درباره ما
نظرآنلاین
نظرآنلاین کانال علمی، تحلیلی و انتقادی است که پژوهشکدۀ نظر در زمینۀ رویدادهای هنر، محیط، منظر، شهر، معماری، میراث و گردشگری راه اندازی کرده است.
شماره تماس: 66435985-021
منو
پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین
رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر
نشریه «گردشگری فرهنگ»، عالیترین درجه در ارزیابی کمیسیون نشریات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را کسب کرد.
متروی اصفهان یک لباس گشاد و بی غواره بر تن تاریخی آن است و در حالی دوخته و بر تن معابر و خیابانهای اصفهان شد که روزی محل گذر دوچرخه سواران بود.
در حال حاضر دستگاههای اجرایی بدهیهای زیادی به قرارگاه خاتم دارند، اما قرارگاه خاتم با توجه به فشار اقتصادی، تلاش میکند چراغ کارگاهها روشن باشد.
سنگبنای اصلاح کشور، پیشگیری و مبارزه با فساد، آگاهی است و هیچ خط قرمزی نباید برای شفافیت وجود داشته باشد. البته شفافیت لزوماً به معنای افشای فساد نیست.
فعالان شهر قزوین با ارسال نامه ای به رئیس سازمان میراث فرهنگی، ضمن ابراز نگرانی از سرنوشت باغستان سنتی قزوین خواستند در انتخاب مدیران، مصلحت قزوین لحاظ شود.
مدیران شهری با توجه به جایگاه خاص خود و نظر به اسناد بالادستی و علم مربوط به مدیریت تولید و توزیع فضا اقدام به آفرینش یا بازآفرینی فضا در شهر می کنند.
قلعه خندان گرگان یکی از قلعههای نظامی دوران ساسانی و اسلامی به منظور کاوشهای باستان شناسی، ایجاد موزه و فراهم کردن بستر بازدید گردشگران ساماندهی میشود.
نشریه «گردشگری فرهنگ»، عالیترین درجه در ارزیابی کمیسیون نشریات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را کسب کرد.
مسأله: نسبیت و رابطه مجسمۀ شهری، انسان و شهر باهم، مسئلهای است که با گذشت ۸۰ سال از حضور مجسمهها در شهر همچنان در تعاریف و آئیننامههای اجرایی مغفول مانده است؛ چنانکه در تعاریف ارائهشده و بخشنامهها تلاشی برای تعریف جامع ماهیت و چیستی مجسمۀ شهری و مؤلفههای لازم برای آن ارائه نشده است. در بخش اجرایی آییننامههای احجام هنری سازمان زیباسازی که اصلیترین متولی مجسمههای شهری در تهران است و همچنین آییننامۀ شورای تخصصی نماها و آثار حجمی، بندی مربوط به تعریف وجود دارد که همین تعاریف نشان میدهد نگاه عمیقی به مجسمههای شهری وجود ندارد. به عنوان مثال در آییننامۀ احجام هنری آمده است که حجم شهری عبارت است از یک عنصر تصویری که دارای سه بعد طول، عرض و ارتفاع است. بر اساس این تعریف مشخص نیست که مجسمههای شهری باید چه مؤلفههایی داشته باشند و چه انتظاری باید از آن داشته باشیم. همچنین در آییننامۀ شورای تخصصی نیز آمده است: آثار هنری در زمینۀ مجسمههای شهری هستند که متناسب با اصول زیباییشناسی و ویژگیهای هنری و توسط هنرمندان، طراحی و ساخته میشوند که این تعریف نیز مبهم است و تعریف جامعی نیست. این تعاریف علاوه بر اشاره نکردن به چیستی مجسمۀ شهری، تفاوت آن با مجسمهسازی
خانههای قدیمی ایرانیان نشان میدهد، مسکن در نگاه آنها دارای معانی متعددی بوده است. این مساله میتواند ناشی از کارکردهای متنوع و متعدد خانه برای ایشان باشد. امروزه تغییر در فرهنگ زندگی و مدلهای معیشتی سبب شده تا کارکردهای مسکن تغییرات بسیار پیدا کنند اما میتوان گفت، هنوز هم مسکن دارای کارکردهای بسیار و معانی ذهنی متعدد برای ایرانیان است. اما به نظر میرسد این روزها، مساله « مالکیت مسکن » به قدری مهم شده که ماهیت وجودی آن را که پاسخ به نیازهای انسان در رسیدن به آسایش است را تحت الشعاع قرار داده. یکی از دلایل این مساله، تاکید اسلام بر حقوق مالکیت مسکن است. از نظر اسلام مالکیت مسکن که از آن با عنوان «حقوق مالکانه» یاد میشود، حقی است که به هیچ عنوان نمی توان آن را از مردم سلب کرد. این مساله سبب شده تا مسکن به عنوان یک دارایی مطمئن در ذهن ایرانیان جایگاه ویژه ای بیابد. در گفته های مردم نیز این مساله نمود بسیار دارد: «مسکن مالی است که زیر سر خودت است» و لذا گزینه بسیار خوبی برای حفظ و افزایش دارایی برای ایرانیان است. از سوی دیگر تصمیم گیری های قانونگذاران هم مردم را نسبت به این مساله، بیشتر سوق
فرهنگ تخصصی انگلیسی شهرسازی معنی واژۀ « طراحی شهری » را چنین بیان کرده است: طراحی شهری فرایند مشارکتی و منضبط شکلدادن به جنبههای کالبدی برای زندگی در شهرها، شهرهای کوچک و روستاها، همچنین هنر ایجاد مکانها و طراحی در متن شهری است. همین فرهنگ تخصصی انگلیسی شهرسازی، معماری منظر را به عنوان «هنر و علم برنامهریزی و طراحی فضای بیرونی برای کاربرد و سرگرمی انسان» تعریف کرده است. مطالعات انجامشده نشان میدهد که ابهام و تداخل شدید حرفهای و دانشی میان دو رشتۀ معماری منظر و طراحی شهری در طراحی محیطهای شهری به دلایل متفاوتی از جمله «اشتراکات فراوان نظری و عملی»، «بروز رویکردهای میانی» و «گسترش در مبانی و اصول» بروز یافته است. از جمله مظاهر چنین رویدادی، انجام بسیاری از پروژههای مشابه طراحی محیط است که تشخیص اینکه کدام حرفه آن را تهیه کرده است، دشوار است و یا اینکه رویکردها و گرایشهای تخصصی بسیار مشابهی در این زمینه وجود دارد. ابهامهای حرفهای در فرایند تهیۀ طرح و بروز برخی سوءتفاهمات ناشی از اختلاط و روشننبودن نقش و جایگاه هریک از حرفههای مذکور در جریان سازندگی، از دیگر مظاهر چنین رخدادی است. یافتهها مبین این نکته است که با محوریتقراردادن نگرۀ تعاملمحور به جای رویکردهای تعاملستیز و
هر سال در سی و یکم ماه می، سازمان جهانی سلامت و همکارانش روزی را به عنوان روز جهانی «بدون دخانیات» اعلام می کنند. پاریس نیز از این فرصت استفاده کرده و از هشتم ماه ژوئن، پروژه باغ های بدون دخانیات را آغاز کرده است. از سال ۲۰۱۵ سیگار کشیدن در فضای بازی پارک ها ممنوع اعلام شد. در ژوئیه ۲۰۱۸ شهر پاریس در صدد بسط دادن این قانون ممنوعیت، برای حفظ سلامت عمومی در تمام فضای پارک ها برآمد. شورای شهر پاریس در ابتدا با اجرای این طرح در ۶ باغ موافقت کرد. این ۶ باغ با مشورت شهرداری های مناطق پاریس انتخاب شدند. بعد از موفقیت در این طرح از ژوئن ۲۰۱۹ این طرح به ۵۲ باغ گسترش یافت. در هفته اول از مقامات شهری خواسته شد که به سیگاری ها آموزش دهند. به این منظور تعدادی تابلوی اطلاعات و زیرسیگاری های فانتزی در ورودی این ۵۲ باغ نصب شد؛ همچنین بروشورهایی به منظور برانگیختن حساسیت عمومی در میان مراجعین پخش شد. در ادامه این هفته آگاه سازی، تذکر کلامی برای استفاده کنندگان دخانیات اجرا شد. مانند جریمه در نظر گرفته شده برای استفاده از دخانیات در فضای بازی پارکها، از متخطیان جریمه ای معادل ۳۸یورو اخذ خواهد
با توجه به وضعیت و شرایط اسفبار فضاهای عمومی شهری در ایران دورۀ قاجاریه، از نخستین و در عین حال ضروریترین اقدامات صورتگرفته -از سال ۱۲۹۹ تا ۱۳۲۰ ش- در زمینۀ سیاست شهری، تدوین مقررات، قوانین، دستورالعملها، مصوبهها، آییننامهها و … جهت بهبود وضعیت فضاهای عمومی شهری بوده است. در این دوره، شهرداریها نیز نه تنها در زمینۀ قانونگذاری، بلکه در عرصۀ اجرا نیز اقدامات بسیار مهم و اثرگذاری را در زمینۀ فضای عمومی شهر و در رأس آن در توسعه و احداث خیابان، پیادهرو و میادین انجام دادند که بایستی به عنوان نوعی تحول در سیاست شهری محسوب کرد. دستور زبان شهرسازی این دوره -در قوانین و اجرا- هویت خود را از نحلههای مختلفی میگرفت. در یک سو «اصولگرایان» قرار داشتند که به فرهنگ ملی – تاریخی ایران توجه داشتند. در سوی دیگر «بومگرایان» بودند که باور داشتند میتوان دستاوردهای غرب را در ایران بومی ساخت (روش تلفیقی یا ترکیبی). در نهایت نیز «غرب باوران» و یا «غربزدگان» که معتقد بودند تنها چارۀ کار در این زمینه فرنگیمآبشدن و اخذ مظاهر تمدن غرب – به ویژه در صورت و ظاهر- است. سیاست شهری در زمینۀ فضاهای عمومی شهری، همچون هر اقدام تحولآفرین دیگری در این خصوص، با چالشها و
نظرآنلاین کانال علمی، تحلیلی و انتقادی است که پژوهشکدۀ نظر در زمینۀ رویدادهای هنر، محیط، منظر، شهر، معماری، میراث و گردشگری راه اندازی کرده است.
شماره تماس: 66435985-021
تمامی حقوق این وب سایت برای پژوهشکده نظر محفوظ است.