پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

چند تنِ خواب‌آلود: ۶۴ درصد حاضران در مجلس به علی‌اصغر مونسان رأی اعتماد دادند.

چکیده: ۱۲ شهریور ۱۳۹۸، علی‌اصغر مونسان در مجلس شورای اسلامی، از نمایندگان مجلس برای وزارتخانۀ نوپای میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، رأی اعتماد گرفت.

۱۲ شهریور ۱۳۹۸، علی‌اصغر مونسان با کسب ۱۶۳ رأی موافق از ۲۵۵ نفر حاضر در جلسۀ علنی مجلس شورای اسلامی، از نمایندگان مردم برای نشستن بر کرسی وزیر در وزارتخانۀ نوپای میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، رأی اعتماد گرفت.
دفترچۀ برنامۀ جناب آقای علی‌اصغر مونسان مشتمل بر چند بخش است: سه حوزۀ دخالت وزارت‌خانه و برای هر حوزه «اقدامات انجام‌شده»، «راهبردها و برنامه‌ها» و «گزارش‌های آماری».
در ابتدای برنامه‌ها و راهبردهای وزیر میراث فرهنگی، تشکیل انجمن میراث فرهنگی، رکن اساسی این وزارتخانه ذکر و در هر دو حوزۀ دیگر هم یکی از اولین راهبردها، همین تشکیل انجمن و تشکل‌های مرتبط عنوان شده است.
توسعۀ نظام اموزشی در همکاری با آموزش پرورش، جذب پژوهشگران بین‌المللی برای گسترش مطالعات ایرانشناسی، ایفای نقش میراث فرهنگی در ارتقای شاخص‌های اقتصاد ملی، افزایش حساسیت بخش قضایی نسبت به آثار ملی، تدوین مقررات خاص و اصلاح قوانین از دیگر برنامه‌های مونسان است.
وزیر پیشنهادی در حالی رابطه با بدنۀ تخصصی و کارشناسی و آموزش در حوزۀ وزارت خود را در برنامه مطرح کرده چندی پیش مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی (تأسیس ۱۳۸۶) را منحل کرده است.
برنامه‌ریزی برای احداث حداقل یک موزه در هر شهر از دیگر برنامه‌های مونسان است. براساس سرشماری سال ۹۵ ایران ۱۵۷ شهر و شهرستان با جمعیت بیش از ۱۲۰ هزار نفر دارد. مجموع کل موزه‌های فعال در ایران در برنامۀ آقای مونسان ۶۸۹ مورد ذکر شده است. یعنی به ازای هر شهرستان بالای ۱۲۰ هزار نفر، به طور میانگین ۴ موزه وجود دارد. اگر چه ممکن است برخی شهرها و یا مراکز استان‌ها، موزه‌های متعددی داشته باشند، اما ذکر مبنای شعار «هر شهر یک موزه» در این برنامه لازم و مانع کژفهمی است. به علاوه طبق آمار ارائه‌شده توسط علی‌اصغر مونسان، در ایران در سال‌های ۹۶ و ۹۷ به طور متوسط هر ۹ روز یک موزه تأسیس شده است.
به روزنبودن برنامۀ ارائه‌شده توسط مونسان از آن‌جا مشخص می‌شود که در ابتدای بخش گردشگری در این دفترچه، آمار و ارقام، تدوین این برنامه را به نیمۀ سال میلادی قبل منسوب می‌کند. پیش‌بینی‌های این برنامه برای سال ۲۰۱۸ و تاریخ ارائۀ آن نهمین ماه سال ۲۰۱۹ است.

چند تنِ خواب‌آلود: ۶۴ درصد حاضران در مجلس به علی‌اصغر مونسان رأی اعتماد دادند.عبارات «در دست بررسی است»، «در حال مطالعه است» و «در دستور کار است» که هم در بخش راهبردها و هم در بخش اقدامات به وفور دیده می‌شود و تلویحاً اشاره به عدم‌ وجود راهبرد برای ادارۀ این وزارت‌خانه دارد. چه در غیر این صورت به واسطۀ شروع این برنامه‌ها، در بخش اقدامات طبقه‌بندی می‌شدند.
یکی از «راهبرد»های ذکرشده توسط مونسان، برگزاری جشن افتتاح هشتصدمین موزه در کشور در پایان دولت دوازدهم است. تا پایان دولت دوازدهم، ۲ سال و تا افتتاح هشتصدمین موزه، ۱۱۱ موزه باقی است. به عبارتی این وزارتخانه باید به مدت دوسال هر ۶ روز از یک موزه بهره‌برداری کند. احیای بافت‌های تاریخی شهری در اولویت چندم بعد از افتتاح هشتصدمین موزه ذکر شده است. توالی و تقدم برنامه‌ها در این دفترچه، به جایگاه برنامه و اولویت‌های وزیر برای دوران وزارتش اشاره دارد.
در بخش گردشگری به افزایش آمار ورود گردشگر به ایران اشاره شده است که نمایندگان مخالف وزارت علی‌اصغر مونسان به برخی دلایل آن اشاره کرده‌ و این را دستاورد ریاست مونسان ندانسته‌اند. پروانه سلحشوری نمایندۀ مجلس شورای اسلامی که از آغاز پیگیر تبدیل سازمان به وزارتخانه و از مخالفان انتساب مونسان بود، دربارۀ آمار ارائه‌شده توسط او در بحث ورود گردشگر به ایران گفت: «این تراز به خاطر فعالیت ایشان مثبت شده یا عدم تدبیر دولت در کنترل قیمت ارز بوده که موجب شده است ایران کشوری ارزان برای سفر خارجی‌ها شود؟».
کارنامۀ اخلاقی علی‌اصغر مونسان در سمت رئیس سازمان میراث فرهنگی در انتساب اتوبوسی و رابطه‌زدۀ مدیران، نشانۀ ادامۀ همین مسیر در این وزارتخانه است. علی‌اصغر مونسان در حالی برای گرفتن رأی اعتماد به مجلس رفت که همواره با تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه مخالفت داشت.
علی‌اصغر مونسان برای دو سال آینده، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *