد؟ امیر فرجامی : این نهاد، نهاد جدیدی نیست، این نهاد احیاشدۀ نهاد قبلی است که به دلایل غیر منطقی منحل شده بود. در تمام دنیا در کشورهای توسعهیافته چنین نهادهایی وجود داره. علی رغم اینکه آن کشورها، مشکلات قانونی کشور مارا ندارند، شهرداریها در این کشورها نمایندگان دولت هستند. این نهادها وظیفۀ رصد و دیدهبانی طرحهای بزرگ توسعۀ شهری را بر عهده دارند. همکاران ما در گذشته، اپور را به عنوان نمونه چنین نهادهایی در پاریس بررسی کردند. نظرآنلاین: این نهاد چه امتیاز و قدرتی نسبت به نهاد قبل دارد؟ امیر فرجامی : در توافقنامهای که ماه گذشته میان وزیر، شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر تهران تهیه شد، وظایف نهاد آمده است. در مورد نهاد گذشته، توافق بر این بود نهاد، تهیهکنندۀ
سید امیر منصوری در گفت و گو با شرق بر لزوم بازنگری سیاست های ترافیکی به نفع زندگی شهروندان تاکید کرد.
وضع قوانین و نظارت بر اجرای آنها توسط رسانههای خصوصی و به انحصار کشیدن رسانه، جمهوریت و مردم سالاری را خدشهدار میکند.
پس از حادثۀ پلاسکو و از همان ابتدا، نبود یک متولی که تمام جوانب موضوع را مدیریت کند، مسائل مرتبط با این ساختمان را به چالش تبدیل کرد.
نقاشی حسنعلی وزیری شبیه نقاشیهای امپرسیونیسم بوده و اگر بعضی مناظر لخت کوهسار نبود، در مقابل تابلوهای جنگل و باغ تصور می شد که اثر یکی از اروپاییان است.
طرح مسکن محرومین، طرح چشمکزن برای دهکهای پایین است که به صورتی غیرنظاممند هرازچندگاهی در یکی از استانهای کشور، روشن میشود یا حرفی از آن به میان میآید.
از آنجا که شهرداری متولی شهر است و وظیفه ماهوی آن پایش مسائل زندگی شهروندان است، این ادعا که سهم شهرداری به اندازۀ سایر نهادها است، نمیتواند مورد قبول باشد.
نظرآنلاین کانال علمی، تحلیلی و انتقادی است که پژوهشکدۀ نظر در زمینۀ رویدادهای هنر، محیط، منظر، شهر، معماری، میراث و گردشگری راه اندازی کرده است.
شماره تماس: 66435985-021
تمامی حقوق این وب سایت برای پژوهشکده نظر محفوظ است.