درباره ما
نظرآنلاین
نظرآنلاین کانال علمی، تحلیلی و انتقادی است که پژوهشکدۀ نظر در زمینۀ رویدادهای هنر، محیط، منظر، شهر، معماری، میراث و گردشگری راه اندازی کرده است.
شماره تماس: 66435985-021
منو
پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین
رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر
تازه ترین محصول انتشارات پژوهشکده نظر با عنوان بیانیه منظر سوم نوشته ژیل کلمان(ترجمه دکتر محمدرضا مهربانی گلزار) منتشر شد.
طبيعت دستاورد بهترين معمار يعنی خداوندگار است و برای معماران بهترين سرچشمۀ الهام بوده است. بشر در طول تاريخ از هنگامي که سرپناه، مسکن، محل
نظرآنلاین: به تازگی موضوع اصلاح پیشخرید و پیشفروش مسکن مطرح شده است. پیشفروش مسکن چه مشکلاتی را در حوزۀ عرضۀ مسکن به وجود آورده است؟ مولوی: کلاً موضوع پیشخرید و پیشفروش تا امروز یک اقدام غیررسمی بوده است. ممکن است در مورد آن قانونی وجود داشته باشد یا صحبتهایی در این چندسال شده باشد، اما به شکل رسمی این اتفاق رخ نداده است. به نوعی میتوان گفت که این موضوع بستگی به سازنده دارد یعنی ممکن است قرارداد و توافق با سازنده صورت گیرد و خیلی خوب پیش برود اما سازندۀ دیگری کار را چنان که باید انجام ندهد. عملاً فردمحوری در این قضیه حاکم است. در روند تحویل به موقع و ضرر و زیانهای اختمالی قرارداد، خدشههای زیادی ممکن است رخ دهد که این به عنوان یکی از عیبهای این کار به حساب میآید. عملاً کد رهگیری قانونیای برای این قضیه نمیتوان به کار گرفت هرچند خیلی از بنگاهها هم برای این قضیه اقدام میکنند و حتی این کد رهگیری را دریافت میکنند، اما این قضیه نمیتواند قابلیت پیگیری حقوقی که خرید و فروش ملک دارد را داشته باشد. دلیل اصلی تأکید بر این قضیه، این است که شما زمانی میتوانید سندی را ثبت کنید یا ملکی را به
مدیریت کلانشهر تهران بر اساس سیاستهای اقتصادی، از دو سال پیش ناگهان تغییری در مضمون بیلبوردهای تبلیغاتی از طریق پروژۀ «نگارخانهای به وسعت یک شهر» ایجاد کرد که مورد توجه قرار گرفت. تا پیش از این تغییر ناگهانی گویی حضور و افزایش تدریجی این بیلبوردها بدیهی و جزئی از منظر شهر محسوب میشد و به عادت بصری شهروندان تبدیل شده بود. اجرای پروژۀ «نگارخانهای به وسعت یک شهر» در اردیبهشت ۹۴یک شُک بصری در تهران بود. تکرار این حرکت با هدف «شهر بدون تبلیغات و ارتقای سطح دانش بصری شهروندان»1 در بهار سال 95 و تلاش نسبی برای رفع نواقص سال گذشته نشان داد که سازمان زیباسازی تهران به دنبال ایجاد اثری مثبت در ذهن شهروندان تهرانی است. در پروژۀ جدید تعداد زیادی از هنرمندان مشهور در زمینههای گوناگون هنری، از بازیگر و غیره به تمجید از نکات مثبت این طرح پرداختند که از طریق مجاری تبلیغاتی سازمان زیباسازی پوشش خبری هدفمندی یافت. اما خبری از نظر متخصصین هنر شهری و شهرسازی نبود! گویی راضیبودن بخشی از جامعۀ هنری ایران که بعضاً در میان مردم شناخته شده هستند کفایت میکند. در حالی که مخاطبین اصلی این آثار یعنی عامۀ مردم و ارتباطشان با این این گونۀ هنر شهری در نظر
نشست “تقویت مرکز شهر یا توسعه دانشگاه” در روز چهارشنبه ۲۹ خرداد ماه ساعت ۱۷ برگزار میشود. با کنشگری جامعۀ مدنی در لغو طرح توسعۀ دانشگاه تهران، فریز از محدودۀ این طرح برداشتهشد. در نتیجه بر اساس نظر شورای عالی شهرسازی، دانشگاه تهران به تهیۀ برنامۀ بهرهبرداری از قطعات تملکشده و ارائۀ آن برای تصویب مکلف شد. پس از لغو فریز، مرکز شهر تهران چگونه احیا خواهد شد؟ تعیین کاربری اراضی تملکشده، چه بر سر مرکز شهر تهران خواهد آورد؟ با حضور : زهرا نژادبهرام : عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران. شراره معدنیان : معاونت شهرسازی و معماری منطقه ۶. سید امیر منصوری: عضو هیئت علمی دانشگاه تهران.
سه نگاه منسوب به اثباتگرایان، پدیدارشناسان و ساختارگرایان در مورد ارتباط و پیوند انسان و مکان قابل طرح است. در این میان، هر سه نگاه به نقش معنا در پیوند و ارتباط انسان و مکان توجه داشتند؛ با این تفاوت که هرکدام سطح یا وجهی متفاوت از معنا را مورد توجه قرار دادند. بر اینمبنا، نوعی رابطۀ دوسویه میان ساکن و مسکن ضروری دانسته می شود؛ که همان «بدهبستان معنا میان ساکن و مسکن» است. ضمن آنکه این بدهبستان، امری پویا و درآمیخته با زمان و شدن مداوم است. در این بین، «معناداری مسکن» نخستین مرحله و شرط لازم برای دو مرحلۀ دیگر است. معناداربودن مسکن، مقدمهای ضروری برای اشتقاق و تفسیر معناست؛ آنچه لازمهاش تحقق دو ویژگی «خوانایی» و «آشنایی» است. اما انسان در کنار هماهنگی و انس، همیشه در جستجوی تازههاست. از اینرو، برای آنکه خانه در دل ساکنینش خانه گیرد، لازم است دو مرحلۀ دیگر را طی کند. مرحلۀ اول، تجلی آشکاری از خود (ساکن) است که طی آن، پیامهایی از خود به سوی خانه جاری میشود (معناسازی ساکن). در مرتبۀ معناسازی ساکن، خانه به کارگاه «خیال» ساکنین بدل میشود و با «پرسشانگیزی»، زمینه را برای خلق معانی جدید فراهم میآورد. این فرایند به دو صورت ذهنی
در بررسی اطلاعات سفر ۳۰۰ شهروند تهرانی به همراه ویژگیهای اقتصادی و اجتماعی آنها از طریق سازمان مطالعات جامع حملونقل و ترافیک تهران، میتوان سفرها را براساس هدف در چهاردسته تقسیمبندی کرد: سفرهای شغلی، خرید کالا و خدمات، آموزشی و تفریح و سایر. تحقیقات نشان داده که تنها سفرهای شغلی را میتوان تحت مدلی از ویژگیهای کالبدی شهر تهران درآورد و سایر سفرها به صورت مدلی از شاخصهای فردی و اقتصادی، اجتماعی هستند. همچنین، فرم شهری به میزان ۱۵.۴درصد بر مسافت طیشده با اتومبیل شخصی در سفرهای شغلی تأثیر دارد و از آنجایی که سفرهای شغلی ۶۳ درصد از مجموع مسافت طیشده افراد با اتومبیل شخصی را به خود اختصاص میدهند، میتوان گفت که در کل ویژگیهای کالبدی شهر حداقل تا ۹.۷ درصد بر میزان مسافت طیشده با اتومبیل شخصی ساکنین شهر تهران تأثیرگذار است. به نظر میرسد که تأثیر سفرهای شغلی بر کاهش انتشار CO2 و سایر آلایندهها به مراتب بیشتر از ۹.۷ درصد باشد زیرا سفرهای شغلی غالباً در ساعت اوج ترافیک انجام شده و زمان سفر در آنها برای رسیدن به یک مقصد مشخص گاهی چند برابر زمان عادی است و در این زمان نیز موتور اتومبیلها روشن است و گازهای آلاینده به درون هوا انتشار پیدا
تازه ترین محصول انتشارات پژوهشکده نظر با عنوان بیانیه منظر سوم نوشته ژیل کلمان(ترجمه دکتر محمدرضا مهربانی گلزار) منتشر شد.
پژوهش تصویر هریک از شاهان ساسانی را بر سنگنگارهها با سکۀ همان شاه مطابقت داده و با دقت در شناخت شخصیت شاه و رویدادهای نقششده بر سنگنگاره صحه گذاشته است.
آنچه تاکنون از طرح موضعی طراحی شهری محور دماوند منتشر شده، کلیات همواره درست بدون معارض است که نشانههای تصمیمگیری مبتنی بر دانش در آنها غایب است.
توانایی برقراری امنیت اولین عامل در جذب گردشگر است و حادثۀ اخیر امنیت روانی گردشگران برای ورود به ایران را از بین برده و کشور را مکان ناامنی معرفی کرده است.
نمایندگان مردم باید توجه کنند که محدود کردن اعتراض مدنی به یک یا چند مکان خاص، مشروط کردن مطالبه و درخواست و در نتیجه کماثر و کمرنگ کردن آن است.
از آغاز پاکسازی درۀ فرحزاد از معتادان و اعلام احداث راه و اکوپارک تاکنون، هیچگونه اطلاعاتی دربارۀ اینکه این طرح چه نتایج و اهدافی دارد، مطرح نشده است.
نظرآنلاین کانال علمی، تحلیلی و انتقادی است که پژوهشکدۀ نظر در زمینۀ رویدادهای هنر، محیط، منظر، شهر، معماری، میراث و گردشگری راه اندازی کرده است.
شماره تماس: 66435985-021
تمامی حقوق این وب سایت برای پژوهشکده نظر محفوظ است.