پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین

رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر

صفحه اصلی

معاصر بودن در آئینه اندیشه

ریشه­‌های افکار امروزین جهان در کجای تاریخ خوابیده است؟ عصر ما در جهان امروز چگونه شکل گرفته است؟ آیا فرم فضاهای انسان ساخت امروزی، مابه-ازایی در ژرفای اندیشه­‌های انسانی دارند؟ چگونه این اندیشه­‌ها در هنر و معماری قابل رهگیری هستند؟ هنرها به طور عام و معماری به طور خاص فقط مجموعه­ای از فرم­ها و سبک­ها نیستند، بلکه نوعی حیات در کالبد آنها جریان دارد. معماری در طول تاریخ، می­روید و پژمرده می­شود، امکانات تازه می‌­یابد یا آنها را به دست فراموشی می­سپارد. فرم­ها و سبک­‌ها به دلیل همین تحولات هستند که ایجاد شده یا خاموش می­‌شوند یا گاهی دوباره احیا می­‌گردند. بدین معنا می­‌توان گفت که معماری هنر پیچیده­ای است که در خلق آن هرگز نمی­توان موقعیت کاملی به دست آورد؛ چرا که معماری برآیند تفکر عمومی جامعه است. برای فهمیدن معماری یک دوره ، باید به زندگی انسان­ها نگاه کرد، به امکاناتشان، باورهایشان و جهان بینیشان. چنین به نظر می­رسد که در هر دوره از تاریخ تمدن بشر، روحی حاکم بر فضای معرفت شناسانة فرهنگی و اجتماعی آن حکومت می­کند که تمامی کنش­های علمی، هنری، عرفانی، فلسفی و دینی آن دوره را تحت تأثیر خود قرار داده است. روحی که از آن می­توان به اپیستمولوژی یک دوره تعبیر کرد.

چرا راه‏‌حل‌های از پیش‌ معلوم برای معماری منظر کافی نیست؟

چرا راه‏‌حل‌های از پیش‌ معلوم برای معماری منظر کافی نیست؟

در شهر تهران، مشکلات متعدد از جمله محیط‏ زیستی (آلودگی، مصرف آب و …)، اجتماعی (جرم، خشونت، گرانی و …) و عملکردی (ترافیک، غلبۀ سواره، فرسودگی بنا و …) وجود دارد. فارغ از اینکه چه کسانی غیر از متخصصان مقصر هستند –مثلاً مسئولان یا مردم- موقتاً سؤال این است که کاهش این مشکلات، از نقطۀ کنونی، امکان‌­پذیر است یا خیر؟ و اگر بله، چگونه؟ به نظر می­رسد طبق عقل رایج، شهری مدرن و کم مشکل است که متخصصانِ دارای پروانه از نظام‌های تعیین‌صلاحیت­‌شدۀ آن (آکادمی و اصناف)، با بررسی مسائل پیچیده و ساده­‌سازی آن­ها از‏ پشت شیشۀ عینک تخصصی خود به‌صورت تدریجی و علمی مشکلات را برطرف کنند و البته به‌شکلی مداوم مانند یک نیروی پلیس، ناظم تخصصی مسائل شوند تا از خطا و آشوب جلوگیری شود. در این صورت، مانند شهرهای برتر کشورهای توسعه‌یافته، شاخص کیفیت در زندگی شهر بالا خواهد رفت. البته چون شهر و زندگی پویاست، با وجود رفع مشکلات موجود، مشکلات جدیدتری رخ خواهند داد. ولی جای نگرانی نیست چون متخصصان کار خود را انجام می‏دهند و با پیش‏گیری و یا نهایتاً درمان، تا حد بسیار خوب و غیرقابل‌تصوری نسبت به گذشته، اجازۀ برهم‌خوردن آرامش را نخواهند داد. آن‌ها همیشه راه‏‌حل‏های از پیش معلوم و مشخصی

مترو

متروی تهران، فضای بالقوه هنری و تمدن شهری

فضاهای مترو در اقصی نقاط دنیا نمونه‌ای از بازنمود فرهنگ جامعه به حساب می‌آیند. اشکال متفاوت فرهنگی و هنری نمایی از فرهنگ شهری توسط اشیا و مکان‌ها عرضه کرده و میراثی زنده و زیسته را تشکیل می‌دهند. مدیران فرهنگی به این مکان‌ها معنی داده و ارزش‌های شهر را منعکس می‌کنند: ارزش‌های هنری، معماری و حسی فضا و یا ارزش‌گذاری بر آثار هنری، عکاسی، صنعتی، کتابخوانی،… در این برهه، نکته‌ای که در متروی تهران قابل بحث است، فضای داخلی و کمبود امکانات آن است. به نظر می‌رسد که انسجام فضا و واگن‌های قطار رکن اصلی دکوراتورها در ساخت فضای متروی تهران بوده است، تا جایی که راهروها توسط روند همانندسازی به واگن‌ها شباهت پیدا کرده‌اند: خطوط موازی هرچند تشابه رنگی ندارند، اما تداوم بصری ترن‌ها و میله‌ها هستند. مبحثی که جای تأمل دارد این است که چه چیزهایی به شکل ملموس و ناملموس برای مردم قابل درک هستند. هویت‌سازی این ایستگاه‌ها مسئله‌ای است که کمتر به آن توجه شده است. به عنوان مثال، طراحی داخلی ایستگاه مصلی با مکان انسجام دارد و یا آثار هنری دیوارکوب متروی انقلاب اخیراً تخریب و با «میدان انقلاب» هماهنگی بیشتری یافته‌اند. سیطرۀ قدرت و اهمیت یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین دانشگاه‌های ایران نیز نتوانسته است

کوچه مروی

کوچه مروی در مقایسه با گذرهای پیاده مدار موفق

کوچه مروی یکی از کوچه‌های تاریخی تهران با قدمتی ۲۰۰ساله در نزدیکی بازار تهران است که در دهه ۸۰ مورد بازسازی و احیا قرار گرقته است. هدف اجرای برنامه‌های اصلاحی و طرحهای شهری در این محل ، این بود که بازدید‌کننده در این فضا حال و هوای تهران قدیم را داشته باشد و به نوعی با ترویج پیاده‌مداری ، سرزندگی به کوچه مروی هدیه شود. اینکه تا چه حد این برنامه موفقیت‌آمیز بوده است موضوعی قابل تأمل است. پروژۀ کوچه مروی که توسط سازمان زیباسازی شهر تهران اجرا شد، پیامدهای مختلفی داشت. به طور مثال با ممنوع‌کردن ترافیک سواره، نفوذپذیری بافت کاسته شده و بسیاری از کسبه از نبود امکان حمل‌ونقل اجناسشان در سختی هستند و گاهی با استفاده از موتورسیکلت و چرخ‌های‌دستی به حمل بار اقدام می‌کنند که این موضوع نه تنها زیبندۀ یک مکان با هویت تاریخی نیست بلکه امنیت تردد عابران را نیز دچار مشکل می‌کند. علاوه بر این برخی از مردم برای جابه‌جاکردن اجناس خریداری‌شده با مشکل مواجه هستند. در حقیقت این ممنوعیت عبور و مرور خودرو باعث کاهش نفوذپذیری و در نتیجه کاهش پاسخ‌دهی این فضای شهری شده است. استفاده از گاری برای حمل‌ونقل در کوچه مروی از طرف دیگر در بسیاری از خیابان‌های پیاده‌مدار

سکه های هخامنشی
باستان شناسی
نظر آنلاین

سکه های هخامنشی

داریوش پس از آنکه نظام مالی را قوام بخشید، دستور تاسیس ضرابخانه‌ها را داد و با روش معینی شمش‌های زر و سیم برای ضرب سکه از خزانه به ضرابخانه فرستاده شد.

اقتدارگرایی مدیریت شهری در برگزاری مسابقات طراحی
برنامه ریزی و مدیریت شهر
نظر آنلاین

اقتدارگرایی مدیریت شهری در برگزاری مسابقات طراحی

مدیریت شهری در مسابقات حوزه معماری منظر، در حالیکه تعریف آنها محصول اقتدارگرایی و مسابقه‌شان محصول رابطه‌سالاری بود، اجازه ورود ظرفیت فنی جامعه را نداد.

درخت کریسمس اثر Viggo Johansen؛ نقاش دانمارکی
هنر
نظر آنلاین

درخت کریسمس اثر Viggo Johansen؛ نقاش دانمارکی

تردیدی نیست که مراسم درخت شب کریسمس سنتی است که باید ریشه‌هایش را در مشرق‌زمین جستجو کرد. در سفر پیدایش اولین روز جهان از اول شب با شروع بامداد آغاز شده است

پیوست‌های فرهنگی و زیست محیطی طرح‌های مناطق نمونه گردشگری را علنی کنید!
جاذبه های گردشگری
نظر آنلاین

پیوست‌های فرهنگی و زیست محیطی طرح‌های مناطق نمونه گردشگری را علنی کنید!

این خطر حس می شود که دریاچه اوان در الموت در شرایط فعلی با واگذاری به بخش خصوصی، در نبود پیوست‌های فرهنگی ملاک عمل برای حفظ محیط زیست، مسیر تخریب را طی کند.