پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

صفحه اصلی
یادداشت
نظر آنلاین

هنرهای شهری و نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر

مدیریت کلان‌شهر تهران بر اساس سیاست‌های اقتصادی، از دو سال پیش ناگهان تغییری در مضمون بیلبوردهای تبلیغاتی از طریق پروژۀ «نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر» ایجاد کرد که مورد توجه قرار گرفت. تا پیش از این تغییر ناگهانی گویی حضور و افزایش تدریجی این بیلبوردها بدیهی و جزئی از منظر شهر محسوب می‌شد و به عادت بصری شهروندان تبدیل شده بود. اجرای پروژۀ «نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر» در اردیبهشت ۹۴یک شُک بصری در تهران بود. تکرار این حرکت با هدف «شهر بدون تبلیغات و ارتقای سطح دانش بصری شهروندان»1 در بهار سال 95 و تلاش نسبی برای رفع نواقص سال گذشته نشان داد که سازمان زیباسازی تهران به دنبال ایجاد اثری مثبت در ذهن شهروندان تهرانی است. در پروژۀ جدید تعداد زیادی از هنرمندان مشهور در زمینه‌های گوناگون هنری، از بازیگر و غیره به تمجید از نکات مثبت این طرح پرداختند که از طریق مجاری تبلیغاتی سازمان زیباسازی پوشش خبری هدف‌مندی یافت. اما خبری از نظر متخصصین هنر شهری و شهرسازی نبود! گویی راضی‌بودن بخشی از جامعۀ هنری ایران که بعضاً در میان مردم شناخته شده هستند کفایت می‌کند. در حالی که مخاطبین اصلی این آثار یعنی عامۀ مردم و ارتباطشان با این این گونۀ هنر شهری در نظر

دانشگاه تهران و مرکز شهر
اخبار
سعید شفیعا

نشست “تقویت مرکز شهر یا توسعه دانشگاه” برگزار می شود

نشست “تقویت مرکز شهر یا توسعه دانشگاه” در روز چهارشنبه ۲۹ خرداد ماه ساعت ۱۷ برگزار می‌شود. با کنشگری جامعۀ مدنی در لغو طرح توسعۀ دانشگاه تهران، فریز از محدودۀ این طرح برداشته‌شد. در نتیجه بر اساس نظر شورای عالی شهرسازی، دانشگاه تهران به تهیۀ برنامۀ بهره‌برداری از قطعات تملک‌شده و ارائۀ آن برای تصویب مکلف شد. پس از لغو فریز، مرکز شهر تهران چگونه احیا خواهد شد؟ تعیین کاربری اراضی تملک‌شده، چه بر سر مرکز شهر تهران خواهد آورد؟ با حضور : زهرا نژادبهرام : عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران. شراره معدنیان : معاونت شهرسازی و معماری منطقه ۶. سید امیر منصوری: عضو هیئت علمی دانشگاه تهران.

ساکن و مسکون
اخبار
سعید شفیعا

جستار در چگونگی پیوند ساکن و مسکن

سه نگاه منسوب به اثبات‌گرایان، پدیدارشناسان و ساختارگرایان در مورد ارتباط و پیوند انسان و مکان قابل طرح است. در این میان، هر سه نگاه به نقش معنا در پیوند و ارتباط انسان و مکان توجه داشتند؛ با این تفاوت که هرکدام سطح یا وجهی متفاوت از معنا را مورد توجه قرار دادند. بر این‌مبنا، نوعی رابطۀ دوسویه میان ساکن و مسکن ضروری دانسته می شود؛ که همان «بده‌بستان معنا میان ساکن و مسکن» است. ضمن آنکه این بده‌بستان، امری پویا و درآمیخته با زمان و شدن مداوم است. در این بین، «معناداری مسکن» نخستین مرحله و شرط لازم برای دو مرحلۀ دیگر است. معناداربودن مسکن، مقدمه‌ای ضروری برای اشتقاق و تفسیر معناست؛ آنچه لازمه‌اش تحقق دو ویژگی «خوانایی» و «آشنایی» است. اما انسان در کنار هماهنگی و انس، همیشه در جستجوی تازه‌هاست. از این‌رو، برای آنکه خانه در دل ساکنینش خانه گیرد، لازم است دو مرحلۀ دیگر را طی کند. مرحلۀ اول، تجلی آشکاری از خود (ساکن) است که طی آن، پیام‌هایی از خود به سوی خانه جاری می‌شود (معناسازی ساکن). در مرتبۀ معناسازی ساکن، خانه به کارگاه «خیال» ساکنین بدل می‌شود و با «پرسش‌انگیزی»، زمینه را برای خلق معانی جدید فراهم می‌آورد. این فرایند به دو صورت ذهنی

صفحه اصلی
اخبار
نظر آنلاین

اتومبیل شخصی و ارزیابی تأثیر فرم شهری بر استفاده از آن در مناطق شهر تهران

در بررسی اطلاعات سفر ۳۰۰ شهروند تهرانی به همراه ویژگی‌های اقتصادی و اجتماعی آنها از طریق سازمان مطالعات جامع حمل‌و‌نقل و ترافیک تهران، می‌توان سفرها را براساس هدف در چهاردسته تقسیم‌بندی کرد: سفرهای شغلی، خرید کالا و خدمات،‌ آموزشی و تفریح و سایر. تحقیقات نشان داده که تنها سفرهای شغلی را می‌توان تحت مدلی از ویژگی‌های کالبدی شهر تهران درآورد و سایر سفرها به صورت مدلی از شاخص‌های فردی و اقتصادی، اجتماعی هستند. همچنین، فرم شهری به میزان ۱۵.۴درصد بر مسافت طی‌شده با اتومبیل شخصی در سفرهای شغلی تأثیر دارد و از آنجایی که سفرهای شغلی ۶۳ درصد از مجموع مسافت طی‌شده افراد با اتومبیل شخصی را به خود اختصاص می‌دهند، می‌توان گفت که در کل ویژگی‌های کالبدی شهر حداقل تا ۹.۷ درصد بر میزان مسافت طی‌شده با اتومبیل شخصی ساکنین شهر تهران تأثیر‌گذار است. به نظر می‌رسد که تأثیر سفرهای شغلی بر کاهش انتشار CO2 و سایر آلاینده‌ها به مراتب بیشتر از ۹.۷ درصد باشد زیرا سفرهای شغلی غالباً در ساعت اوج ترافیک انجام شده و زمان سفر در آنها برای رسیدن به یک مقصد مشخص گاهی چند برابر زمان عادی است و در این زمان نیز موتور اتومبیل‌ها روشن است و گازهای آلاینده به درون هوا انتشار پیدا

ضرورت وجود ارتباط مناسب مجسمه شهری با فضا و مکان
نظرگاه
نظرگاه

ضرورت وجود ارتباط مناسب مجسمه شهری با فضا و مکان

نشست «بازشناسی تأثیر شهر بر مجسمه؛ تفاوت مجسمه شهری با مجسمه چیست؟» با سخنرانی رضا حسن‌زاده، طراح و پیکرتراش، کامبیز صبری مجسمه‌ساز و مدرس دانشکده‌های هنر و پدیده عادلوند، عضو هیأت علمی پژوهشکدۀ نظر در دو بخش تعریف مجسمه شهری و چیستی آن و بررسی تأثیرات مجسمه‌های شهری بر شهر و شهر بر مجسمه، ۲۲خرداد ۹۸ در گالری نظرگاه برگزار شد. پدیده عادلوند درابتدای این نشست در طرح مسألۀ مورد بررسی گفت: ««با وجود گذشت ۸۰ سال از حضور رسمی مجسمه‌ها در شهر، ما هنوز درگیر تعریف مجسمه شهری هستیم. وقتی تعاریف موجود را بررسی می‌کنیم، به نظر می‌رسد تلاشی برای تعریف ماهیت و چیستی مجسمۀ شهری و مولفه‌های لازم برای آن ارائه نشده، بنابراین در این جلسه تصمیم داریم که تعریفی از مجسمۀ شهری ارائه دهیم». وی ادامه داد: ««در بخش اجرایی آیین‌نامه‌های احجام هنری سازمان زیباسازی که اصلی‌ترین متولی مجسمه‌های شهری در تهران است و همچنین آیین‌نامۀ شورای تخصصی نماها و آثار حجمی، بندی مربوط به تعریف وجود دارد که همین تعاریف نشان می‌دهد نگاه عمیقی به مجسمه‌های شهری وجود ندارد. به عنوان مثال در آیین‌نامۀ احجام هنری آمده است که حجم شهری عبارت است از یک عنصر تصویری که دارای سه بعد طول، عرض و ارتفاع است.