درباره ما
نظرآنلاین
نظرآنلاین کانال علمی، تحلیلی و انتقادی است که پژوهشکدۀ نظر در زمینۀ رویدادهای هنر، محیط، منظر، شهر، معماری، میراث و گردشگری راه اندازی کرده است.
شماره تماس: 66435985-021
منو
پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین
رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر
نشریه «گردشگری فرهنگ»، عالیترین درجه در ارزیابی کمیسیون نشریات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را کسب کرد.
در حال حاضر شهرداری دو هزار میلیارد تومان از نیروهای مسلح طلب دارد که این بدهی از محل پسماند و عوارض نوسازی است که تاکنون محقق نشده است.
الهام فخاری در واکنش به خارج شدن بررسی طرح ساماندهی دانشگاه تهران از دستور کار شورایعالی معماری و شهرسازی به وزیر نامه نوشت و نسبت به موضوع واکنش نشان داد.
کارگاه نقد راهبردی با موضوع «مشارکت شهروندی؛ راهبرد مدیریتی یا تصمیم شهروندی» روز سه شنبه۲ بهمن ماه ۱۳۹۷ در گالری نظرگاه برگزار می گردد.
تغییرات چهارباغ اصفهان میتواند آنرا به پاتوقی جذاب یا خیابانی بیروح، خلوت و مرده تبدیل کند. مدیریت شهری در این میان، نقشی کلیدی دارد.
نشست «پلاسکو در آتش؟ نقد رویکردهای بازسازی پلاسکو» روز سهشنبه در گالری نظرگاه برگزار شد. در این نشست نقدهایی به ارگانهای دخیل، جامعۀ معماران و مردم شد.
شهرسازی مدرن اصول خود را از قلب جامعۀ مدرن اروپا اخذ کرده است. اگر بخواهیم دنبالهروی واقعی غرب باشیم دیگر طایفه سالاری پاسخگو نیست.
نشریه «گردشگری فرهنگ»، عالیترین درجه در ارزیابی کمیسیون نشریات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را کسب کرد.
در بررسی اطلاعات سفر ۳۰۰ شهروند تهرانی به همراه ویژگیهای اقتصادی و اجتماعی آنها از طریق سازمان مطالعات جامع حملونقل و ترافیک تهران، میتوان سفرها را براساس هدف در چهاردسته تقسیمبندی کرد: سفرهای شغلی، خرید کالا و خدمات، آموزشی و تفریح و سایر. تحقیقات نشان داده که تنها سفرهای شغلی را میتوان تحت مدلی از ویژگیهای کالبدی شهر تهران درآورد و سایر سفرها به صورت مدلی از شاخصهای فردی و اقتصادی، اجتماعی هستند. همچنین، فرم شهری به میزان ۱۵.۴درصد بر مسافت طیشده با اتومبیل شخصی در سفرهای شغلی تأثیر دارد و از آنجایی که سفرهای شغلی ۶۳ درصد از مجموع مسافت طیشده افراد با اتومبیل شخصی را به خود اختصاص میدهند، میتوان گفت که در کل ویژگیهای کالبدی شهر حداقل تا ۹.۷ درصد بر میزان مسافت طیشده با اتومبیل شخصی ساکنین شهر تهران تأثیرگذار است. به نظر میرسد که تأثیر سفرهای شغلی بر کاهش انتشار CO2 و سایر آلایندهها به مراتب بیشتر از ۹.۷ درصد باشد زیرا سفرهای شغلی غالباً در ساعت اوج ترافیک انجام شده و زمان سفر در آنها برای رسیدن به یک مقصد مشخص گاهی چند برابر زمان عادی است و در این زمان نیز موتور اتومبیلها روشن است و گازهای آلاینده به درون هوا انتشار پیدا
نشست «بازشناسی تأثیر شهر بر مجسمه؛ تفاوت مجسمه شهری با مجسمه چیست؟» با سخنرانی رضا حسنزاده، طراح و پیکرتراش، کامبیز صبری مجسمهساز و مدرس دانشکدههای هنر و پدیده عادلوند، عضو هیأت علمی پژوهشکدۀ نظر در دو بخش تعریف مجسمه شهری و چیستی آن و بررسی تأثیرات مجسمههای شهری بر شهر و شهر بر مجسمه، ۲۲خرداد ۹۸ در گالری نظرگاه برگزار شد. پدیده عادلوند درابتدای این نشست در طرح مسألۀ مورد بررسی گفت: ««با وجود گذشت ۸۰ سال از حضور رسمی مجسمهها در شهر، ما هنوز درگیر تعریف مجسمه شهری هستیم. وقتی تعاریف موجود را بررسی میکنیم، به نظر میرسد تلاشی برای تعریف ماهیت و چیستی مجسمۀ شهری و مولفههای لازم برای آن ارائه نشده، بنابراین در این جلسه تصمیم داریم که تعریفی از مجسمۀ شهری ارائه دهیم». وی ادامه داد: ««در بخش اجرایی آییننامههای احجام هنری سازمان زیباسازی که اصلیترین متولی مجسمههای شهری در تهران است و همچنین آییننامۀ شورای تخصصی نماها و آثار حجمی، بندی مربوط به تعریف وجود دارد که همین تعاریف نشان میدهد نگاه عمیقی به مجسمههای شهری وجود ندارد. به عنوان مثال در آییننامۀ احجام هنری آمده است که حجم شهری عبارت است از یک عنصر تصویری که دارای سه بعد طول، عرض و ارتفاع است.
شکی نیست که عقل و زبان مهمترین عواملی هستند که انسان را به موجودی کاملاً ویژه و ممتاز از سایر موجودات تبدیل کردهاند. اگر انسان فاقد توان بالقوۀ یادگیری و بعد استفادۀ خلاقانه از زبان بود، ما امروز موجود دیگری بودیم. در واقع زبان و ساختار پیچیدۀ آن نیز، همچون خودِ انسان، یک معجزه است. معجزهای که انسان را، آنطور که هست، محقق نموده است. زبان، با انتقال و حتی زمینهسازی برای تحول در فرهنگ، اخلاق، رفتار، علم، هنر و محیط نرمافزارانه و سختافزارانۀ جامعه آنها را سامان میدهد. بنابراین باید بپذیریم که «زبان – فرهنگ» و «جامعه» یک سامانه یا بهتر است گفته شود یک ساختار بزرگ و پیچیده را تشکیل میدهند. محیط طبیعی و ساختهشده نیز بخشی غیرقابلتفکیک از این ساختار بزرگ را به خود اختصاص دادهاند. مسلماً، در یک نگاه کلگرایانه، ما نباید و نمیتوانیم وارد این ساختار مهم شده و بخشهایی از آن را بدون توجه به کل آن تغییر داده و در واقع منحرف و حتی تخریب نماییم. در دورۀ مدرن که تاریخ و فرهنگ (و البته زبان)، در ساماندهی فضای زیست انسان، در پیشگاه منافع اقتصادی و تکنولوژی قربانی و نخبهگرایی و صدور احکام از بالا به پایین، جانشین انسانگرایی شدند؛ پیوند ازلی بین
هدف این متن، نقدی بر مؤلفههای هنجار در روند شکلبخشی به ساختوسازهای انسانی است که در این محفل به ساخت و ساز شهر گرگان پرداخته است. مصطفی بهزادفر، مدتی است که نقش هنجارها را در پیدایش و شکلگیری شهرهای ایران، مورد مطالعه قرار داده است. وی مقالهای را در سال ۱۳۹۶با موضوع ارزیابی بافتهای تاریخی بر پایه هنجار حس تعلق به مکان (نمونه مطالعاتی؛ محله سرچشمه گرگان) در نشریه پژوهش و نظریه¬های شهری به چاپ رساند. وی جزو اساتید رشته شهرسازی است که نظریههای علوم اجتماعی و جامعه شناسی را در شهرسازی معاصر ایران مورد توجه قرار داده است. لذا در مقاله مزبور از یک همگرایی در ادبیات “حس تعلق” استفاده نموده و هنجارهای مترتب بر حس تعلق در یک دسته بندی کلی گردآوری شده است. حال در این باب دو سئوال قابل طرح است: ۱. آیا میتوان هنجارهای یک جامعه یا یک دسته از انسانها را به دیگر جوامع بسط داد؟ ۲. آیا مولفههای مورد بررسی در حوزه هنجار این مقاله، کل مولفههای موثر بر هنجار بوده و یا مولفههای دیگری نیز میتوان بر آن قائل شد؟ بر همین اساس، مقاله مزبور با هدف ارزیابی محله سرچشمه شهر گرگان بر اساس میزان مطلوبیت هنجارهای حاصل از مبانی نظری حس
كاربردهاي يك نظام سازمانيافته در ايجاد يك طراحي منظر بسيار زيادند که البته این نظام در سیستمهای آکادمیک و حرفهای متفاوت است. به طور مثال طراحی، براي يك طراح منظر حرفهای میتواند ترتيبي بدین صورت داشته باشد: تهيۀ طرح نقشه، ارائۀ تحليل از سایت، ارزيابي نيازها و تمايلات کاربران، تعيين مناطق فعاليت، طراحي مناطق فعاليت، انتخاب و قراردادن گياهان. برای بررسی روشهای طراحی منظر در طول زمان میتوان در ۱۲ قسمت این بررسی را انجام داد: ۱. اولین دسته، روشهاي طراحی قبل از ۱۸۰۰ است که بيشتر طراحان فعاليت خود را به صورت يك شاگرد در باغها آغاز ميكردند، آنها آموخته بودند كه چگونه زمين را بكنند يا چگونه گياه بكارند ولي از طراحي چيزي نميدانستند. ۲. دومین دسته بین سالهای ۱۹۰۰- ۱۸۰۰است. در این دوره در مهندسي طرح جامع يك طرح مختلط شامل نحوۀ قرارگيري موارد متشكله در كنار هم بود و در معماري طراحي و منظرسازي، طرح جامع يك طرح شامل پيشرفت طولانيمدت يك شهر جديد با كمپينگ يك دانشگاه و … بوده است. ۳. سومین دسته در بازۀ زمانی ۱۹۷۲- ۱۹۰۰ است. طراحي مبتني بر تختۀ طراحي، در ايجاد مدرنيسم فراگير مشارکت كرد كه نتيجۀ آن در طراحي و برنامهريزي منظر كمتر ولي آزاردهندهتر بوده است. در
نظرآنلاین کانال علمی، تحلیلی و انتقادی است که پژوهشکدۀ نظر در زمینۀ رویدادهای هنر، محیط، منظر، شهر، معماری، میراث و گردشگری راه اندازی کرده است.
شماره تماس: 66435985-021
تمامی حقوق این وب سایت برای پژوهشکده نظر محفوظ است.