درباره ما
نظرآنلاین
نظرآنلاین کانال علمی، تحلیلی و انتقادی است که پژوهشکدۀ نظر در زمینۀ رویدادهای هنر، محیط، منظر، شهر، معماری، میراث و گردشگری راه اندازی کرده است.
شماره تماس: 66435985-021
منو
پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین
رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر
تازه ترین محصول انتشارات پژوهشکده نظر با عنوان بیانیه منظر سوم نوشته ژیل کلمان(ترجمه دکتر محمدرضا مهربانی گلزار) منتشر شد.
پیروز حناچی، طی حکمی عبدالحمید امامی را به معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری منصوب کرد. وی دارای کارشناسی ارشد مدیرت صنعتی است و مشاور وزیر نفت بوده است.
رئیس شورای اسلامی شهر یزد اعلام کرده است که اعضاء شورای شهر یزد خواستار ورود شورای حل اختلاف کشور در بحث تعیین و تکلیف شهردار منتخب یزد شدند.
ضعف مدیران شهری در ایجاد تعامل با کشاورزان موجب عدم برداشت آب از چاههای محدوده شهری و به دنبال آن از بین رفتن سرمایه های فضای سبز شهر اصفهان شده است.
در حال حاضر مناطق بزرگترین مراکز کسب درآمد برای شهرداری تهران هستند. به همین دلیل شهردار اعتقاد دارد که نباید انگیزه کسب درآمد را در آنها از بین برد.
نبود ناوگان مورد نیاز برای بهره برداری بهینه از سایر خطوطی که افتتاح شده، باعث شده است تا ستون فقرات حمل و نقل عمومی پایتخت با مشکلات زیادی روبه رو شود.
شهردار تهران باید با اتکا به قانون و حمایت شهروندان، انضباط و نظم را بر جریان اداره شهر حاکم سازد و بالاترین اولویت برای او حقوق عمومی مردم باشد.
تازه ترین محصول انتشارات پژوهشکده نظر با عنوان بیانیه منظر سوم نوشته ژیل کلمان(ترجمه دکتر محمدرضا مهربانی گلزار) منتشر شد.
کاربرد تزئینی خط علاوه بر وظیفه انتقال اطلاعات، از دیرباز در هنر سرزمینهای گوناگون و از جمله در ایران قابل مشاهده است. نمونههای فراوانی از این رویکرد تزئینی را میتوان در دوران اسلامی تشخیص داد. خط از دیرباز نزد ایرانیان مقام شامخی داشته و از دوران اسلامی به واسطه کاربردی که در نگارش کلام خدا پیدا کرد، دارای تقدس شد. تقدسی که حاصل معنای نهفته در اثر بود اما به تدریج به فرمهای قراردادی خط نیز تسری پیدا کرد. در سالهای اخیر شاهد کاربرد خطوطی در محصولات کاربردی هستیم که در گذشته ارج بالایی داشتند و حتی در نگارش و آموزش آنها شرایط خاص ارزشی لحاظ میشد. کاربرد این خطوط در محصولات کاربردی نسبت به دهههای گذشته افزایش چشمگیری داشته است. این روند را میتوان ادامه سبک تایپوگرافی تزئینی در گرافیک مدرن دانست. نمونههای بسیاری از جواهرات، لباس، محصولات دکوراتیو و… (تصاویر 1 و 2) در سالهای اخیر ساخته شدهاند که از عنصر خط و به خصوص نستعلیق به عنوان عامل اصلی تزئینیشان بهره بردهاند. این نوع نگاه به خط در غالبی مصرفی و تزئینی با واکنشهایی در سطح جامعه مواجه شده است. به خصوص در مواردی که از این خط برای تزئین کفش و اقلامی مشابه بهرهبرداری میشود. آیا
نهاد طرح راهبری و پایش طرحهای توسعۀ شهری، اردیبهشت ۹۸ با توافق شهرداری تهران، شورای اسلامی شهر تهران و وزارت راه و شهرسازی احیا شد. امیر فرجامی، از سوی شهردار تهران، به سمت ریاست این نهاد برگزیده شد. نظرآنلاین دربارۀ نهاد تازه احیا شده و جوانب مختلف آن، گفتگویی با امیر فرجامی داشته است: نظرآنلاین: نهاد جدید بر اساس چه نیازی احیا شد و آغاز به کار کرد و این نهاد چه تفاوتهایی با دورۀ قبل دارد؟ امیر فرجامی : این نهاد، نهاد جدیدی نیست، این نهاد احیاشدۀ نهاد قبلی است که به دلایل غیر منطقی منحل شده بود. در تمام دنیا در کشورهای توسعهیافته چنین نهادهایی وجود داره. علی رغم اینکه آن کشورها، مشکلات قانونی کشور مارا ندارند، شهرداریها در این کشورها نمایندگان دولت هستند. این نهادها وظیفۀ رصد و دیدهبانی طرحهای بزرگ توسعۀ شهری را بر عهده دارند. همکاران ما در گذشته، اپور را به عنوان نمونه چنین نهادهایی در پاریس بررسی کردند. نظرآنلاین: این نهاد چه امتیاز و قدرتی نسبت به نهاد قبل دارد؟ امیر فرجامی : در توافقنامهای که ماه گذشته میان وزیر، شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر تهران تهیه شد، وظایف نهاد آمده است. در مورد نهاد گذشته، توافق بر این بود نهاد، تهیهکنندۀ
در دهۀ گذشته ۲۰۰۵-۲۰۱۵به طور پیوسته اجارهها در شهر پاریس تا ۵۰٪ افزایش یافته داشت. بنابراین بین سالهای ۲۰۱۵تا ۲۰۱۷سیستم تثبیت اجاره مورد توجه قرار گرفت. این اقدام که توسط تصمیم دادگاه اداری در سال ۲۰۱۷ لغو شده است یکی از امکانات جدید (ماده ۱۴۰) ارائه شده توسط قانون مسکن، برنامه ریزی و توسعه دیجیتال (ELAN) در ماه نوامبر ۲۰۱۸ است. شهردار پاریس به عنوان بخشی از این قانون جدید درخواست کرد که چارچوب اجاره به سرعت فعال شود. در ماه ژانویه سال ۲۰۱۹ از دولت خواسته شد که پاریس بتواند مجددا این سیستم را به کار گیرد، که این ابزار مهم، مکمل دیگری برای سایر اقدامات سیاست مسکن گردد. اما مدیریت اجاره چگونه کار می کند؟ کنترل اجارۀ مسکن، مربوط به هر خانه ای اعم از مبله یا غیر مبله است. خانه ای که برای اولین بار اجاره میشود، به موجب آن باید تمدید شود. سه نوع از جارۀ مرجع سالیانه تعیین می شود: اجارۀ منفی (معادل اجارۀ مرجع -۳۰٪ از دوم)، اجارۀ مرجع، اجارۀ افزایش یافته (معادل جارۀ مرجع + ۲۰٪ از اجاره). برای خانه های مبله، اجارۀ مرجع شامل افزایش سالانه تعیین شده در دستور (استفاده از نرخ اجارۀ مرجع خانه های غیر مسکونی) است. به موجب
میدان امام علی واقع در شهر اصفهان با نامهای میدان کهنه و میدان عتیق نیز شناخته میشود که فضایی بسیار پر اهمیت و دارای ارزش فرهنگی و تاریخی است. برای احیای میدان امام علی (ع) در اصفهان «چشم انداز ۱۴۰۴ محدوده ویژه طرح احیای میدان امام علی (ع)» تعریف شده که اهداف کلان این پروژه قويت نقش تاريخي، فرهنگي و گردشگري محدوده در شهر اصفهان،اعتلاي کيفيت زندگي اجتماعي و افزايش کارايي و بهره وري از زمين است (درگاه الکترونیکی شهرداری اصفهان). اقدامات در نظر گرفته شده برای تحقق اهداف کلان شامل نوسازي و بهسازي، اقدامات فرهنگي، اقدامات ترافیکی، اقدامات زیبا سازی و اقدامات مربوط به فضای سبز است. از آنجا که کلمۀ احیا در زبان فارسی به معنی حیاتبخشی است این کلمه مفهومی متقارب با سرزندگی دارد. با توجه به اقدامات در نظر گرفته شده برای تحقق چشم انداز ۱۴۰۴میدان امام علی (ع) مشاهده میشود که این اقدامات همهجانبه و کلینگر هستند طراحي گذرهاي پیرامون میدان، مرمت و ساماندهی بازارها ، نظارت اجتماعی، توجه به نفوذ پذیری، نورپردازی ، حتی آب نمای موزیکال از ابعاد این طرح هستند. این به بدان معناست که گامهای موثری جهت سرزنده سازی این میدان برداشته شده است. اما سرزندهسازی یک فضای شهری دارای بعد
خیابان نجاتاللهی به تازگی، عنوان گذر صنایع دستی را به خود گرفته است. این گذر بنا بود، عنوان گذری در محلۀ عودلاجان تهران باشد. در این باره نظرآنلاین پای صحبت سید محسن امامی نشسته است: نظرآنلاین: به تازگی خیابان استاد نجاتاللهی به نام «گذر صنایع دستی» تهران نامگذاری شد. شما هم در این جلسه حاضر بودید. گویا قرار بر این بوده که بازار عودلاجان هم چنین عنوانی را بگیرد. آیا انتخاب این نام برای خیابان استاد نجاتاللهی مناسبت دارد؟ آیا بازار عودلاجان هم میتواند این نام را دریافت کند؟ آیا دادن یک هویت به چند راسته و خیابان صحیح است و عملاً به ساخت برندهای رقیب میانجامد؟ نظر شما در این باره چیست؟ سید محسن امامی : دادن عنوان «گذر صنایع دستی» به معنای تغییر نام خیابان نجاتاللهی نیست. هر محلهای میتواند گذری داشته باشد با عنوانی شبیه به این عنوان؛ یعنی هر محله میتواند برای خود یک گذر صنایعدستی داشته باشد یا گذر فرهنگ یا موسیقی یا غذا یا عناوینی از این دست که بیشتر به کارکردها و عملکردهای آن منطقه وابسته است. بنابراین اینکه در این قسمت از این عنوان استفاده شود و تبدیل به یک برند شود، هیچ ممانعت و منافاتی با استفادۀ این برند یا عنوان
نظرآنلاین کانال علمی، تحلیلی و انتقادی است که پژوهشکدۀ نظر در زمینۀ رویدادهای هنر، محیط، منظر، شهر، معماری، میراث و گردشگری راه اندازی کرده است.
شماره تماس: 66435985-021
تمامی حقوق این وب سایت برای پژوهشکده نظر محفوظ است.