پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

دیالکتیک فضا، شهر و شهروندان

دیالکتیک فضا، شهر و شهروندان

مدیران شهری با توجه به جایگاه خاص خود و نظر به اسناد بالادستی و علم مربوط به مدیریت تولید و توزیع فضا اقدام به آفرینش یا بازآفرینی فضا در شهر می کنند.

قلعه خندان گرگان ساماندهی می‌شود

قلعه خندان گرگان ساماندهی می‌شود

قلعه خندان گرگان یکی از قلعه‌های نظامی دوران ساسانی و اسلامی به منظور کاوش‌های باستان شناسی، ایجاد موزه و فراهم کردن بستر بازدید گردشگران ساماندهی می‌شود.

فرضیه‌های رد شده منشاء بوی نامطبوع پایتخت

فرضیه‌های رد شده منشاء بوی نامطبوع پایتخت

گزارشی ازعوامل محتمل تولید و انتشار بوی نامطبوع در سطح شهر تهران تهیه شده است که پس از بررسی برنامه 5 ساله سوم شهر تهران زمان طرح در صحن شورا مشخص می شود.

صفحه اصلی
اخبار
نظر آنلاین

از هشتم ژوئن، پنجاه و دو باغ، میدان و پارک بدون دخانیات

هر سال در سی و یکم ماه می، سازمان جهانی سلامت و همکارانش روزی را به عنوان روز جهانی «بدون دخانیات» اعلام می کنند.  پاریس نیز از این فرصت استفاده کرده  و از هشتم ماه ژوئن،  پروژه باغ های بدون دخانیات را آغاز کرده است. از سال  ۲۰۱۵ سیگار کشیدن در فضای بازی پارک ها ممنوع اعلام شد. در ژوئیه ۲۰۱۸ شهر پاریس در صدد بسط دادن این قانون ممنوعیت، برای حفظ سلامت عمومی در تمام فضای پارک ها برآمد. شورای شهر پاریس در ابتدا با اجرای این طرح در ۶ باغ موافقت کرد. این ۶ باغ با مشورت شهرداری های مناطق پاریس انتخاب شدند. بعد از موفقیت در این طرح از ژوئن ۲۰۱۹ این طرح به ۵۲ باغ گسترش یافت. در هفته اول از مقامات شهری خواسته شد که به سیگاری ها آموزش دهند. به این منظور تعدادی تابلوی اطلاعات و زیرسیگاری های فانتزی در ورودی این ۵۲ باغ نصب شد؛ همچنین بروشورهایی به منظور برانگیختن حساسیت عمومی در میان مراجعین پخش شد. در ادامه این هفته آگاه سازی، تذکر کلامی برای استفاده کنندگان دخانیات اجرا شد. مانند جریمه در نظر گرفته شده برای استفاده از دخانیات در فضای بازی پارکها،  از متخطیان جریمه ای معادل ۳۸یورو اخذ خواهد

سیاست شهری در تاریخ معاصر ایران (۱۲۹۹– ۱۳۲۰ ه.ش)؛ با تأکید بر فضاهای عمومی شهر تهران
شهر
نظر آنلاین

سیاست شهری در تاریخ معاصر ایران؛ با تأکید بر فضاهای عمومی شهر تهران

با توجه به وضعیت و شرایط اسف‌بار فضاهای عمومی شهری در ایران دورۀ قاجاریه، از نخستین و در عین حال ضروری‌ترین اقدامات صورت‌گرفته -از سال ۱۲۹۹ تا ۱۳۲۰ ش- در زمینۀ سیاست شهری، تدوین مقررات، قوانین، دستورالعمل‌ها، مصوبه‌ها، آیین‌نامه‌ها و … جهت بهبود وضعیت فضاهای عمومی شهری بوده است. در این دوره، شهرداری‌ها نیز نه تنها در زمینۀ قانون‌گذاری، بلکه در عرصۀ اجرا نیز اقدامات بسیار مهم و اثرگذاری را در زمینۀ فضای عمومی شهر و در رأس آن در توسعه و احداث خیابان، پیاده‌رو و میادین انجام دادند که بایستی به عنوان نوعی تحول در سیاست شهری محسوب کرد. دستور زبان شهرسازی این دوره -در قوانین و اجرا- هویت خود را از نحله‌های مختلفی می‌گرفت. در یک سو «اصولگرایان» قرار داشتند که به فرهنگ ملی – تاریخی ایران توجه داشتند. در سوی دیگر «بوم‌گرایان» بودند که باور داشتند می‌توان دستاوردهای غرب را در ایران بومی ساخت (روش تلفیقی یا ترکیبی). در نهایت نیز «غرب باوران» و یا «غرب‌زدگان» که معتقد بودند تنها چارۀ کار در این زمینه فرنگی‌مآب‌شدن و اخذ مظاهر تمدن غرب – به ویژه در صورت و ظاهر- است. سیاست شهری در زمینۀ فضاهای عمومی شهری، همچون هر اقدام تحول‌آفرین دیگری در این خصوص، با چالش‌ها و

صفحه اصلی
اخبار
نظر آنلاین

معماری منظر ، ذوق شخصی یا پایه‌های محکم علمی؟

طبيعت دستاورد بهترين معمار يعنی خداوندگار است و برای معماران بهترين سرچشمۀ الهام بوده است. بشر در طول تاريخ از هنگامي که سرپناه، مسکن، محل زيست، محل کار و يا هر نوع فضايي را ساخته و مورد بهره‌برداري قرار داده، هميشه برای او عوامل طبيعی يک اصل مهم و اساسي بوده‌اند. وي طي دوران حيات خود در اين زيستگاه به منظور سازگارنمودن آن با خواست‌هاي خود به دخل‌و‌تصرف در آن پرداخته است. شاید بر همین اساس بسیاری از رویکردهای موجود در طراحی منظر را بتوان به شروع زندگی غارنشینی نسبت تا به امروز نسبت داد و گفت که معماري منظر از بدو تاريخ در اختلاط با ديگر فعاليت‌هاي زمين‌آرايي مطرح بوده است. بشر به صورت تجربي با واکنش در برابر نيروهاي غالب طبيعت در دوران مختلف سعي بر آن داشته که محيط زيست خود را با توجه به نيازهاي فيزيکي، فيزيولوژيکي، روانشناختي، اجتماعي، امنيتي و . . . تحت کنترل درآورد تا از ناملايمات احتمالي در امان بماند و در آسايش زندگي کند. در این راستا او از فرایندهای متفاوت و متنوع بهره برده است. این فرایندها گاه ماحصل تجربیات فردی و امروزه نتیجۀ مطالعات تئوریک و دانش‌های مرتبط است. منظرسازي شامل عناصر هنر و علم براي گسترش كاربردي، زيبايي‌شناسانه

پیش‌فروش مسکن
اخبار
نظر آنلاین

پیش‌فروش مسکن ، نیازمند ضمانت‌های اجرایی است

نظرآنلاین: به تازگی موضوع اصلاح پیش‌خرید و پیش‌فروش مسکن مطرح شده است. پیش‌فروش مسکن چه مشکلاتی را در حوزۀ عرضۀ مسکن به وجود آورده است؟ مولوی: کلاً موضوع پیش‌خرید و پیش‌فروش تا امروز یک اقدام غیررسمی‌ بوده است. ممکن است در مورد‌ آن قانونی وجود داشته باشد یا صحبت‌هایی در این چندسال شده باشد،‌ اما به شکل رسمی این اتفاق رخ نداده است. به نوعی می‌توان گفت که این موضوع بستگی به سازنده دارد یعنی ممکن است قرارداد و توافق با سازنده صورت گیرد و خیلی خوب پیش برود اما سازندۀ دیگری کار را چنان که باید انجام ندهد. عملاً فردمحوری در این قضیه حاکم است. در روند تحویل به موقع و ضرر و زیان‌های اختمالی قرارداد، خدشه‌های زیادی ممکن است رخ دهد که این به عنوان یکی از عیب‌های این کار به حساب می‌آید. عملاً کد رهگیری قانونی‌ای برای این قضیه نمی‌توان به کار گرفت هرچند خیلی از بنگاه‌ها هم برای این قضیه اقدام می‌کنند و حتی این کد رهگیری را دریافت می‌کنند، اما این قضیه نمی‌تواند قابلیت پیگیری حقوقی که خرید و فروش ملک دارد را داشته باشد. دلیل اصلی‌ تأکید بر این قضیه،‌ این است که شما زمانی می‌توانید سندی را ثبت کنید یا ملکی را به

صفحه اصلی
یادداشت
نظر آنلاین

هنرهای شهری و نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر

مدیریت کلان‌شهر تهران بر اساس سیاست‌های اقتصادی، از دو سال پیش ناگهان تغییری در مضمون بیلبوردهای تبلیغاتی از طریق پروژۀ «نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر» ایجاد کرد که مورد توجه قرار گرفت. تا پیش از این تغییر ناگهانی گویی حضور و افزایش تدریجی این بیلبوردها بدیهی و جزئی از منظر شهر محسوب می‌شد و به عادت بصری شهروندان تبدیل شده بود. اجرای پروژۀ «نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر» در اردیبهشت ۹۴یک شُک بصری در تهران بود. تکرار این حرکت با هدف «شهر بدون تبلیغات و ارتقای سطح دانش بصری شهروندان»1 در بهار سال 95 و تلاش نسبی برای رفع نواقص سال گذشته نشان داد که سازمان زیباسازی تهران به دنبال ایجاد اثری مثبت در ذهن شهروندان تهرانی است. در پروژۀ جدید تعداد زیادی از هنرمندان مشهور در زمینه‌های گوناگون هنری، از بازیگر و غیره به تمجید از نکات مثبت این طرح پرداختند که از طریق مجاری تبلیغاتی سازمان زیباسازی پوشش خبری هدف‌مندی یافت. اما خبری از نظر متخصصین هنر شهری و شهرسازی نبود! گویی راضی‌بودن بخشی از جامعۀ هنری ایران که بعضاً در میان مردم شناخته شده هستند کفایت می‌کند. در حالی که مخاطبین اصلی این آثار یعنی عامۀ مردم و ارتباطشان با این این گونۀ هنر شهری در نظر