درباره ما
نظرآنلاین
نظرآنلاین کانال علمی، تحلیلی و انتقادی است که پژوهشکدۀ نظر در زمینۀ رویدادهای هنر، محیط، منظر، شهر، معماری، میراث و گردشگری راه اندازی کرده است.
شماره تماس: 66435985-021
منو
پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین
رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر
نشریه «گردشگری فرهنگ»، عالیترین درجه در ارزیابی کمیسیون نشریات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را کسب کرد.
۳۵ درصد از جان باختگان تصادفات ترافیکی بر اثر عدم توجه راننده به جلو است و می بایست در مورد تابلوهای تبلیغات شهری و برون شهری توجه و اقدامات لازم انجام شود.
دهمین حراج تهران در هتل پارسیان آزادی توانست با فروش 34 میلیاردی، رکورد این رویداد را بشکند و نشان دهد که اقتصاد هنر در ایران روند رو به رشدی را طی میکند.
در نوسازی ایمنی شرط لازم است. ریزدانگی و معبر و دیگر شرایط زیستی تا زمانی که موضوع اصلی یعنی عدم ایمنی وجود دارد در اولویت نیستند.
بر اساس هدفگذاریهای انجام گرفته و رونق فعالیت اقامتگاه بوم گردی قرار است تا پایان دوره دولت دوازدهم، تعداد اقامتگاه های بوم گردی به 2000 عدد افزایش یابد.
در راستای کاهش قیمت تمام شده مسکن و افزایش توان خرید متقاضیان طرحی در دستور کار قرار دارد که هم اکنون در مرحله کارشناسی و طراحی مدیریتی است.
با توجه به ضرورت اصلاح ساختار سازمانی و چابک سازی سازمان شهرداری، در برنامه سوم شهر تهران، بر خلاف این رویه، سیزده ساختار سازمانی جدید ایجاد شده است.
نشریه «گردشگری فرهنگ»، عالیترین درجه در ارزیابی کمیسیون نشریات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را کسب کرد.
تصویر، یک نقاشی واقعگرای رنگی است که در آن چهار مرد و دو زن به مخاطب خیره شدهاند. در پسزمینه، سقف سالنی دیده میشود که منابع نوری دایره شکل و خطی در وسط آن چشم بینده را به خود میکشد. مرد و زنهایی که در تصویر هستند هر کدام کلیشههایی که یادآور یک شغل هست را با خود به همراه دارند. همه آنها دستکش در دست دارند و صورتهای خود را با ماسک های مختلف پوشاندهاند. مرد سمت چپ تصویر، با کت و شلواری آبی رنگ و پیراهنی بییقه، کلاه کارگاه ساختمانی بر سر دارد در حالی که یک تخته شاسی در یک دست دارد و با دست دیگر ورقهای کاغذی که بر روی تخته شاسی محکم شده را ورق میزند، وی با این حالت به مخاطب خیره شده. جای توجه دارد که مرد، صورت خود را با ماسک پزشکی پوشانده است. مردی که در کنار اوست، چند حلقه طناب بردوش راستش است و با دست راستش طنابها را گرفته. در دست دیگر او چکشی است و بر سر و صورتش کلاه ایمنی غارنوردی و ماسک ویژه معدنچیها قراردارد. او هم به بیننده خیره شده است. در کنار این مرد، زنی با روپوش سفید و مقنعه سبز رنگ ایستاده که
طراحی محیط و منظر حوزۀ گستردهای از رشتههای علمی وابسته را در برگرفته و بر همین اساس، معماران منظر میبایست در تکنیکها و روشهای مختلف تخصصی آموزش بینند. در این راستا طراح منظر میتواند با کاربست تحلیلها و تحقیقات میانرشتهای راه را برای یافتن بهترین طرح پاسخگو هموار نموده و در این میان همواره مسئلۀ خلاقیت را در نظر داشته باشد. ایشان همچنین باید از ابزارهای گوناگون جهت کنترل عوامل تأثیرگذار بر فرایند طراحی استفاده کنند. در این میان بهکارگیری شیوههای گرافیکی و دیاگرامهای تحلیلی چه با استفاده از ابزارهای ترسیمی و چه مدلهای رایانهای میتواند طراح محیط را در کاربست عوامل اساسی طرح، یاری رساند. علاوه بر درنظرداشتن تمام عوامل مورد نیاز در روند طراحی منظر برنامههای دانشگاهی نیز میبایست به اندازۀ کافی انعطافپذیر بوده تا بتوانند به خوبی علوم طبیعی را با ویژگی خلاقانۀ این حرفه ترکیب نمایند. در این راستا، میبایست دیالوگی بین تمامی رشتههای علمی وابسته و نهادهای تصمیمگیرنده و از سوی دیگر خلاقیت طراح منظر صورت گیرد. بر همین اساس باید پروژههای طراحی محیط و منظر شامل دیاگرامها و کارهای گرافیکیای باشد که دانشجویان معماری منظر در عین داشتن روشهای خلاق خود، در راستای ارائۀ طرح نهایی از آن بهره گیرند. هنگامی که دانش کافی
در دهۀ اخیر بحث مهاجرت اقلیتهای مذهبی ایرانی از کشور با تشویق و کمک سازمان «هایاس»[1] به شکل گسترده در حال رخدادن است؛ «هایاس» در ظاهر یک سازمان خیریۀ ایالات متحدۀ آمریکا است که در پاسخ به مهاجرت یهودی از امپراتوری روسیه در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم تأسیس شده است. از آنجا که جمعیت پناهندگان یهودی در سالهای اخیر کم شده، هایاس منابع خود را معطوف کمک به همهگونه پناهنده و مهاجر اقلیت مذهبی کردهاست.[2] در این فرصت به تحلیل اهداف سیاسی این سازمان یهودی_امریکایی در مورد علل تشویق و هموارکردن مهاجرت اقلیتهای دینی ایرانی از کشورشان نمیپردازیم بلکه تنها به آن بخش از این اتفاق نگاه میکنیم که شاید برای سازمان هایاس کمترین سود و برای ایران بیشترین زیان را دارد. سرزمین ایران علاوه بر کثرت جمعیتی مسلمان[3] خود مسکن و مأوای ادیان بزرگ و کهنسالی است که تاریخ سکونت ایشان در این سرزمین به بلندای تاریخ ایران باز میگردد؛ پیروان چهار دین بزرگ مشتمل بر زردشتیان[4]، یهودیان[5]، مسیحیان[6] و مندائیان[7] سدههای متمادی در ایران زندگی نمودهاند و تفکیک ایشان از سرزمین ایران و قرابتدادن آنها به همکیشانشان در سایر سرزمینها کاری بسیار دشوار و حتی میتوان گفت ناممکن است، زیرا آنها در طول هزارههای تاریخی
هرمنوتيك و نشانهشناسى، ابزارى كارآمد براى شناخت معناى شهرند. شهر، پيكرهاى معنادار است و كاركردگرايى آن تنها بخشى از حقيقت شهر به شمار میآيد. هرمنوتيك، با روشهاى علمى و آمارى قادر به كشف تفسير جمعى شهروندان از شهر است. جوامع بشرى در تاريخ در تلاش بودند كه شهرى آرمانى بر روى كرة زمين ايجاد كنند و بهشت وعده دادهشده را به واقعيتى عينى در جهان ماده مبدل كنند. شهر، همچون ساختار اثر هنرى داراى دو مؤلفة فرم و محتوا است. فرم شهر بايست در نهايت، كمپوزيسيونى زيبا از اجزايى باشد كه هريك به تنهايى واجد دو مؤلفة زيبايى و عملكرد مطلوب است. از يك سو، تجربة زندگى و حيات آرمانى نوع بشر است كه به اين تركيب، يعنى منظر شهر، شكل میدهد و از سوي ديگر، اين سيما و منظر شهر است كه تجربة زندگى آرمانى و حيات معنوى نوع بشر را مجسم و محسوس میکند. صورت و محتوا در اين نگاه هرمنوتيكى، پشتوروى يك سكه است كه جدايى آنها از يكديگر امكانپذير نيست. پس میتوان از طريق فرم، معنا را دريافت و از طريق معنا، به آفرينش فرم دست يازيد. عملى كه در پى كشف معناى فرمها و انواع نشانهها باشد، عملى هرمنوتيكى است كه غايت و هدف آن
حقوق شهروندى در ادبيات حقوقى و سياسى امروز سه معنى متفاوت دارد: اولین معنی، حقوق شهروندى به مفهوم رابطۀ ميان مردم و حاكميت است. اين مفهوم از حقوق شهروندى در اغلب موارد از صبغۀ سياسى برخوردار است. رابطۀ مردم و حاكميت در ابعاد سهگانه تقنينى، قضايى و اجرايى موجد حقوق و تكاليف متقابلى ميان دولت به مفهوم عام آن شامل قواى حاكم و شهروندان است. براى شهروندان؛ حقوقى مانند آزادى بيان، آزادى تشكيل احزاب و جمعيتهاى سياسى و عضويت در آنها، حق انتخاب مسكن، شغل و ممنوعيت بازداشت غيرقانونى، شكنجه، حق تابعيت و براى حكومت؛ حق حاكميت، وضع و اجراى قانون از جمله مصاديق آن به شمار میآيد. بنابراين در دو سوى حقوق شهروندى دولت و شهروند قرار میگيرند. مصاديق حقوق شهروندى در فصل سوم قانون اساسى تحت عنوان «حقوق ملت» احصاء شده است. دومین معنی، حقوق شهروندى به مفهوم رابطۀ ميان شهروندان است بدین معنی که مردم با زندگى در اجتماع در مقابل يكديگر حقوق و تكاليفى را بر عهده دارند. اين حقوق و تكاليف ممكن است مربوط به امور مالى يا غيرمالى آنان باشد. روابطى كه امروزه اشخاص در نتيجۀ انعقاد قرارداد با همديگر برقرار میكنند، نمونۀ بارز اين نوع از حقوق شهروندى است كه معمولاً از آن
نظرآنلاین کانال علمی، تحلیلی و انتقادی است که پژوهشکدۀ نظر در زمینۀ رویدادهای هنر، محیط، منظر، شهر، معماری، میراث و گردشگری راه اندازی کرده است.
شماره تماس: 66435985-021
تمامی حقوق این وب سایت برای پژوهشکده نظر محفوظ است.