
درباره ما

نظرآنلاین
نظرآنلاین کانال علمی، تحلیلی و انتقادی است که پژوهشکدۀ نظر در زمینۀ رویدادهای هنر، محیط، منظر، شهر، معماری، میراث و گردشگری راه اندازی کرده است.
شماره تماس: 66435985-021
سید امیر منصوری در گفت و گو با شرق بر لزوم بازنگری سیاست های ترافیکی به نفع زندگی شهروندان تاکید کرد.
در حاشیۀ برگزاری پنجمین دورۀ انتخابات شورایاریها، نظرآنلاین با محمدرضا طالبینژاد در این باره گفتگو کرده است: نظرآنلاین : قبل از ورود به موضوع لطفاً
در رویکرد سیستمی، شهر همچون یک پردازندۀ بزرگ، خود از خردهسیستمهایی تشکیل شده است که کوچکتر و سادهتر هستند. خیابان از جمله این سیستمهاست که نقش مهمی را در شبکه راههای شهری بر عهده دارد. اجزای تشکیلدهندۀ خیابان همان عناصر سیستمی خیابان هستند که در دو گروه مؤلفههای کالبدی و مؤلفههای عملکردی ـ تاریخی طبقهبندی میشوند و چگونگی رابطۀ این اجزاء با هم نظم خیابان را تولید میکند. لذا این نظم رابطهای چند سویه است که تنها در همگونی شکلی (خواه حوزه معماری ـ شهری، خواه اجتماعی، خواه فرهنگی و …) خلاصه نمیشود؛ ابعاد معنایی در ترکیب با اشکال، نظمی پیچیدهتر را رقم میزنند که کشف آن به قرائت پویاییهای جامعه منجر میشود. وحدت و تکثر فرم و نقش اجزا، طیفی دو سویه از نظم را برای خیابان پدید میآورد که از یک سو ثابت و از سوی دیگر رشد یابنده است. ترکیبهای متنوع از نظم، منظرهای متفاوت از خیابان را رقم زده و تصویری دیگر از شهر را به نمایش میکشد. نظم در خیابان پدیدهای محصول منظر خیابان است که با در بر داشتن لایههای مختلف از مفهوم و معنا، قابلیت تفسیر هویتهای مستقل پدید آورده خیابان را به مخاطب میدهد؛ بدین صورت که : – وحدت حداکثری صورت
«آنچه امروزه به عنوان نوسازی و بهسازی بافتهای تاریخی شهرها از آن یاد می شود نیازمند نگرشی دقیق و موشکافانه برای شناخت نقش فضا در گذشته و امتداد آن مطابق نیازهای حال و آینده است»1. این جمله بخشی از دستورالعملهای بیانۀ وین در سال ۲۰۰۵ است که تحت عنوان «مدیریت منظر شهری تاریخی» در بحث معماری معاصر و میراث تاریخی منتشر شد. به آن معنی که برخورد معاصر با میراث تاریخی شهری باید به گونهای باشد که علاوه بر توجه بر «وجه تاریخی فضا»، بتواند نیازهای «امروز و آینده» را نیز برطرف نماید. میدان امام علی(ع) یا میدان کهنه و مسجد عتیق بخش شمالی محور تاريخي اصفهان و دارای ارزشهای تاریخی، اقتصادي و اجتماعي فراوان است. طرحی که برای بهسازی و نوسازی این میدان داده شد اگرچه در بازنمایی کالبد تاریخی موفق بودهاست –و شاید حتی جاذب گردشگران باشد- ولی با گذر بیش از پنج سال از افتتاح آن، همچنان فضایی متروک و فاقد سرزندگی مورد انتظار فضایی شهری با این ابعاد تاریخی، اقتصادی و اجتماعی است. اگرچه به نظر میرسد این طرح در پیوست «کالبدی» راستههای تاریخی شهری موفق عمل کرد ولی استقبال اجتماعی از آن، خبر از گسست میان این فضا و جریانهای زندگی اجتماعی شهروندان میدهد. میدان
نسبت میانگین اندازه آشپزخانه در آپارتمان های مسکونی، طی ۵۰ سال تغییر نکرده است؛ اما نسبت میانگین اندازه فضاهای خواب و نشیمن و پذیرایی در طول این مدت تغییرات زیادی داشته اند، اما در نهایت، به اندازه نقطه اولیه بازگشتهاند.
انتخاب محور های پیاده اگر به درستی صورت بگیرند، این امکان را به مسئولین میدهند تا با افزایش مؤلفۀ پیادهمداری در شهرها، در جهت عدالت جنسیتی شهری قدم بردارند.
دلیل اصلی انتخاب جنگلهای هیرکانی به عنوان میراث جهانی یونسکو، تنوع زیستی منحصربهفرد این جنگلها در دنیا است. این جنگلها تقریباً ۵۰ میلیون سال قدمت دارند و از لحاظ دستنخوردهبودن نیز حائر اهمیت هستند. در اروپا هم جنگلهای زیادی وجود دارند اما تعداد زیادی از آنها در زمان جنگ جهانی دوم از بین رفتهاند. روایت است که جنگلهای آلمان به دست متفقین، پس از گرفتن آلمان، تراشیده و بعدها دوباره کاشته شدهاند. ولی جنگلهای هیرکانی از این آسیبها محفوظ ماندهاند. این جنگلها در ایران در سه استان گیلان، مازندران و گلستان قرار دارند و قسمت کوچکی هم در آذربایجان است. جنگلهای هیرکانی به دلیل قرارگیری و قفلشدن بین دریا و کوه، دارای امنیت نسبی بودند و به خاطر همزیستی مسالمتآمیزی که در گذشتههای دور بین انسان و طبیعت بوده، این جنگلها حفظ شدهاند. وسعت آنها در ایران تقریباً ۸۵۰ کیلومتر است و ۴۴٪ از تنوع گیاهی ایران در این جنگلها قرار دارد. علاوه بر این خیلی از گونههای جانوری کمیاب مختص به ایران هم در این منطقه قرار دارند. به این جنگلها، «جنگلهای مختلط کاسپینی هیرکانی» هم میگویند. همچنین در این جنگلها اکوسیستمی میان جانوران و پوشش گیاهی آن تشکیل شده است. حیواناتی که در منطقۀ کاسپین هستند، به خاطر
سید امیر منصوری در گفت و گو با شرق بر لزوم بازنگری سیاست های ترافیکی به نفع زندگی شهروندان تاکید کرد.
شورای شهر در جریان بررسی لایحۀ عوارض پارک حاشیهای تصویب کرد که مراکز تجاری پرتردد موظف به پرداخت هزینه برای عارضههای ترافیکیشان هستند.
افزایش سهم بودجۀ عمرانی به ۴۷ درصد در بودجۀ ۹۹، بازگشت شهرداری تهران به مسیررفتۀ ادارۀ شهر در دوران رقیب خود یعنی قالیباف است.
آزادی در بیان هنری بدیهی است، اما در شرایط هنری کشور دیرزمانی است که به هنرهای بومی و اصیل ایران کمتوجهی شده و هنر وارداتی غرب تایید و تقلید شده است.
وقت اصلاح پیش فرض ها رسیده است. تمرکز بر گردشگری بدون برنامه، خطرآفرین است. گزینههای گردشگری ایران زیاد اما فرصت برای استفاده از آنچه باقی مانده کم است.
در بودجه سال آینده ۲ هزار میلیارد اعتبار در مقیاس محلی پیشبینی شده است و شهرداری به دنبال مکانیزمی است تا این پروژه بر اساس خواست مردم محل انجام شود.
نظرآنلاین کانال علمی، تحلیلی و انتقادی است که پژوهشکدۀ نظر در زمینۀ رویدادهای هنر، محیط، منظر، شهر، معماری، میراث و گردشگری راه اندازی کرده است.
شماره تماس: 66435985-021
تمامی حقوق این وب سایت برای پژوهشکده نظر محفوظ است.