پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

تصمیم گیری درمورد طراحی نما ساختمان ها با مالک است یا شهر؟ پاسخ سیدامیر منصوری به روزنامه شرق

به عنوان یک حکم کلی می‌گویم که اصالت در برنامه‌ریزی و طراحی نما با مالک است، مگر آنکه در نقاط خاصی از شهر باشد که به لحاظ عمومی و خاطره جمعی شرایط ویژه‌ای دارد. به گزارش نظرآنلاین، اعتراض به نمای یک ساختمان قدیمی در خیابان طالقانی که به رنگ صورتی درآمده بود، به سوژه بحث در فضای مجازی تبدیل شد. سیدامیر منصوری در گفت و گو با روزنامه شرق، در

«طهران» را با پای پیاده گز کنید!

«طهران» را با پای پیاده گز کنید!

مسیر‌های پیاده‌راه غیر از سنگفرش کف، باید دارای ویژگی‌های دیگری نیز باشند که شامل دسترسی عابران به فضای سبز، مبلمان شهری، اماکن خرید، تفریح و سرگرمی است.

باغ عباس آباد شاهکار نبوغ بشری است

باغ عباس آباد شاهکار نبوغ بشری است

باید از واگذاری نامناسب در باغ عباس آباد جلوگیری شود زیرا این باغ آبروی ملی محسوب می شود و دارای افق جهانی شده و باید تعهدات خود را درباره آنرا انجام دهیم.

از فرسودگی کالبدی تا فرسودگی فرا کالبدی

از فرسودگی کالبدی تا فرسودگی فرا کالبدی

بافت‌های فرسوده با تغییر شرایط اجتماعی، اقتصادی شهرها و تغییر در مفاهیم زندگی شهری و شهرسازی به بافت‌های ناکارآمدی تبدیل شده‌اند.

حلقه مفقوده پایداری اقتصاد شهری کجاست؟

حلقه مفقوده پایداری اقتصاد شهری کجاست؟

سه نیروی اجتماعی؛ بازار، دولت و جامعه مدنی، نقش ویژه ای در شکل شهر ایفا می کنند. توجه به سیمای شهرها می تواند بیانگر چیرگی گفتمانی هر کدام در هر دوره باشد.

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض شهرداری چیست و انواع آن کدامند؟

عوارض نوعی مالیات است که سازمانهای رسمی در مقابل ارائه خدمات معینی از مردم دریافت می کنند. عوارض یکی از اصلی‌ترین منبع درآمد شهرداریها است.

صفحه اصلی
اخبار
میلاد شیراوند

تصمیم گیری درمورد طراحی نما ساختمان ها با مالک است یا شهر؟ پاسخ سیدامیر منصوری به روزنامه شرق

به عنوان یک حکم کلی می‌گویم که اصالت در برنامه‌ریزی و طراحی نما با مالک است، مگر آنکه در نقاط خاصی از شهر باشد که به لحاظ عمومی و خاطره جمعی شرایط ویژه‌ای دارد. به گزارش نظرآنلاین، اعتراض به نمای یک ساختمان قدیمی در خیابان طالقانی که به رنگ صورتی درآمده بود، به سوژه بحث در فضای مجازی تبدیل شد. سیدامیر منصوری در گفت و گو با روزنامه شرق، در این رابطه گفت: مسئله نما، یک مسئله سهل و ممتنع است. در کشور ما دو نگاه اصلی درباره نما و کنترل نما وجود دارد. یک گروه کسانی هستند که معتقدند نما حق صاحب ملک است و اوست که با اصل تسلیط و تمسک به حدیث نبوی «الناس مسلطون علی اموالهم»، حق دارد درباره نمای ملکش تصمیم بگیرد. قاعده دیگری هم هست که عده زیادی هم به آن معتقدند و می‌گویند نما از نظر تأثیری که در بخش عمومی شهر دارد و به‌عنوان یکی از ویژگی‌های منظر شهری و ویژگی‌های عمومی شهر نقش‌آفرینی می‌کند، در حوزه حقوق عمومی است و متولی شهر، شهرداری یا وزارت مسکن موظف است درباره طراحی نما تصمیم بگیرد. او ادامه می‌دهد: چیزی که من می‌توانم اضافه کنم، این است که هر دو این دیدگاه‌ها در نقاط

شهرزاد مهدوی
اخبار
نظر آنلاین

شهرزاد مهدوی: «مسئولین باید به مردم اطمینان کنند!»

در روزهای گذشته، اظهار نظرهای بسیاری از سوی مسئولین مختلف دربارۀ حیات شبانه در فضای مجازی و رسانه‌های مختلف منتشر شده است. در همین راستا نظرآنلاین پای صحبت شهرزاد مهدوی کنش‌گر اجتماعی نشسته است: نظرآنلاین : زندگی شبانه یا زیست شبانه در نظر شما چه تعریفی دارد؟ شهرزاد مهدوی: از این فرصت می‌توان برای بازآفرینی در مرکز شهر بهره برد. هم‌اینک نیز تهران خواب ندارد و زندگی در آن بیست‌و‌چهار‌ساعته در جریان است، اما در رفت‌و‌آمد سواره در خیابان‌ها یا دورهمی در خانه‌هایی که بیشتر به اقشار پردرآمد تعلق دارد. خانواده‌های کم‌درآمد و میان‌درآمد که امکانات و فضاهای اختصاصی افرادِ مرفه را ندارند و روز را به کار یا تحصیل مشغولند، مایل‌اند شب را از آپارتمان‌های تنگ خود بیرون بزنند و به دور از ازدحام ترافیکی در فضای شهری وقت بگذرانند. زندگی شبانه به اقتصاد شهری و توسعۀ مشاغل هم رونق می‌بخشد و استفادۀ بهتر از زیرساخت‌های موجود را امکان‌پذیر می‌سازد. در شرایط رکود اقتصادی کنونی و بیکاری گستردۀ جوانان، زندگی شبانه تحرکی اقتصادی به بار خواهد آورد و از این فرصت می‌توان برای بازآفرینی در مرکز شهر بهره برد. اقتصاد شهری فقط به خرید و مصرف خلاصه نمی‌شود و فعالیت‌های فرهنگی، هنری، ورزشی و آموزشی را هم در برمی‌گیرد.

صفحه اصلی
نقد
نظر آنلاین

نقدی بر دیدگاه‌های کریستیان نوربرگ شولتز در مفهوم سکونت

کریستیان نوربرگ شولتز در کتاب مفهوم سکونت به تعریف و تبیین مسألۀ سکنی‌گزینی و انواع سکونت می‌پردازد. او برای سکونت سه حالت و چهار جنبه قائل است که زیر سایۀ مفاهیمی چون احراز هویت و تعیین موقعیت به این جنبه‌ها می‌پردازد. کیفیت سکنی‌گزیدن از شروط مقدماتی انسان‌بودن است. شولتز سکونت را چیزی بیش از سقفی را به عنوان سایبان قرار دادن و چند مترمربعی از زمین را زیر پا گرفتن می‌داند. وی برای سکونت سه حالت مختلف متصور است؛ سکونت مجتمع (در آبادی)، سکونت عمومی (در بنای عمومی) و سکونت خصوصی (در خانه). از دیدگاه شولتز «آبادی، فضای شهری، نهاد و خانه به همراهی یکدیگر، محیط کل یعنی جایی که سکونت به جنبه‌های طبیعی، مجتمع، عمومی و خصوصی خود در آن رخ می‌دهد را به وجود می‌آورند». آبادی نمایندۀ رخداد سکنی‌گزیدن طبیعی انسان است. هرچند در دوران معاصر انسان به میل خود آبادی محل سکونت خود را انتخاب نمی‌کند و در لحظۀ تولد در یک آبادی ازپیش‌آماده افکنده می‌شود؛ اما آبادی از منظر شولتز راه حلی برای مسأله یافتن جای پا در جهان مفروض است. از دیگر تعاریف ارائه شده برای آبادی نیز احداث بنایی نو بر روی زمین کهنه است. از گذشتۀ دور فضای شهر و آبادی محل ملاقات

صفحه اصلی
مصاحبه
نظر آنلاین

مهدی باصولی: «هنوز برنامۀ سفر در فرهنگ گردشگری ما جایگاهی ندارد»

گفتگوی نظرآنلاین با مهدی باصولی دربارۀ سفرهای نوروزی و آسیب‌شناسی آن نظرآلاین- راجع به سفرهای عید نوروز و آسیب‌شناسی این سبک سفرها کمی توضیح می‌دهید. مهدی باصولی: آسیبی که در این مبحث وجود دارد، در دو حوزه قابل بررسی است: یک مسئله مربوط به خودِ فرهنگ گردشگری در جامعه است و بحث دیگر مرتبط با مسئلۀ فرهنگ گردشگری در دستگاه‌های متولی است. وضعیت این دو مبحث باعث شده که گردشگری به صورت مطلوب و متناسب گسترش نیابد. درست است که در ایام نوروز ما با تعدد گردشگر مواجه هستیم، ولی تعدد گردشگر لزوماً به این معنا نیست که گردشگری رونق و توسعه دارد. عملاً در بعضی مواقع هم می‌بینیم که اثرات نامطلوب گردشگری بیشتر از اثرات مثبتش است، به خصوص در ایام نوروز. مشکلی که در زمینۀ خود گردشگر وجود دارد این است که فرهنگ سفر هنوز به صورت فرهنگ اقتضائی است؛ یعنی سفرها بدون برنامه انجام می‌شوند و برنامه‌ریزی فقط در حد مشخص‌کردن مقصد است و اینکه در این مقصد قرار است چه شود و چه کارهایی انجام شود یا حتی اینکه اقامت قرار است چند روزه باشد و مواردی از این دست، تعریف نمی‌شوند. نظرآلاین- اگر قرار باشد از زاویه متولی‌گری دولت به این موضوع نگاه کنیم چه

دیوارنگار ما پیروزیم شهر رشت
اخبار
سعید شفیعا

تفسیری بر دیوارنگار “ما پیروزیم” شهر رشت

تصویر، یک نقاشی واقع­‌گرای رنگی است که در آن دوازده کودک و مرد در دو ردیف به مخاطب نگاه می­کنند. در پس‌­زمینه چند صحنه پلان بندی شده آشنا وجود دارد و در آخرین پلان آسمان آبی دیده می­شود وپایین آسمان، نارنجی شده است. مردها، نوجوانان و کودکان هر کدام لباس­ها و کلیشه­هایی که یادآور یک شغل هست را با خود به همراه دارند. همه آن­ها به مخاطب می­خندند. در ردیف پایین سمت چپ تصویر، نوجوانی با پیراهنی چهارخانه و کیفی بر دوش قاب عکس مردی را در دست به سمت مخاطب نگاه داشته است. در کنارش یک روحانی جوان با عمامه مشکی و عبای قهوه­ای ایستاده. در کنار روحانی نوجوانی با لباس کار و عینک صنعتی جوش کاری در دست قرار گرفته است. در ردیف پایین سمت راست کودکی کوله پشتی بر دوش و یونیفرم مدرسه کمی به جلو خم شده و با دست راستش علامت پیروزی را به بیننده نشان می­دهد. در کنار او نوجوانی با توپ چهل تکه فوتبال در میان دستانش و تیشرت قرمز رنگ تیم ملی ایران با لبخند نگاه می­کند. بقیه افرادی که در عکس حضور دارند نیز نمادی از یک شغل هستند. دو نفر  از آن­ها لباس نظامی به تن دارند. یکی با کلاه

صفحه اصلی
اخبار
نظر آنلاین

منظر شبانه در تهران؛ ظرفیت‌ها و ضرورت‌ها

سند طرح جامع تهران (مصوب ۱۳۸۶) با توصیف و تبیین چشم‌انداز تهران به عنوان شهری «جهانی»، «شاداب»، «سرزنده» و «امن» پشتوانۀ حمایت قانونی لازم برای تحقق زندگی شبانه در شهر را فراهم کرده و به نوعی بر لزوم تبدیل پایتخت به شهری ۲۴ ساعته در کلاس جهانی تأکید کرده است. بنابراین ضرورت وجود یک برنامه‌ریزی جامع برای تداوم حیات و منظر شبانه تهران ، باید هم مدنظر مدیریت شهری و هم مورد توجه کارشناسان مسائل شهری قرار گیرد. با مروری بر ادبیات موضوع در شهرهای دنیا، می‌توان دریافت که زندگی شبانۀ شهری در حال تجربۀ نوعی «برندسازی» در فضا برای افزایش جذابیت فضاهای شبانه است. «الکساندر» چهار نکتۀ اساسی را برای ترغیب زندگی شبانه و مدیریت منسجم آن ذکر می‌کند: «توزیع متناسب فضاهای فعال شبانه در سطح شهر»، «تخصیص فعالیت مناسب به فضاهای شبانه»، «تجهیز فضاهای شبانه با خدمات مناسب» و «تأمین امنیت فضا». همچنین می‌توان به جنبه‌های اقتصادی فعالیت‌های شبانه در فضاهای شهری نیز اشاره کرد. بنابراین می‌توان دغدغده‌های مدیریت مطلوب منظر شبانه را دو بعد «عینی-کالبدی-کارکردی» و «ذهنی-روانی-ادراکی» دسته‌بندی کرد. مهم‌ترین مؤلفه‌های فرهنگی- آیینی اثرگذار در مدیریت منظر شبانه شهری در تهران و در بعد عینی-عملکردی-کارکردی شامل زیبایی کالبد و نورپردازی مناسب، تنوع فعالیتی، حمل‌ونقل (سهولت دسترسی)، اقتصاد