پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

چالش‌های تبدیل روستا به شهر

چالش‌های تبدیل روستا به شهر

بر اساس تعریف مرکز آمار ایران، روستا کوچکترین اجتماع بشری که شغل اکثر مردم آن کشاورزی و دامداری و حداکثر تعداد ساکنین آن پنج هزار نفر باشد.

مديريت شهری كلنگی و برنامه‌ گرایی

مديريت شهری كلنگی و برنامه‌ گرایی

شهرداران با تحمیل پروژه‌های خود به شهر، در دوران كوتاه مدیریت، به‌ شدت ضد برنامه عمل می‌كنند و شهر را به‌ اغتشاش، تباهی، ناكارآمدی و ناپایداری می کشانند.

نگاهی دوباره به ساختمان‌های بلند

نگاهی دوباره به تعریف ساختمان‌های بلند

واگذاری تعیین حدود ساختمان­‌های بلند به نهادهای مدیریت محلی، مانند آنچه در برخی از ایالات کانادا دیده می­‌شود، می­‌تواند یک راهکار باشد.

بایدها و نبایدهای مسکن اجتماعی
مسکن
سعید شفیعا

بایدها و نبایدهای مسکن اجتماعی

در طرحهای جامع مسکن، تأمین زمین ارزان، مسکن یا زمین استیجاری یا تأمین سکونتگاه در بافتهای ناکارآمد شهری به عنوان راه حل ارائه گردیده است.

لیبرال‌ دموکراسی و شهرسازی در ایران
برنامه ریزی و مدیریت شهر
نظر آنلاین

لیبرال‌ دموکراسی و شهرسازی در ایران

شهرسازی در ایران بخاطر عدم پذیرش کامل پارادایم لیبرال‌ دموکراسی و اصرار بر وارد کردن و استقرار ظواهر و نتایج نهایی فرآیندها، همواره دچار مشکل و تناقض است.

آگاه‌سازی سازنده ذی نفعان رویکردی موثرتر از فریز پلاک‌های باارزش
مصاحبه
سعید شفیعا

آگاه‌سازی سازنده ذی نفعان رویکردی موثرتر از فریز پلاک‌های باارزش

در سالهای اخیر متاسفانه بناهای میراثی و با ارزشی به صورت شبانه و یا به صورت پنهان،  تخریب شده‌اند. تلاش‌های رسانه ای و عملیاتی انجام شده پس از هر اتفاق مورد نقد قرار گرفته و کارشناسان بسیاری مجددا حول نیاز به بازبینی رویکردهای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مورد این بناها صحبت می کنند. به همین بهانه نظرآنلاین مصاحبه ای ترتیب داد تا نظرات دکتر احمدرضا شیخی را در این موضوع بداند. به نظر می‌رسد اقدامات سازمان موجب جلوگیری از درآمدزایی مالکان، فریز بی هدف املاک می شود. موضوعی که نشان از نداشتن رویکردی مشخص برای مدیریت و زنده‌سازی بناهای میراثی دارد. نظرآنلاین : رویکرد ممنوع کردن تخریب بناهای میراثی چه جایگزین درآمدزایی برای مالکان خواهد داشت؟ احمدرضا شیخی: قطعاً اگر آگاهی لازم در جامعه ایجاد شود، نیاز به تصویب قوانین سفت و سخت برای تخریب بناهای میراثی جایگاهی نخواهد داشت. چون می‌بینم در حال حاضر علی‌رغم این قوانین مالکان اقدام به تخریب بناهای تاریخی می‌کنند و دلیل این اقدام را می‌توان ریشه‌یابی کرد. در عدم مدیریت هم پیوند و مشارکت ذینفعان است. اگر مالکان را شناسایی و از فواید و سودآوری این بناها آگاه کنند، هیچ مالکی نه تنها تخریب نخواهد کرد، که هزینه برای مرمت

نقدی بر طرح توسعه دانشگاه تهران از منظر دیپلماسی شهری
یادداشت
سعید شفیعا

نقدی بر طرح توسعه دانشگاه تهران از منظر دیپلماسی شهری

دانشگاه تهران به قصد توسعه و ساماندهی در طی سال های اخیر اقدام به تملک زمین های اطراف دانشگاه به صورت تدریجی کرده است. طرحی که با نام شهر دانش قصد تاسیس شرکت های دانش بنیان و کارآفرینی دارد. سابقه این طرح به بیش از یک دهه پیش برمی گردد اما در طی چند سال به علت کمبود منابع مالی مسکوت مانده بود و دوباره از سال 1394 با تعیین اهداف و ایده های جدید با نام طرح شهر دانش، دانشگاه کارآفرین، سبز و هوشمند احیا شد. در سال 1396 روابط عمومی دانشگاه در اطلاعیه ای از تصویب نهایی نقشه طرح توسط هیئت امنای این دانشگاه خبر داد.1 مسائل متعددی همچون اهمیت دانشگاه تهران به عنوان یکی از دانشگاه های برجسته کشور، موقعیت قرارگیری آن در مرکز شهر تهران و نقشی که در تحول بافت شهری ایفا می کند، اجرای این طرح را با پیچیدگی هایی همراه کرده است و از جنبه های متعددی می توان به بررسی آن پرداخت. اما در این نوشتار از منظر دیپلماسی شهری به نقد آن پرداخته شده است. سوال اصلی اینجاست که از دیدگاه دیپلماسی شهری این طرح توجیه پذیر است؟ دیپلماسی شهری با اعمال سیاست هایی در نظام شهر به دنبال جهانی شدن