درباره ما
نظرآنلاین
نظرآنلاین کانال علمی، تحلیلی و انتقادی است که پژوهشکدۀ نظر در زمینۀ رویدادهای هنر، محیط، منظر، شهر، معماری، میراث و گردشگری راه اندازی کرده است.
شماره تماس: 66435985-021
منو
پایگاه تحلیلی - خبری نظرآنلاین
رسانه راهبردی - انتقادی پژوهشکده نظر
تازه ترین محصول انتشارات پژوهشکده نظر با عنوان بیانیه منظر سوم نوشته ژیل کلمان(ترجمه دکتر محمدرضا مهربانی گلزار) منتشر شد.
کتاب «تحقیق در معماری منظر؛ روشها و روششناسی» با حضور ناصر براتی عضو هیئت علمی دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، سید امیر منصوری عضو هیئت
کنترل و هدایت رشد و توسعة شهری چالش جدی شهرداری تهران (و دیگر شهرها) است. رویارویی با این چالش بیشک نیازمند نهادسازی (نهادینه کردن موضوع از طریق پیوند آن با ارزشهای حاکم بر جامعه و ایجاد قانون و سازوکارهای مرتبط) است. اما فروکاست نهادسازی به ایجاد یک سازمان (ولو به اسم نهاد!!) صرفا به گسترش ناکارآمد بدنة بخش عمومی (اگر از کارآمدی اشتغالزایی آن بگذریم!) منجر میشود؛ تجربههای پیشین نهاد تهران و یا مشهد و شکست آنها در دستیابی به اهدافشان گواه این موضوع است. همچنین با وجود سازمانهای برنامهریز (وزارت راه و شهرسازی یا شهرداری تهران)، مجری (شهرداری تهران و دیگر سازمانهای اثرگذار بر مدیریت شهر) و ناظر (شورای شهر، وزارت راه و شهرسازی، شورای عالی شهرسازی و معماری) ایجاد سازمان دیگری با شرح وظایف موازی و بعضا ضعیفتر از آنها موجه نیست (مثلا در مقایسه با شورای عالی شهرسازی و معماری یا شورای شهر و یا حتی شورای موضوع قانون نظارت بر گسترش شهر تهران – 1352، به عنوان نهادهای نظارتی با پشتوانة مردمی یا بهرهمندی از حضور نمایندگان بخشهای مختلف یا جایگاه قانونگذاری). با این حال تفاهمنامة احیاء نهاد راهبری و پایش طرحهای توسعة شهری در شهر تهران با یک فرآیند نه چندان روشن (عدم انتشار پیشنویس
هنگامی که سخن از جنسیت و فضا به میان میآید سؤال این است که آیا فضا جنسیت دارد؟ جواب این سؤال دیگر مشخص شده است. تأثیر متقابل جنسیت و فضا بر یکدیگر به این معناست که همانگونه که تأثیرات جامعه و فرهنگ بر فرد میتواند هویت جنسیتی وی را شکل دهد، فرد تأثیریافته نیز میتواند بر فضای اطراف خود تأثیر گذاشته و از آن تأثیر بگیرد. رابطۀ بین جنسیت و فضا که امروز تحت نام فمنیسم و جغرافیا شناخته شده است از درون جغرافیای صنعتی و روابط بین طبقات اجتماعی سر برون آورده است. بحث جنسیت و فضا وجه تشابه بسیاری با مسألۀ نژاد (به عنوان غیر) دارد. همانگونه که یک مهاجر در برخی فضاهای شهری و خاص طرد میشود، زنان نیز در برخی از مکانها جایی نداشته و رفتار همان غریبه با آنها میشود. همانگونه که نیمی از جمعیت جامعه را زنان تشکیل میدهند، نحوۀ ارائۀ الگوهای آنها برای حضور در جامعه و فضاهای عمومی بسیار پر اهمیت است. در آثار معماری ایرانی تأثیرات جنس و جنسیت مشاهده میشود، برای مثال در معماری نواحی مرکزی ایران و به خصوص در اقلیم گرم و خشک معماری درونگرا علاوه بر تطبیق با اقلیم، نقش دفاعی و الگوی تاریخی، به تفکیک جنسیتی
عکس با کادر مربع پسرکی تفنگبهدست را در داخل تلویزیونی قدیمی و پشت صفحۀ بدون شیشۀ تلویزیون سیاه و سفید به نمایش در آورده است. تلویزیونی فرسوده در فضایی که در آن هیچ شیء فرسودۀ دیگری دیده نمیشود، بر روی تپه قرار دارد. انگاری تلویزیون روی تپه رها شده است. تصویر از دو بخش اصلی تشکیل شده است. دو سوم پایین کادر نمای یک تلوزیون فرسوده و یک پسر بچه تفنگبهدست که در داخل آن نشسته است و در بخش دوم یک سوم بالای کادر نمای ساختمانها، ماشینها و زندگی مدرن را منعکس میکند. آرتور ترس[1] عکاس این عکس است و عنوان عکس فریمی از مجموعه گردآوری رویا است. عكاس كودك را در قاب تلویزیون از كار افتاده همراه با سلاحی در سال ۱۹۷۲صحنه آرایی میکند. دهههای ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰دوران طلائی عكاسان خبری به شمار میآید كه مجلات مهمی همچون لایف و پیکچر پست از جنگ و تغییرات اجتماعی، گزارشهای عکاسی بینظیری تهیه میکردند. این دوره با گسترش تلویزیون پایان یافت. در این میانه آرتور ترس شروع به دستكاری صحنه و تصاویر ثبت شده نمود. این حرکت در مقابل عکاسی مستند قرار میگیرد. عکسهای او منعكس كنندۀ امیدها ، ترسها و باورهای جامعه با کمک گرفتن از نمادها بود. در
کتاب آشنایی با منظر (گردشگری منظر) روز دوشنبه ۱۷ تیرماه طی مراسمی با سخنرانی سید امیر منصوری، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، سید محسن امامی، مشاور سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سعید شفیعا عضو هیأت علمی پژوهشکدۀ نظر در گالری نظرگاه رونمایی شد. سید امیر منصوری در ابتدای این جلسه با بیان اینکه این نشست بهانهای برای بسط گردشگری فرهنگ است گفت: «این موضوع در ایران کمتر به صورت علمی شناخته شده و تألیف کتاب آشنایی با منظر (گردشگری منظر) نیز حاصل یک کار گروهی برای تولید اثری با موضوع نو به زبان فارسی و در ایران است». گردشگری باید یک شیوۀ معرفت باشد وی ادامه داد: «در جلسۀ امروز میخواهیم به موضوع گردشگری فرهنگ و دیدگاههایی و سیاستهایی که سازمان گردشگری و میراث فرهنگی به این موضوع و توسعۀ آن دارد، بپردازیم. هدفمان افزایش حساسیتها است تا اقداماتمان در حوزۀ گردشگری محدود به خدمات گردشگری و یا برنامهریزیهای توسعۀ کمی و صرفاً افزایش آمار گردشگر نباشد چراکه گردشگری باید یک شیوۀ معرفت باشد تا بتوان از فعالیتهای گردشگری بهرههای بیشتری برد». در ادامه امامی مشاور سازمان گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی با بیان اینکه طرح این موضوع در این جلسه شروعی برای گردشگری فرهنگ است، گفت:
میدان پاقاپوق یا اعدام به عبارتی چهارمین میدان تهران _اگر میدان مشق را هم به حساب نیاوریم_ چهارمین میدان عمومی تهران است. نام نخست این میدان پاقاپوق بود و بعد به میدان اعدام تغییر کرد، میدانی که قدمت آن به زمان ناصرالدین شاه میرسد و تقریباً در خارج از شهر در جنوب غربی تهران انتهای خیابان جلیلآباد (خیام) قرار داشت و در گذشته حکم محکومین به اعدام در آن مکان اجرا میشد. نام قاپوق از آنجا آمده بود که در وسط میدان تپهای از خاک قرار داشت که بر بالای آن ستون گرد کوتاهی از آجر ساخته بودند و مجرمین را درپای آن سر میبریدند. نحوۀ اعدام در پاقاپوق این چنین بود که محکوم را از انبار یا زندان تحویل میرغضب (جلاد) میدادند تا ببرد و جانش را بگیرد و سرش را تحویل بدهد. میرغضب مردی بود خشن و دائمالخمر و با لباس سرخ، خنجری به کمر، هیأتی کریه، کلاه پوست بر سر و سبیلهای کلفت که هر کسی از دیدن او از ترس برخورد میلرزید. شغل میرغضب افتخاری بود و مواجبی هم نداشت به همین دلیل درآمد او از همین کار تأمین میشد که محکوم به اعدام بیچاره روزها و شاید هفتهها برای او گدایی و کسب درآمد میکرد.
تازه ترین محصول انتشارات پژوهشکده نظر با عنوان بیانیه منظر سوم نوشته ژیل کلمان(ترجمه دکتر محمدرضا مهربانی گلزار) منتشر شد.
تنها نمادی که میتوان از آن به عنوان نماد قدرت در معماری بعد از انقلاب یاد کرد، ساختمان نیمهکارۀ مصلای تهران است؛ بنایی عظیم با ویژگیهای ایرانی و اسلامی.
علیرغم تغییراتی که شهرداری در ساختار بودجۀ ۹۹ ایجاد کرده است، تا روشن شدن تکیلف منابع جدید، برای سال ۹۹ هم نمیتواند روی کدهای درآمدی جدید حساب باز کند.
از شهردار توقع میرود در صورت شنیدن انتقاد، قبل از دفع آن با حرکت روی خط بیخطر تأیید بیموضعی، با انتقاد مواجه شود یا منتقدین را با ارائۀ توضیحات مجاب کند.
مردم عادی بدون تخصص مرتبط با مرمت، میتوانند دو رنگی گنبد را با چشم غیرمسلح تشخیص دهند. حتی از روی ظاهر هم میتوان به این رسید که مرمت این گنبد اشکال دارد.
تغییر چیدمان فضای شهری یک زبان است كه پيام دارد و انسان را وادار به انديشه ميكند، با الگوهاي ذهني مردم كار ميكند و آنها را مورد خطاب قرار ميدهد.
نظرآنلاین کانال علمی، تحلیلی و انتقادی است که پژوهشکدۀ نظر در زمینۀ رویدادهای هنر، محیط، منظر، شهر، معماری، میراث و گردشگری راه اندازی کرده است.
شماره تماس: 66435985-021
تمامی حقوق این وب سایت برای پژوهشکده نظر محفوظ است.