درباره ما
نظرآنلاین
نظرآنلاین کانال علمی، تحلیلی و انتقادی است که پژوهشکدۀ نظر در زمینۀ رویدادهای هنر، محیط، منظر، شهر، معماری، میراث و گردشگری راه اندازی کرده است.
شماره تماس: 66435985-021
منو
پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین
رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر
«اورموند جیلی»(Ormond Gigli)، عکاسی بود که در سال 1960، تصویر معروف «دختران در پنجرهها» (Girls in the Windows) را با ابتکار خود خلق کرد. عکسی که به تقریب جزو پر فروشترین عکسهای جهان شد
همه چیز از سفر پژوهشی چهار روزه به شیرگاه در تعطیلات نیمه خرداد ماه ۱۳۹۲ شروع شد. در آنجا سراغ سفرهای خارجی را از دکتر
شاید مهمترین خصوصیت دانشکدههای معماری در جهان از بدو پیدایش آنها، مسئلۀ «نگرش» و در واقع نوع تفکر این مراکز بوده است که طبعاً براساس نوع تفکر و نگرش پایهگذاران و استادان معماری گردانندۀ آنها شکل گرفته و برنامهریزیهای آموزشی آنها هم براساس همین «نوع تفکر» انجام میگیرد. دانشکدههای ما هیچ یک مدارس تفکر نیستند و تا زمانی که نباشند، هیچ پیشرفت جدی و عمیقی در وضعیت معماری کشور حاصل نمیشود. ویژگی اصلی این مدارس تفکر، اول این است که بهطور مستمر با استفاده از نخبگان و خبرگان، به پژوهش، بحث و تولید اندیشه بپردازند. این اندیشهها باید پرداخته و مکتوب شوند تا عکسالعمل و برخورد دیگر صاحبنظران معمار دربارۀ آنها عنوان شود. با تداوم چنین حرکتی توسط این مدارس تفکر، میتوان انتظار رشد و پویایی در عرصۀ معماری را داشت. دوم آنکه این مدارس تفکر باید حتماً مستقل و فراتر از دولتها و سیاست قدرتهای حاکم عمل کنند. تنها زمانیکه مدارس معماری ما تبدیل به چنین مدارس تفکر اندیشمند و پویایی شوند، میتوانند درمورد تمام اتفاقات کوچک و بزرگ جاری در معماری کشور، با قدرت و تأثیر فراوان اعلام نظر کرده و انجام نظر خود را پیگیری کنند. از این رو است که تا زمانیکه مدارس معماری ما به چنین مراکزی
ضعف های موجود در نظام آموزش معماری، این سؤال را مطرح می سازد که Lچگونه می توان از روش آموزش مبتنی بر پرسش برای ارتقای توان طراحی بهره گرفت»؟ در حال حاضر، روشهای آموزش بر انتقال یکسویۀ علم از معلم به دانشجو، استوار است. در این فرایند، دانشجو منفعل است و نقش او به آموختن آنچه به وی داده میشود منحصر می شود. رشتههایی که بر خلاقیت استوارند، به بیش از آموزش علوم مرتبط و ضروری خود نیاز دارند. تربیت دانشجو در این حرفه از یکسو وابسته به فعلیتیافتن توانمندیها و مهارتهای فردی اوست و از سوی دیگر، در گروی رشد بینش کلنگر آنهاست. راهکار برون رفت از این وضعیت، شیوۀ «آموزش مبتنی بر کشف»* است. در این روش، هر سفر آموزشی دارای ۳ محصول اصلی است: ۱) پژوهشگرانی که حتی با یکدیگر آشنا نیز نیستند، طی سفر یاد میگیرند که چگونه میتوان نسبتبه حقوق یکدیگر احترام گذاشت، با هم زندگی کرد و یک هویت جمعی و کل جدید را به وجود آورد. ۲) پرسشهای جدید و مبتکرانهای خلق میشود که در شرایط رکود علمی در زمینۀ هنرومعماری ایران، جای خالی آنها برای اهل فن محسوس است. در این روند، نظریهپردازی آغاز میشود. ۳) تولید علم، نتیجۀ فعالیت پژوهشگر در
نگرش پستمدرن در پی ایجاد ارتباط میان سنت و مدرنیته است و مضامین آن چندان باهم سازگار نیستند. تغییر دائمی چشماندازها و تحول دائم افقها بدون هرگونه معیار مشترک! زبان، واقعیت را میسازد. کولاژ به صورت اصلیترین تکنیک هنری عصر حاضر درمیآید. کثرت چشماندازها به پراکندگی تجارب هنری میانجامد. هر ایدهای که به ذهن میرسد بدون تعمق و بلافاصله مورد اجرا قرار میگیرد. اصالت ایده به اصالت اجرا منجر میشود. بدون هرگونه ملاک و دستورالعمل ازپیش تنظیمشده! مونتاژ و ترکیب همۀ سبکها و شیوهها در همۀ دورانها، بدون مرزبندی بین سنت و مدرنیته! پسامدرن مرحلهای از تاریخ جهان غرب است که عقل و خرد دوران مدرنیته را زیر سؤال میبرد و آن را از اعتبار و سندیت میاندازد. اکثر فیلسوفان واژۀ «پسامدرنیسم» را برای اشاره به نهضتی به کار میبرند که در دهۀ 1960 شکل گرفت و دوران آن بهطور جدی در ۱۹۷۵ به پایان رسید و از آن شور و نشاط اولیه، فرو افتاد. پسامدرنیسم مدعی رد اکثر ارکان فکری تمدن امروزی غرب است. اگر مدرنیته براساس نقد سنتها شکل گرفت و همواره متکی به سخن نقادانه پیش رفت، پستمدرنیته، سنتهای مدرنیته را به نقد کشید. در سال ۱۹۰۸ سخنگوی فتوریستها، «مارینتی» نجات هنر ایتالیا را در گرو سیلاببستن
هنر اسلامی اشياء را با اصول جهاني خويش مرتبط ميسازد. هرچيز به ميزاني كه صفتي الهي را متجلي ميسازد، از كمال و زيبايي بهره ميبرد. پس نميتوان كمال را در چيزي جستوجو كرد، مگر آنكه قابليت آيینهگي صفات خدا را داشته باشد. هنر بصري اسلامي بازتاب بصري كلام وحي است و از حقيقت و جوهر بيشكل آن (قرآن) نشأت ميگيرد. هنر اسلامي در اصل از توحيد، يعني از تسليم در برابر يگانگي خدا و شهود آن حاصل ميشود. جوهر توحيد در وراي كلمات قرار دارد و خود را در قرآن به واسطۀ بارقههاي ناگهاني و منقطع متجلي ميسازد. اين بارقهها در ساحت تخيل بصري در صور بلورين تبلور مييابد و اين صور هستند كه به نوبۀ خود، جوهر هنر اسلامي را پديد ميآورند. سلب، ايجاب، كثرت در وحدت و وحدت در كثرت از نمودهاي تقابل روح و ماده در هنر دوران اسلامی است. لازم به يادآوري است به هنرهايي كه دوران اسلامی به شكوفايي و بلوغ رسيدهاند، لفظ هنر اسلامی اطلاق ميشود. بوركهارت به نوعي اين نكته را مورد اشاره قرار داده و نوشته است: «دربارۀ شكلگيري هنر اسلامی از عناصر پيشين بيزانتين، ايراني هندومغولي مطالب بسيار نوشتهاند، اما به ماهيت نيرويي كه اين عناصر مختلف را در تركيبي بينظير
تعریفی که کوین لینچ از معیار سرزندگی ارائه میدهد، بیشتر مبتنی بر رابطۀ انسان و محیط طبیعی ست و به حفظ محیط زیست اشاره میکند
«اورموند جیلی»(Ormond Gigli)، عکاسی بود که در سال 1960، تصویر معروف «دختران در پنجرهها» (Girls in the Windows) را با ابتکار خود خلق کرد. عکسی که به تقریب جزو پر فروشترین عکسهای جهان شد
حیاتشبانه به واسطه حضور جمعیت و وجود فعالیت، مولد امنیتعمومی است و نگرانیهای حول آن نخواهد بود و با برنامه ریزی صحیح در کوتاهمدت به تعادل خواهد رسید.
نظام نقلیه عمومی بخشی از زندگی پیاده است. منظور از زندگی پیاده، حرکتی آرام در شهر است که قابلیت ادراک محیط و اجتماع را برای انسان فراهم میکند.
در کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری، موضوع جایی بحرانی می شود که تخلفات بزرگ هم شانس خرید تخلفات را به دست میآورند و حکم تخریب به این سادگیها صادر نمیشود.
مدیران در برخورد با درههای تهران باید رفتار پروژهمحور را کنار گذاشته و با رویکرد کلنگر، آنها را به عنوان رگها و زیرساختهای منظرین، به شهر برگردانند.
طرحهای هادی روستایی که اجرای آنها در ایران از سال ۱۳۶۲ شروع شد، در واقع مهمترین ابزار مدیریت توسعه روستایی در ایران است.
نظرآنلاین کانال علمی، تحلیلی و انتقادی است که پژوهشکدۀ نظر در زمینۀ رویدادهای هنر، محیط، منظر، شهر، معماری، میراث و گردشگری راه اندازی کرده است.
شماره تماس: 66435985-021
تمامی حقوق این وب سایت برای پژوهشکده نظر محفوظ است.